Behöver hjälp att hitta lämplig kajak.

öringen; sa:
Jerker Dahlblom; sa:
Vad får man med för packning då? (40-50kg) Det man behöver för övernattning?

Med 40-50 kilo packning lär du kunna vara ute på lite längre turer än en övernattning ;)

Ja det kan vara. Har ingen erfarenhet alls av övernattning på så sätt. Ja i armén då men det går ju inte att jämföra. Måste man kånka runt på vatten så blir det ju tungt förstås.
 
Jerker Dahlblom; sa:
öringen; sa:
Jerker Dahlblom; sa:
Vad får man med för packning då? (40-50kg) Det man behöver för övernattning?

Med 40-50 kilo packning lär du kunna vara ute på lite längre turer än en övernattning ;)

Ja det kan vara. Har ingen erfarenhet alls av övernattning på så sätt. Ja i armén då men det går ju inte att jämföra. Måste man kånka runt på vatten så blir det ju tungt förstås.

Tänk dig en fjällvandring på en till två veckor ... ryggsäck med kläder, kök, tält, mat mm ... dvs ca 20 kg. Det är ungefär samma prylar som du kommer att använda vid paddling (även om du inte behöver fokusera lika mycket på vikten). Lägg till 5 - 10 liter vatten och vikten för god och färsk mat. Du kommer att ha svårt att ens komma upp till 40 - 50 kg för ett par veckor med kajaken. Det är oftast inte alls vikten utan utrymmet som är den kritiska delen i kajakpackningen.
 
tiddelipom; sa:
Tänk dig en fjällvandring på en till två veckor ...

Tack för informationen. Det betyder att jag kommer långt med mina 20kg som jag har tillgodo i min Kodiak som är max 150kg. Ser verkligen framemot att få åka på tur nästa sommar, blir inte några större grejer men med övernattning i tält i alla fall. Sen har min sambo utrymme i sin kajak också (glömde jag visst hehe).

:)
 
Lite trist kanske... men oftast räknar man deplacementet på kajakens vikt + paddlarens vikt + packningens vikt. Det betyder alltså egentligen att du ligger över maxvikten redan utan packning. Du 130 kg, samt kodiaken 28 kg (?). 158 kg sammanlagt. Fast i praktiken är jag övertygad om att du kan packa som du tänkt utan problem.
 
myospinae; sa:
Lite trist kanske... men oftast räknar man deplacementet på kajakens vikt + paddlarens vikt + packningens vikt. Det betyder alltså egentligen att du ligger över maxvikten redan utan packning. Du 130 kg, samt kodiaken 28 kg (?). 158 kg sammanlagt. Fast i praktiken är jag övertygad om att du kan packa som du tänkt utan problem.

Jaha det till nu då... förstås... (suck) :) :)

Det går säkert bra, jag är optimistisk med packningen. Om jag någongång köper en annan kajak skall jag spara pengar så att jag får det där med vikten rätt. Tillsvidare så får detta lösning hålla. De flesta gånger är jag nog ute och paddlar utan packning. Tack för informationen.
 
Höja fotstöden i Prijon Kodiak? Ideér?

De är klart för låga för mina fötter (46-47).

Existerande hål i kajaken måste användas. Tänkte mig att man skulle i plast skaffa en list som skruvas fast i existerande hål och sedan skruvas fotstödslisten fast i den fast i högre läge.

Hur låter det? Gäller nu att få tag på plast som är samma som kajaken, bör väl vara i samma material så att den följer med i någorlunda samma utsträckning som riktiga listen när kajaken rör sig.

hmmm...
 
Hej
Känner lite igen ditt problem från i fjol, då jag köpte kajak. Är själv 195 cm,. Hade provpaddlat några få kajaker, varav egentligen Prijon Touryak var det enda som jag satt rätt bra i. Provade då en QCC 500, som skall rymma paddlare mellan 165 och 300 lbs, vilket väl ger bra marginal för dig. Kände med en gång att här sitter jag helt rätt. Enorma packutrymmen och nästan lite högt däck, ger lite nästan dåligt knästöd. Det går att sträcka fram benen mellan pedalerna och vila benen eller trycka upp knäna mot däcket. Lite pråmig kanske och inget att rolla med men snygga linjer i övrigt. Jag hänger bra med mina nya paddlarkompisar och gjorde första veckoslutsturen i fjol utan tillstymmelse till rygg- eller knäont.
Titta på QCC:s hemsida.
Helge L
 
Täta med skruv

Jerker Dahlblom; sa:
De är klart för låga för mina fötter (46-47).

Existerande hål i kajaken måste användas. Tänkte mig att man skulle i plast skaffa en list som skruvas fast i existerande hål och sedan skruvas fotstödslisten fast i den fast i högre läge.

Hur låter det? Gäller nu att få tag på plast som är samma som kajaken, bör väl vara i samma material så att den följer med i någorlunda samma utsträckning som riktiga listen när kajaken rör sig.

hmmm...

De gamla skruvhålen i din Kodiak tätar du enklast genom att sätta en skruv i dem, en skruv vars skalle har en plan undersida. Tätning sker enklast med en O-ring. Placera sedan den existerande pedal-listen där du vill, med nya hål i skrovet

Jag byggde själv om en Prijon Alz (fasta spännhult, eller fotstöd som du säger, byttes ut mot pedaler för roder) och använde denna metod. Förblev tätt i flera år trots grov misshandel bland stock och sten i bäckar och åar. Vad jag vet är det fortfarande tätt, kajaken nuvarande ägare är inte missbelåten.

hälsningar
Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Kanii Behöver lite kajaktips Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
North shore Behöver plats NU!!!!!! Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0
Joakim Ambrosson Behöver lite tips! Paddling allmänt 1
lestahl Behöver tips om nybörjarkurs i kajakpaddling Paddling allmänt 10
240GL Jag behöver en släpjolle! Paddling allmänt 7
cody Behöver lasthållare till Volvo 440! Paddling allmänt 0
Kajakob Behöver kajaker på Riksmöte 7-12 aug Salsnäs (Målilla) Paddling allmänt 3
markusa Behöver hyra/köpa multisportkajak Paddling allmänt 1
morre JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD Paddling allmänt 6
JAG BEHÖVER TIPS! Paddling allmänt 4
Hej vattenfolk? - BEHÖVER VISS INFORMATION Paddling allmänt 1
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.