Barfota på fjällvandring i sommar!

Varför stanna där. Indianerna i Tierra Del Fuego körde nakna, och smorde in sig med sälfett året om. De sparade inte bara in vikten som kläderna hade, utan behövde inte tvätta, ha ombyten eller ens bry sig om mode.

Christian

PS., för den som inte vet var Tierra Del Fuego ligger så är det längst söderut i sydamerika. Charles Darwin skrev en del om detta.

http://darwin.thefreelibrary.com/The-Voyage-of-the-Beagle/10-1

Almgren; sa:
Varför stanna där. Indianerna i Tierra Del Fuego körde nakna, och smorde in sig med sälfett året om. De sparade inte bara in vikten som kläderna hade, utan behövde inte tvätta, ha ombyten eller ens bry sig om mode.

Hm... jag bara undrar lite, blir det inte svårt att få höftbältet att sitta ordentligt om man är insmord i sälfett ? Snacka om frisvängande bälte.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Men. men , men ,

Joakim Ambrosson; sa:
Som en talare ovan föreslog: tjära, men tänk på att knata lite på nylagd asfalt för att få en jämn och fin yta så mår fötterna bättre.

// Jocke, som gör detta varje år vid denna tid

Det förutsätter att asfalten är nylagd. Man bör inte gå längre från asfaltsläggarn än 1,23 meter. Jag lovar, man behöver inga strumpor.

Men vad säger naturkramarna när ni lagt asfalt på hela kungsleden, romarana var väl först!
Och blir det inte väldigt jummit under fotsulorna 1.23 m från läggaren, var får välten plats?

johankse; sa:
Men vad säger naturkramarna när ni lagt asfalt på hela kungsleden, romarana var väl först!
Och blir det inte väldigt jummit under fotsulorna 1.23 m från läggaren, var får välten plats?
Nu ska vi int häng upp oss, på petitesser. Jag lovar dig, det blir INTE ljumt under fötterna. Det blir hett. Varför tror du asfaltsgubbarna går på träbottnar? Romarna? De byggde väl akvedukter. Du vet stigar uppe i luften för transport av vatten. Skickligt folk romarna. I våra stigar står vattnet still. Det kommer ingenstans utan vandrare.

Barfota - kort och lång sikt

Att det går att springa och vandra långa sträckor barfota har vi således konstaterat. Det har många naturfolk med medellivslängd på 35 år bevisat. Själv är jag, såsom varande över 35, mer intresserad av de långsiktiga effekterna av barfotagång.

Hälen är försedd med en slags fettkuddar som dämpar och skyddar benen i hälen från att dunsa i backen med full kraft när vi går eller springer. De här fettkuddarna kan slitas ut, vilket kan få smärtsamma konsekvenser. Rekommendationer för personer som går på hårda golv och gator brukar vara att man bör ha minst 2 cm skosulor och en skålad bakkappa/sula som s a s pressar/stödjer fettkuddarna och håller dem på plats under hälen.

Ungefär här tar min kunskap slut. Finns det någon som kan spä på med lite mer fakta i målet.

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips