Behandling av känga

Jag har dessa kängorna:


De blev dyngsura efter 3e dagen. Det tog några dagar att torka inomhus.

De är Gore-tex samt yttermatrialet är läder/textil. Jag har imprignerat dem med spray men undrar hur ni hade behandlat dessa? Med fett och wax? Med fördel waxa in dem innan vandring i väte? Är det isåfall något specifikt wax jag bör använda eller funkar det mesta?
 
Jag använder Sno Seal vax på mina läderkängor med bra erfarenhet. Har du textilpartier och många sömmar är det svårare att skydda.
 
Om funkten kommer utifrån (inte innifrån=fotsvett eller uppifrån = runnit in över kanten) och är hyfsat nya/oslitna så hade jag reklamerat. Goretex ska inte släppa in vatten i stora mängder genom membranet. Dock slits gtx i skor ganska mycket där skon böjs och kan tappa sin funktion.

Vad du ska ha för medel tycker jag du ska fråga tillverkaren om, något som inte sätter igen gtx-memebranet men ändå impregnerar. Vill du behålla ventilationen tror jag vax är "för tätt" och med gtx har du ju redan reducerat ventilationen jämfört med utan.

/Patrik
 
Du skall inte använda fett då det tränger in och täpper till membranet, dessutom kan töja lädret. Vax stannar på utsidan och "förhindrar" att fukt tränger in i lädret och stoppningen. Du kan vaxa lädret bra, men textilytorna och sömmarna är den svaga länken.
Då GTX membranet är närmast foten är det mycket material utanför som kan bli blött.
Med "förhindrar" är det dock kortsiktigt då det aldrig går att skydda skorna från att bli fuktiga och blöta om du går i ständig blöta på en flerdagsvandring.

Jag har flera olika Salomonskor/kängor som jag använder för kortare turer, men skall jag ut på en längre vandring där jag vet att det blir blött och lerigt låter jag dem stanna hemma och väljer ett par vandringskängor som tål mer. Oftast ett par välvaxade Meindl Island då de sitter bra på mina fötter, men återigen det gäller att inte plurra då det tar dagar för dem att torka. För blötare förhållanden eller sent på säsongen när vädret inte medger att något torkar är det nog bara skalkängor typ Lundhags eller gummistövlar som funkar.
 
Om funkten kommer utifrån (inte innifrån=fotsvett eller uppifrån = runnit in över kanten) och är hyfsat nya/oslitna så hade jag reklamerat. Goretex ska inte släppa in vatten i stora mängder genom membranet. Dock slits gtx i skor ganska mycket där skon böjs och kan tappa sin funktion.

Vad du ska ha för medel tycker jag du ska fråga tillverkaren om, något som inte sätter igen gtx-memebranet men ändå impregnerar. Vill du behålla ventilationen tror jag vax är "för tätt" och med gtx har du ju redan reducerat ventilationen jämfört med utan.

/Patrik

Ja jag blev ganska förvånad över hur snabbt de blev blöta, jag trampade i ganska djupa vattenpölar. Det tog ungefär strax under timmen så var båda skorna dyngsura.

Jag har använt dessa skor i sammanlagt 3 dagar och som du säger så bör de väl reklameras. Det kan ju faktiskt vara ett produktionsfel.
 
Du skall inte använda fett då det tränger in och täpper till membranet, dessutom kan töja lädret. Vax stannar på utsidan och "förhindrar" att fukt tränger in i lädret och stoppningen. Du kan vaxa lädret bra, men textilytorna och sömmarna är den svaga länken.
Då GTX membranet är närmast foten är det mycket material utanför som kan bli blött.
Med "förhindrar" är det dock kortsiktigt då det aldrig går att skydda skorna från att bli fuktiga och blöta om du går i ständig blöta på en flerdagsvandring.

Jag har flera olika Salomonskor/kängor som jag använder för kortare turer, men skall jag ut på en längre vandring där jag vet att det blir blött och lerigt låter jag dem stanna hemma och väljer ett par vandringskängor som tål mer. Oftast ett par välvaxade Meindl Island då de sitter bra på mina fötter, men återigen det gäller att inte plurra då det tar dagar för dem att torka. För blötare förhållanden eller sent på säsongen när vädret inte medger att något torkar är det nog bara skalkängor typ Lundhags eller gummistövlar som funkar.
Tack för infornationen!
Då är alltså mina kängor säkerligen inte felproducerade med grund för reklamation. Då du också medger att herr salomon får stanna hemma vid blöta turer☺ jag ska vandra i fjället ca 5 sep till 20 sep. Inte många vad utan primärt på kungsleden. Jag funderar dock på att införskaffa regnskydd som en nödlösning ifall det blir många blöta dagar likt dessa:

5qB6wIVKyB7Ch2V7AwrEAQYASABEgLP8fD_BwE

Jag har letat ang waxning på salomon men hittar inget specifikt. Vad skulle du använda för wax? Något särskilt märke eller ryp av wax?

Ja du kan tyda min okunskap i ämnet😅
 
Som du skriver tar det dygn att torka GTX och fodrade kängor. Kör du med skalkängor kommer fot värmen att driva ut resterande fukt efter en natts torkning. Vårdföreskrifter på textilkängor bör väl försäljare och grossist kunna bidra med. Sömmar är ett otyg på alla skodon.
Fundera på skalkängor till nästa gång.

go tur
 
Var ute på en Septembervandring förra året på Hardangervidda, och trots att jag vaxade mina Meindl efter konstens alla regler var det till slut omöjligt att hålla den torra eller att få dem att torka när man bor i tält. De låga temperaturerna och avsaknad av solens värme gör att inget torkar. Efter några dygn blev också dessa kängor kalla och tunga klumpar. I sådana förhållanden är det nog bara skalkängor eller gummistövlar som funkar bra.

Att ge sig ut på en fjällvandring i september i vanliga salomonkängor som du länkar till och bo i tält kommer att innebära att du har blöta skor mest hela vandringen. Regnskydd eller impregnering kommer tyvärr inte att hjälpa.
Även om du går på led kommer du att vara utsatt för väta i September, både uppifrån och nerifrån. Kungsleden är väl upptrampad men vid regn kan den också snabbt bli ett lerdike.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.