Barn på ryggen i backen...

Vill gärna ta del av era erfarenheter/åsikter om säkerheten när man har barn på ryggen (bärstol) i skidbacken. Allmänna tips?
(Disclaimer: jag förstår att man inte kan åka aggressiv offpist hela dagen lång men om vi nu förutsätter att man tar det lugnt, inte ramlar, har hjälm på knodden och lite ögon i nacken så man inte blir påkörd... och inte har några förväntingar på en lång seriös skiddag :)
 
Nu är inte jag expert på barn men förfefaller inte riskerna lite stora. Det kan bli en ganska traumatik upplevelse och få en stor morsa över sig. Inte för att knodden lär komma ihåg något på grund av ålder men åndå. :)

Jag skulle nog aldrig kunna komma på tanken att åka slalomskidor med barn på ryggen. Långfärd borde fungera bra om man kör lungt på plan mark.
 
crazy; sa:
Nu är inte jag expert på barn men förfefaller inte riskerna lite stora. Det kan bli en ganska traumatik upplevelse och få en stor morsa över sig. Inte för att knodden lär komma ihåg något på grund av ålder men åndå. :)

Jag skulle nog aldrig kunna komma på tanken att åka slalomskidor med barn på ryggen. Långfärd borde fungera bra om man kör lungt på plan mark.
Jo, sådär svarar de flesta (förresten Mikael, du brukar väl köra över folk med barn mha din cykel?).

Jag har inga erfarenheter själv, eftersom det var mycket länge en skidsemester företogs. Jag, då jag fortfarande åkte skidor, skulle inte tveka att ta med mig min dotter i en bärstol pga risken för att ramla. Man måste bara vara så mycket försiktigare.

Det finns dock 2 problem:
- Kall fartvind. Barn är inte så härdade som vuxna
- Det blir ju tråkigt! Att hela tiden åka försiktigt tär på tålamodet.

/Håkan
 
Sen måste man väl ta hänsyn till att det finns andra åkare i backen också. Som inte har hjälm, inte åker försiktigt, inte har koll på grejerna etc...
[Ändrat av öringen 2004-03-25 kl 09:38]
 
Bortsett från de mer tekniska problemen (en barnbärstol med ett barn som hela tiden flyttar tyngdpunkten för att kunna titta ut är inte stabil) så finns det andra "risker". Jag hade min dotter, då drygt ett år gammal, i en bärstol på vintern. Halkade i en nedförsbacke på en isfläck och landade på sidan. Det var sista gången hon satt i den stolen, hon vägrade sedan. Vilket var trist, jag har aldrig gillat att dra vagn utan föredrar att ha barnet på ryggen.

//johan
 
Håkan K; sa:
Jo, sådär svarar de flesta (förresten Mikael, du brukar väl köra över folk med barn mha din cykel?).


/Håkan


Ja och var det inte du som brukade slå små barn som helgnöje. Kanske var dina egna barn?

(och sen skulle jag uppskatta om du inte kallade mig vid förnamn, du känner inte mig)
 
Tack för snabba svar!

-Johan, hade du skidor på fötterna när du halkade?
Tack för bra tips ang. värme etc, samt avrådningar. Jag lyssnar på allt...

Hittade förresten en gaaaaammaaaal tråd i ämnet:
http://www3.utsidan.se/outside/1996/0651.html
jajjemänn, telis är aldrig fel, heja Thure!

Man har ju sett flera med barn på ryggen i backen så helt uppåt väggarna är det ju inte. Lånade bärstolen av bekanta som bara hade goda erfarenheter. Men det vore kul att höra mer från folk som har egen erfarenhet i ämnet!
 
Re: Tack för snabba svar!

sia; sa:
-Johan, hade du skidor på fötterna när du halkade?

Nej, jag ramlar aldrig när jag åker skidor ;)

Mitt inlägg var inte så mycket en varning för att inte genomföra projektet, jag hade (det är inte aktuellt längre) kunnat tänka mig att göra detsamma. Men det kan vara bra att tänka på att även ett fall som inte orsakar några skador kan upplevas väldigt obehagligt för barnet. Det var nog mest det.

Det är nog en fördel om man kan få barnet att sitta ganska still i stolen, för en tiokilosklump som snabbt flyttar kroppsvikten tjugo centimeter i sidled är om inte annat obehaglig. Barnets möjlighet att göra detta beror väl delvis på stolens konstruktion. Jag har en Haglöfs, och den är usel.
 
*Woooiiiii*

Jag har ingen egen erfarenhet kring att åka utför med barn på ryggen, men hörde en så kul historia igår. En vänninna som idag åker massor av skidor åkte på sin fars rygg som 1-åring. Hon tyckte tydligen det var så kul att hon satt och skrek "Woiiiiiii" av glädje hela tiden. När sedan pappan ramlade och barnet ramlade ur ryggsäcken och åkte på ändan nerför backen fortsatte glädjetjuten "Woiiiiiiiii"...

Annars har jag förstått att man ska vara försiktig vid utförsåkning pga kvävningsrisk, dvs barnet kan fastna på något sätt och hänga sig själv i bärmesen. Kanske någon annan vet mer om detta, eller om det bara är en skröna. I Norge har jag fö för mig att det inte är tillåtet att åka med barn på ryggen i backarna.
 
helidiotiskt...

Kommer precis hem från fjällen och har åkt och retat mig på föräldrar som forslat ned sina barn för backarna både på det ena och andra sättet, då bl.a. i bärsele på ryggen. Du har ju inte en chans ifall någon annan kommer och kör på dig. Det blir ett långt fall att falla nästan två meter för ett barn som är 1-2 år.
jag avråder starkt från att åka med barn på ryggen. Man får nog tyvärr vänta tills de kan och tycker det är kul att stå på ett par egna skidor.

/Fredrik
 
Inte mina barn inte...

Hej

Jag har egna barn och jag har jobbat som liftskötare. Jag avråder bestämt och skulle aldrig komma på tanken att sätta något av mina barn i en stol på ryggen. De har stått på egna skidor sedan 3-års ålder istället.

Du kan säkert minska sannolikheten för en olycka genom att åka försiktigt i flacka backar, men tänk på konsekvenserna om du ändå skulle falla, bli träffad av en liftbygel i nacken, få en snowboardåkare i ryggen... etc etc.

Barnet borde dessutom ha hjälm för att klara smällar mot huvudet, men å andra sidan klarar väl inte nacken av det i den åldern.

Personligen skulle jag heller inte få ut något av att åka utför en hel dag och ständigt vara extremt försiktig.

Jag och familjen var i Trysil i helgen, där var det inte tillåtet att åka släplift med barn på ryggen. Det finns nog en orsak till det förbudet.

Nej, jag skulle hyra en fjällpulka och dra knodden till närmaste våffelstuga istället. Åka hela familjen i pulkan i någon trevlig sluttning och njuta av vårsolen.

mvh
Håkan Åkesson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
verlaine Vandra med barn, snabbt upp på fjället Barn och friluftsliv 16
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
giselab Var cykla på minisemester i Göteborgstrakten med barn i cykelvagn?? Barn och friluftsliv 3
magnuslar Paddling med barn i Småland - förslag på tur? Barn och friluftsliv 0
Åsa B Små barn på hög höjd Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
dag.lunden_telia.com Barn på is - Ny iskälke baserad på Burleys cykelkärra Barn och friluftsliv 0
stetind Med Barn på Island Barn och friluftsliv 0
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.