Bastutält

Lite nyfiken på köpa ett bastutält till en sommarstuga för att slippa bygglov. Har plats vid en sjö och ett litet förråd att stoppa in den i som förvaring.

Önskar erfarenheter.
 
Så här är reglerna för en bastustuga i Tyresö:


Om du är inne på ett bastutält så måste en riktig bastu på 15 m2 vara rena drömmen för dej.

När vi byggde vår fristående 6 m2 vedbastu så räckte det med att man ringde sotaren så att han provtryckte skorstenen och sen gjorde dom en anmälan om vår bastubygge till kommunen, så att dom lägger in att vi har 2 st skorstenar som ska sotas varje år.

Inget bygglov eller krångel, bara att bygga och sen ringa sotaren när man är klar.
Det jag blev mest förvånad över är att den där 4,5m gränsen (brandsäkerhet) mellan byggnader på tomten gäller inte för en bastustuga!?

Det låter helt sjukt och jag var tvungen att dubbel och trippelkolla med kommunen eftersom då kunde vi placera vår bastu bara 3m ifrån vårt hus på en perfekt plats och trots att vi eldar i aggregatet så gäller inte brandskyddsavståndet 4,5m!?

Minsta avståndet mellan vedbastu och hus är ca 1cm eller så att man kan se att byggnaderna inte sitter ihop.
Så är reglerna för vedbastu i Tyresö, så kolla med din kommun om vilka regler för vedbastu som gäller där.

Så strunta i bastutältet och bygg en riktig vedbastu var som helst på tomten istället för det kommer du att uppskatta mycket mer i många år.
 
Inget bygglov eller krångel, bara att bygga och sen ringa sotaren när man är klar.
Det jag blev mest förvånad över är att den där 4,5m gränsen (brandsäkerhet) mellan byggnader på tomten gäller inte för en bastustuga!?

Det låter helt sjukt och jag var tvungen att dubbel och trippelkolla med kommunen eftersom då kunde vi placera vår bastu bara 3m ifrån vårt hus på en perfekt plats och trots att vi eldar i aggregatet så gäller inte brandskyddsavståndet 4,5m!?
Boverketsbyggregler rörande "Skydd mot brandspridning mellan byggnader" gäller inte för byggnader under 15 kvm (friggebodsstorlek). BBR 5:6
Så vill man ha en större vedeldadbastu än 15 kvm så gäller kraven om antingen avstånd eller brandklassad vägg.

1709019729990.png


Men som du säger är det alltid bra att kolla med sin kommun så de inte kör på något eget.
 
Ett militärt låhtryckskök är väsentlihaste komponentetn vid byggande av tältbbastu. Ett tStabstält 32 ytters och inne i det ett Tält 20.
 
Vi har ett bastutält vid stugan, det funkar fast man får elda på ordentligt för att det ska hålla värmen. Vi har dock bara använt det ett par gånger och det beror på att vi inte har något bra ställe att förvara det nära platsen där vi vill använda det. Det är ändå så pass tungt att det känns besvärligt att bära det fram och tillbaka till stranden för varje gång. Strandskyddsreglerna gör det svårt att bygga en permanent bastu i vårt fall.
 
Strandskyddsreglerna gör det svårt att bygga en permanent bastu i vårt fall.
Jag vet inte i vilken kommun du bor i men när man paddlar runt här i Stockholms hav och sjöar så har var och varannan en vedeldad bastu på sin tomt nere vid vattnet.
Jag vet inte om det är olika strandskyddsregler här?
 
Jag vet inte i vilken kommun du bor i men när man paddlar runt här i Stockholms hav och sjöar så har var och varannan en vedeldad bastu på sin tomt nere vid vattnet.
Jag vet inte om det är olika strandskyddsregler här?
Strandskyddsreglerna kan fungera lite olika på olika platser. I vårt fall gäller andra regler för vår tomt än för grannens tomt, eftersom den ena ligger utanför detaljplan och den andra inom detaljplan. Jag kan inte reglerna så bra att jag kan förklara varför, jag vet bara att det är mycket svårare för oss att få lov att bygga saker.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.