Bambukläder?

Jag köpte en Lundhags Bambuskjorta häromdan, och hittils är jag väldigt nöjd. Den känns underbar att ha på sig. Angående luktegenskaperna så hade jag på mig den i 5 dagar i sträck med måttlig aktivitet och jag måste säga att skjortan luktade betydligt mindre än något liknande plagg efter samma användning. Mitt förstaintryck är att det är ett underbart plagg, dock främst för varma sommardagar.

Angående miljöpåverkan läste jag på Lundhags hemsida att Bambu absorberar fem gånger så mycket växthusgaser som barrträd, hur mycket sanning det är i det påståendet vet jag dock inte
 
Miljöpåverkan av alternativa fibrer

Naturskyddsföreningen har en rapport på sin hemsida om framställning av alternativa fibrer och dess miljöpåverkan: http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/alternativafibrer.pdf

Till exempel får man veta att...

”I detta första steg är det endast råvaruproduktionen som undersökts. Det är viktigt att ha i
åtanke att tillverkningsprocessen av respektive textilfiber ännu inte har jämförts. Det är en
avsevärd skillnad ur miljösynpunkt ifall textil gjord av exempelvis bambu är tillverkad av
bambufiber eller bambuviskos, eftersom viskosframställning är en tungt miljöbelastande
process.”

Tyvärr är det ju få försäljare som upplyser om huruvida deras kläder innehåller bambufiber eller bambuviskos.

Men rapporten bekräftar åtminstone att så gott som alla alternativa fibrer är mer miljövänliga än bomull i råvaruproduktionen.
 
Bambu viskos kontra fibrer

Om bambu fibrer används i plagget har plagget inte den mjuka behagliga känsla som du upplever av Bamuviskos. Men tyvärr som sagts tidigare så är nedbrytningsprocessen av bambu mycket kemikaliekrävande. Dessutom är det många asiatiska företag som helt utan kontroll gör viskos av Bambu. Intressant är att våra stora jättar som exempelvis H&M aldrig någonsin kontrollerar under vilka omständigheter deras fibrer tillverkas, kontrollen sker i slutledet (sömnad), vilket är en liten del av ett plaggs framställan.
Anton
 
Jag har bambustrumpor och tycker dom är suveräna! Hållbara, håller formen och färgen (tänker då främst på svarta som i bomull tenderar att blekna) och håller fötterna svala och sköna. Jag känner mig aldrig fuktig om fötterna med dom. Jag upplever inte att de torkar långsammare än andra strumpor utan snarare tvärtom, men det måste jag nog undersöka närmare för att kunna säga säkert...

/Anna
 
Tyvärr är det ju få försäljare som upplyser om huruvida deras kläder innehåller bambufiber eller bambuviskos.


Jag kan inget om skillnaden, men borde det inte kännas? Den rena bambufibern tycker jag tycker jag borde likna exempelvis lin eller hampa dvs lite strävare. De bambukläder jag har är supermjuka och känns inte alls som om det skulle vara en råfiber från ett gräs. Rätt eller fel?
 
Tycker ITAB:s bambukallingar har de fördelarna att de 1) sitter bra iom spandexen och 2) man kan använda dem många dagar på berget utan att otäcka odörer uppstår (iom bambuns antibakteriella egenskaper). Sen absorberar de mer fukt än bomull utan att bli täta, vilket iof är bra, men torkar därigenom tyvärr väldigt långsamt (särskilt i jämförelse med syntet), vilket ju är en klar och allvarlig nackdel. Likväl favorit just nu. Merinokallingar har oftast dålig passform (särskilt efter ngn dag) och syntetkallingar blir dödligt ofräscha lite väl snabbt.
 
Har haft en skjorta i bambumix sedan 2008. Igår sprack den längs hela armen. Då jag blir väldigt besviken om mina kläder håller mindre än fem år var det till en början just en besvikelse. Faktum kvarstår att mina andra två skjortor fått stryka på foten då de inte närmar sig när det gäller komfort. Har därför haft skjortan på mig nästan kontinuerligt i tre år. Dessutom har den fått extremt mycket sol på sig. Därför förlåter jag den, ger den en puss, säger farväl och stoppar den i cykeltraselådan.
 
Bambun har ju fördelen att det torkar snabbare och att det inte luktar illa. Det är ju fördelar tex vid långa vandringar, där man bor flera i en stuga eller ett tält.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.