”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden

Hej

Inspirerad av ”En natt ute i månaden” startar jag ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden. Lite på dotterns begäran (https://www.utsidan.se/forum/threads/en-natt-ute-i-manaden.90456/post-858794) men kanske mest för egen räkning. Det är nog många här som ofta sitter vid en brasa, jag tillhör tyvärr inte en av dem. Ofta när jag är ute så vandrar eller strosar jag runt, tar inte långa pauser. Därför har brasan blivit något som funnits när det tältats i skogen, vilket sker allt för sällan. Eller så har brasan ett specifikt syfte; laga mat. Att sitta vid en brasa, sitta och titta, tänka och lyssna, lukta och känna - det vill jag göra oftare! Årets mål får därför bli detta, att stilla sitta och bara vara...
6F171E26-1986-4CEF-AFE8-C3992A674DC8.jpeg

Januari månads brasa fick bli i ”hemmaskogen”. Lätt vind och -7grader. Lite sol skymtade mellan träden. Någon vinterfågel visslade en bit bort. Lukten av brasa finns fortfarande kvar i kläderna nu när jag skriver. Känns helt klart lite mjukare, lugnare i kropp och sinne...
 
Vi får hoppas att det inte blir eldningsförbud i sommar då. Men jag antar att de månaderna är överhoppningsbara.
 
Att känna press att dokumentera underlättar inte direkt att slappna av. För många är det nog av fotande som förstör nuet som det är.
 
Att känna press att dokumentera underlättar inte direkt att slappna av. För många är det nog av fotande som förstör nuet som det är.
Det är ju frivilligt! Vi är alla olika. Jag är lite lat av mig och orkar ibland inte lyfta baken från TV-soffan, men om jag får lite press att göra det så slappnar jag av desto mer när jag väl är ute. Foto är en hobby för mig. Jag är verkligen inte en sån som lägger ut alla bilder jag tar. De i en natt ute i månaden-tråden är nog de enda som har läckt ut i cyberspace från min kamera det här året.
 
Att känna press att dokumentera underlättar inte direkt att slappna av. För många är det nog av fotande som förstör nuet som det är.

Ser det inte som en press att dokumentera. Det är ju bilder att drömma tillbaka till... Sitter man ute i en timme och tar tre bilder...det är inte många sekunder som ”förstörs”. Vill man inte så är det ju bara att låta bli. Eller skippa det hela helt och hitta på något annat som gör att just du slappnar av. Själv ser jag inte fotografering som ett måste utan som en kul hobby, som att fiska eller gå på tur. Både skulle kunna vara en prestation, en pressor men jag dristar mig till att säga att många fiskare och de som går på tur nog snarast känner att de slappnar av...

Vi är alla olika. Det viktigaste är väl att man hitta sitt sätt att slappna av och hämta ny energi.
 
Jag har eldat i år men har inte bilder på datorn. Men apropå att fota brasor så har jag hur många såna här bilder som helst..Har säkert flera nästan lika dana från den senaste turen :)
 

Bilagor

  • 20151115_165652.jpg
    20151115_165652.jpg
    299.6 KB · Visningar: 170
Jag fotar också men väljer när det är läge och att ta fram kameran tar för mig inte bara några sekunder utan det blir en process. Fast självklart (?) gör man som det känns bäst för en själv vilket bör vara syftet med aktiviteteten.
 
Ett bra tipps om man vill laga lite god mat när man sitter vid brasan är att köpa sig en gjutjärnspanna med ihåligt skaft på Loppis och hugga till en gren som skaft.

Kolbulle med fläsk och lingon är bara en av höjdarna som lämpar sig att spisa om man vill ha lite omväxling till grillkorven. :)



1111.jpg
1111.jpg
 
  • Gilla
Reactions: tmb
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.