Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS

Re: Re: Mer svar till Per Brune....

Brune; sa:
JosOnsala; sa:
Hej Per!

Jag glömde nämna, att jag WGS84 inställt i GPS:en.
Jag använder GG,MM,SS.SS för angivande av position, men det skall ju inte påverka.

Går det inte att justera "origo" för bakgrunden så att kartan flyttar sig c:a 300 m österut?

Mvh / JOS

Det är möjligt att det går att flytta origo med User grid. Jag vet inte, men det kan väl vara värt ett försök om du har gott om tid och orkar sätta dig in i hur User grid funkar.

Per Brune

User grid i Garmin GPS.

Välj Kartdatum WGS84. OBS! endast i kombination med user grid.

Longitude of origin = E 015 48,377
Scale = 1,0000056
False Easting = 1500064,2
False Northing = -667,7 OBS! minustecknet.

Tänk bara på att hålla isär begreppen,
RT90 & Swedish Grid (Rikets nät) Gröna kartan mfl
WGS84 & User grid Gröna kartan mfl
WGS84 & ddd mm,mmm för nya svenska sjökort

Olika saker

Jag tror att ni menar olika saker.

Med hjälp av User Grid kan man förvisso flytta omkring ett UTM-system, så att man får origo där man själv vill ha det. Men det påverkar inte den inbyggda kartans läge i förhållande till var positionen visas på displayen.

Du kan alltså i princip få vilka koordinatsystem du vill, med origo på farstutrappan, om så önskas (men det blir problem med negativa koordinater då), men din position gentemot kartbilden förändras inte.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja, Biggles ...

... din tråd har spårat ur. Du försöker ladda ner kartor i en GPSMap 60 utan att ha tillgång till Garmins MapSource-program. Som framgår av en annan tråd har jag lyckats ladda ner både blad från Friluftskartan och egna kartor med SendMap. Jag har testat versionerna för DOS (sendmap.exe), och Windows (gpssendmap.exe) och SendMap 2.0 (USB) med varierande framgång. Det som går fint ena dagen kan strejka nästa dag utan att man förstår varför. Jag har Windows 98 i datorn. Några tips:
a. Rätt kabel och rätt com-port? Gränssnittet i GPS-en skall vara Garmin.
b. Titta efter pågående program med Ctrl Alt Delete. Om det finns ett program som heter winoldap skall det stängas, eftersom det hindrar gpssendmap.exe att starta.
c. Titta i Utforskaren (Mina dokument) på Verktyg, Mappalternativ, Filtyper efter filtillägget .img, Garmin kartfil. Där skall det stå något i stil med Open with GPSMapedit "C:\Program Files\GPSMAPPER\MAPEDIT.EXE" "%1" (citationstecknen är viktiga om det finns mellanslag i något mappnamn) och Upload with SendMap C:\Garmin\GPSSENDMAP\sendmap.exe com 1
d. Testa med att i Utforskaren klicka på en kartfil och "dra" den till sendmap.exe eller gpssendmap.exe. Öppna kommandofilen sendmap.bat som genereras när programmet startar och se om den kan ge några ledtrådar.
e. Läs en gång till vad som finns i handledningarna http://plrecgps.pp.org.pl/bin/view/GPS/UserMaps http://plrecgps.pp.org.pl/bin/view/GPS/GPSmapperGuide och nederst på sidan http://vip.hyperusa.com/~dougs/GPSSM/.

För övrigt genererar TRIPWPT-programmet en världskarta som en img-fil som kan laddas ner och ersätta den basemap över Europa som man inte får vid köp i USA. Den är dock inte "routable".

Ang TRIPWPT: Ersätter den verkligen baskartan, eller lägger den sig bara över?

När jag hade amerikansk baskarta i en Vista, körde jag med WorldMap över den, för att få något att titta på vid rejäl "utzoomning", sedan MetroGuide överst, för detaljer.

Anders

Ersätter?

Nej, den laddas ju ner som din WorldMap och ligger alltså ovanpå "Basemap Americas" som i Europa bara visar länder och kanske fyrtio städer (plus Vigra och Röst i Norge och Anholt i Danmark, men inte Oslo och Köpenhamn!). Men till funktionen ersätter den Atlantic basemap som jag alltså inte har.

Tack, då förstår jag.
Jag köpte min Vista i Chicago, så den hade ju amerikansk baskarta. Displayen krånglade flera gånger, så jag har varit i flitig kontakt med Garmins europeiska servicehögkvarter i Romsey.
I ett av mina garantiutbyten, som ju gjordes i Europa, fick jag tillbaka en med Europeisk baskarta. Det var nog en olyckshändelse, men jag grät inte.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips