Barn på ryggen i backen...

Är du ståsäker funkar det skitbra !! Ta det lugnt och barnet kommer att gilla det !! Självklart skall du prova men köra med förstånd. Det gör nog alla.
 
Sjal

Visserligen åker jag inte utför, men det finns ju backar i spåren också... Har provat att ha barn i bärstol, men för min del tycker jag det är obehagligt vingligt. Betydligt stadigare blir det i en lång bärsjal! Barnet kommer närmre din rygg, sitter stadigare och håller sig varmare, så om man vågar åka med barn på ryggen tycker jag nog bärsjalen är ett alternativ att överväga. Anna
 
Offpist OK lift mindre OK

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29403&pagenumber=2 ger ett exempel.

Det finns som skrivits om i tidigare inlägg en del problem med att ha barn i bärstol på vintern.

Avkylningen är stor av ett inaktivt barn. Kolisioner med andra åkare eller om föräldern ramlar på egen hand kan skada barnet.

Jag skulle känna mig otrygg i de flesta pister med ett barn på ryggen då jag inte litar på de andra åkarnas omdöme och förmåga. Däremot så kan telisåkning i bra snö fungera fint men beror förstås på åkaren också. Generellt så tycker jag inte att utförsåkning med mycket ryggpackning är någon höjdare men av någon anledning verkar telisåkning vara snällare mot min rygg än slalomåkning.

Många liftföretag tillåter inte bärstol i sitt och släpliftar. Kanske finns det goda skäl till detta.

Thure
 
Jag har ingen erfarenhet av att bära barn, men däremot har jag "åkt" en hel del skidor på mammas och pappas rygg...
Både jag och min lillebror åkte bärstol innan vi blev stora nog att stå på egna skidor.
Och som någon annan skrev om så gillade vi det skarpt båda två.
Men visst finns det risker. Som Thure är inne på är kylan ett problem. Barn förfryser sig lätt.
Vad gäller fall så vet jag bara om ett i vår familj. Mamma vurpade med brorsan på ryggen. När hon, naturligtvis skärrad, får hjälp att få av bärstolen och komma på benen så upptäcker hon att brorsan sover!
Självklart hade vi alltid hjälm...
 
Re: *Woooiiiii*

Louise Ö; sa:
Annars har jag förstått att man ska vara försiktig vid utförsåkning pga kvävningsrisk, dvs barnet kan fastna på något sätt och hänga sig själv i bärmesen.

Hörde en annan sak som kan vara värd att tänka på. En sjuksyrra berättade att små barn kan ha svårt att andas ut om lufttrycket blir för stort, tex om man åker utför, och alltså kan de kvävas pga detta. Vet dock inte hur små barn det gäller.
 
Skrönor?

Ställer mig lätt tvivlande till sanningshalten i det som relateras i de två närmast föregående inläggen.

Har ni mer detaljer om detta? Att små barn inte skulle kunna andas ut pga fartvind låter inte trovärdigt i mina öron. Däremot kan andning hämmas av tryck över bröstkorg eller buk.

Att bryta nacken låter mera sannolikt men stämmer det verkligen? Blev barnet förlamat?

Thure
 
Det kan gå utmärkt!

Jag har i flera år åkt telisar med barnen på ryggen 0-4 år. Lugnt och sansat, man orkar inte så många svängar innan låren säger stopp (ingen risk att de inte kan andas alltså). Men dom måste ju tycka att det är drägligt så man får sluta så fort dom tröttnar och ta en paus. Nu somnar ju dom små oftast och verkar annars tycka att det är kul när det händer lite när dom är vakna. Spåret funkar lika bra, dom sover både i pulka och på ryggen. Är man två vuxna är det ju lätt att kolla hur dom mår, utan att väcka dom när dom sover, och utan att spänna av sig rygga eller pulka.

Bärstol är ok särskilt när dom blir lite större, men bäst funkar ryggsäck som oftast har (hade?) ett bättre bärsystem. Jag har använt Klättermusen med barninsats. Då är dom helt vindskyddade, och det blir väldigt lätt att hålla värmen även för små barn i säcken. Snölåset upp till halsen. Buff elle halsduk och glasögon på hjälmen, så finns ingen bar yta kvar. Och ryggsäck får man väl ha i liften, det brukar i alla fall vara många som har det, och det är inte lika mycket remmar och rör som kan fastna i saker på en avskalad ren säck som t ex Klättermusens som på en modern dagturssäck heller. jag har aldrig blivit hindrad i liften eller backen, men nu var det några år sedan sist.

Angående vurpor så lägger man sig mera på sidan med telisar än faller platt på ryggen (och samma sak i branat backar med vanliga slalomskidor), det har aldrig varit något problem. Jag har faktiskt sett värre vurpor i spåret och liftkön, för att inte tala om isiga parkeringar eller hala afterskigolv med plastpjäxor. De incidenter som jag har varit med om när andra varit nära eller åkt på barnen är faktiskt bara när barnen åkt fritt själva straxt framför mig och det kommer någon i hög fart bakifrån och inte har koll på småttingen som inte syns 5-10 meter framför föräldern. Det är tur att barnen är som gjorda för att trilla och inte har så mycket fallhöjd, men man undrar många gånger vad folk har för marginaler när de kör in i områden med begränsad sikt i backar med familjer och nybörjare av alla slag. Men man själv och barnen skall förstås känna sig trygga med åkningen om man skall ha dom på ryggen, om man känner sig osäker och orolig blir det ju inget nöje, och kanske lite sämre (farlig) åkning om man spänner sig också.

Har någon ett exempel på att det skulle vara vanligare med skador på barn på ryggen än barn på skidor. Den värsta vurpan jag sett mina barn göra var när ett av dom tog pulkan och åkte i en backe som sedan försvann ut i skogen i hög fart. Och precis en sådan pulka vurpa är den värsta skadan i vintersport som jag själv råkade ut för som barn. Det finns förstås alltid risker, men är man medveten om vilka så är det lättare att begränsa riskerna och skadorna. Man vill ju ändå att dom skall få komma ut och röra på sig i den frisk luften.

Att köra med barnen mellan benen eller i lina är absolut det jobbigaste man kan göra tycker jag, och inte tycker barnen att det är särskilt roligt heller. Åtminstonde mina somnade lätt på de 45 sek det tog i barnbacken även när de stog mellan benen. Eller i liften, eller i linan, ville man att de skulle stå med egen kraft på benen fick man väcka dom titt som tätt. Så det var likvärdigt för barnen med att åka på ryggen, fast ryggen gav mer åkglädje när dom var vakna samt till den vuxne. Det var inte förrens dom själva var intresserade av att åka som det var värt en halvtimme mellan benen för att dom sedan skulle åka fritt själva, då gick det fort för dom att lära sig.

Det blir ju inte hela dagar eller ens halvdagar med småbarn i backen, så man hinner med en tur i spåret också, och har tid kvar att bygga snökojor och åka pulka göra något inomhus.
 
Re: Skrönor?

thureb; sa:
Att bryta nacken låter mera sannolikt men stämmer det verkligen? Blev barnet förlamat?

Eftersom det var "en bekant till en bekant" kan man naturligtvis ifrågasätta sanninghalten, och upplösningen på informationen var inte heller den finaste: "Barn i bärstol, åkte utför, bruten nacke, ajabaja".
 
Re: Skrönor?

thureb; sa:
Ställer mig lätt tvivlande till sanningshalten i det som relateras i de två närmast föregående inläggen.

Har ni mer detaljer om detta? Att små barn inte skulle kunna andas ut pga fartvind låter inte trovärdigt i mina öron. Däremot kan andning hämmas av tryck över bröstkorg eller buk.

Att bryta nacken låter mera sannolikt men stämmer det verkligen? Blev barnet förlamat?

Thure
_________________________________________________

Detta med fartvinden kan stämma om man åker tillräckligt fort. Om du blåser ett litet barn (< ca 2 år) i ansiktet så stängs struplocket. Man kollar detta att barnet har den reflexen innan de ska på babysim. Men det låter lite tvivelaktigt att vinden är så konstant att barnet kvävs.

Billy
 
Svårt med andning...

Jodå Thure, det är faktiskt så att små barn (riktigt små barn) kan ha problem med andning i motvind.
Min syster jobbar som sjuksyrra och tar hand om små barn samt förtidigt födda och bekräftar detta. Vi har haft det lite i bakhuvudet när vi seglade när våra var små... I en bärstol kan det i vissa fall vara besvärligt för dem.
Min man hade vår äldsta i bärstol i backen några gånger, då var hon ca 1-1,5 år. Det var inte jättekul så vi körde mest pulka och långfärd istället. Minstingen (nu 2 år) har aldrig suttit i bärstol i backen men vill gärna stå på ett par skidor själv... hon ser ju att storasyrran gör det.

//Maria
 
Reflexer

finns förvisso som utlöses från ansiktet av avkylning. Det kan leda till både ökad andning (vilket torde vara betydligt vanligare) och på små barn tvärtom automatisk stängning av munnen och upphörd andning vilket är bakgrunden till att babysim fungerar.

Men jag tvivlar starkt på att detta är ett problem på barn som sitter i bärstol. När andningscentrum registrerar syrebrist så sätter andningen igång igen.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
verlaine Vandra med barn, snabbt upp på fjället Barn och friluftsliv 16
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
giselab Var cykla på minisemester i Göteborgstrakten med barn i cykelvagn?? Barn och friluftsliv 3
magnuslar Paddling med barn i Småland - förslag på tur? Barn och friluftsliv 0
Åsa B Små barn på hög höjd Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
dag.lunden_telia.com Barn på is - Ny iskälke baserad på Burleys cykelkärra Barn och friluftsliv 0
stetind Med Barn på Island Barn och friluftsliv 0
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.