Batterier och com-portar

Batterier:
Funderar på att testa Litium batterier eftersom jag tycker att mina uppladningsbara (NiMH) räcker dåligt nu när det börjar bli lite kyligt. (ca:3timmar mot normalt 6-7 timmar). Är det någon som testat Litium och är de verkligen så bra som de (i butiken) säger...?

COM-portar:
Har haft stora problem (hänger sig gång på gång) med att tanka upp kartor och nya uppgraderingar till min etrex Vista. Jag har provat på två stycken bärbara datorer. Nu har jag testat på en stationär dator - och då gick det som på räls....
Det är ju kalas! ..men jag vill ju även kunna köra med min bärbara. Port-inställningarna verkar vara desamma..
Någon som har några förslag..?

RS 232

Kommer du ihåg det där med "RS 232 physical layer"?
En eTrex Vista har inte spänningar i sin serieport enligt specifikationen för RS 232. Den litar på att maskinen i andra änden ska fixa det.

Bärbara datorer har ofta inte heller rätt spänning, eftersom batteridriften inte alltid gör det så lätt för konstruktörerna. Då litar de också på att grejen i andra änden ska dra upp nivåerna, så att det ska fungera bra.
Jag har provat min Vista tilsammans med min HP48 (programmerbar miniräknare). Båda har usla RS 232 portar, men fungerar var för sig mot en dator. Kopplar jag ihop dem med varandra är det helt dött.
Jag hade exakt samma problem med ett enkelt mätinstrument och en HP48 på jobbet.

En ganska enkel lösning är att operera in ett batteri i kabeln, som flyttar nivån en bit.
Hur det ska göras beror på hur de två enheterna är funtade. Ibland kan man lägga ett 1,5 V batteri i serie med en dataledning. Ibland passar ett 9 V batteri och ett motstånd som pull-down bättre. I värsta fall får man bygga en burk med riktiga RS 232 line drivers, men det har jag bara behövt tillgripa i ett fall.

Men exakt hur du ska göra kan jag inte svara på. Ett oscilloskop inkopplat på kabeln visar naturligtvis precis hur nivåerna ligger, i din uppkoppling, och då kan man också avgöra vilken motåtgärd som är lämplig.

Jag har kört en hel del från en bärbar, utan problem, med en USB -> RS 232 omvandlare. Den verkar fungera utmärkt.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Batterifix

Det som det brukar fuskas med i RS 232 implementationer är den negativa spänningen. Signalerna ska egentligen vara -3 V eller lägre för en etta, +3 V eller högre (max +/- 15 V) för en nolla. Signaler mellan -3 V och +3 V räknas som odefinierade.

En del prylar, ex. vis. en Vista, kör mellan 0 V och 3 V. Om man då stoppar in ett 1,5 V batteri baklänges på dataledningen (i serie med denna), sänker man alltihop till mellan -1,5 V och + 1,5 V. Då fungerar det oftast, trots att båda signalerna egentligen ligger i det odefinierade området.

En del grunkor kör mellan ej aktiv och någon positiv spänning. Då kan man koppla in ett 9 V batteri (också med minuspolen till signalen) i serie med ett lämpligt motstånd, allt detta parallellt mellan signal och jord. Batteriet kommer då att dra ner signalen till negativ nivå när utgången är från, men utgången överröstar batteriet (som ju har begränsad inverkan, tack vare motståndet) när den är tillslagen.

Lämpligt mostånd beror på drivförmågan hos utgången. Nån kiloohm eller så verkar rimligt.

Anders

usb...

Eftersom jag vare sig har oscilloskop, lödkolv eller kunskap så fick det bli ett öppet köp på en usb->rs232.
Provade först ett par gånger på vanliga com-porten, men det sk-t sig varje gång.. usb grunkan funkade däremot utmärkt! Hängde sig inte en enda gång (peppar,peppar).
Än så länge nöjd alltså!

/Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips