Bakpulver

Matsoda/bakpulver är en produkt med ett brett användningsområde.
När plats (i packning) och lyx (som deo etc) är något man inte har kan man alltid ta med sig en liten påse med bakpulver och en avbruten tandborste. Med detta skall man kunna tillgodose de flesta hygienbehov.

Dock har jag endast använt mig av matsoda som tandkräms-substitut i fält.
Därför undrar jag om det är någon annan som har testat bakpulver i hygiensammanhang?
Om det är någon som har erfarenheter?

Tack på förhand.

Hygien med bakpulver?

Använda bakpulver?? Vad kan man ersätta med det? Allt som kan påverka ryggsäckens vikt är av intresse.
Men när det gäller tandborstningen så tror jag nog ändå att jag kommer fortsätta använda tandkräm för känslans skull.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Med bakpulver och salt har man ett fullvärdigt tandrengörningsmedel. Det är bakteriedödande och rengörande. Det smakar inte colgate precis, men det fungerar. Det är inte så illa som man kan tro.

I övrigt har bakpulver en rengörande funktion, man kan lösa fetter och tydligen använda det som antiperspirant också, Därför borde man kunna använda det att tvätta sig med också. Men det har jag inte provat.

Dock ska jag ut på en fältövning nu i två veckor och där avser jag prova vad bakpulvret går för.

Jaha, där ser man. Men jag undrar om man verkligen kan tjäna så mycket vikt på det. En tvål väger ju inte så mycket. Lycka till under övningen hur som helst!

vad jag hört såär det mest för den vita färgen på tänderna vad det gäller bakpulver, men om det går att använda som deo och övrig hygien produkt så väntar jag nyfiket på din produkt analys hör av dig angående resultat efter prövningstid och lycka till.
Hans

Nej vikt kanske man inte sparar så mycket, men det är ju enkelt med ett pulver till alla ens bestyr. Man kan använda det mot insektsbett och till rengöring.
Man kan släcka mindre bränder, diska, tvätta, få bort dålig lukt och vårda sin hud med bakpulvret.
Det är ett ofarligt pulver med ett stort användningsområde.

Jo bakpulver ger väl kanske vitare tänder, men om man vill ha det mer bakteriedödande kan man använda det i kombination med salt, när man rengör sina tänder.
Jag ber att få återkomma med ytterligare erfarenheter om huruvida bakpulver är tillräknelig som hygienartikel.

Peeling

Fotomodeller använder ibland Bikarbonat till syrapeeling. Man blandar ut det med lite vatten och applicerar det i ansiktet, låt det sitta ca 5 minuter och skölj.

Bakplulver, verkar vara ytterligare en grej att stoppa i packningen. Allt som har flera funktioner och är smidigt att ta med är ju alltid bra. Några mer tips på saker man kan använda bakpulvret till?

Äsch

Bakpulver är säkert jättebra pga placeboeffekten. Tandkräm, t ex, innehåller fluor(-idjon) och ytspänningssäknande ämnen som verksamma beståndsdelar. Bakpulver icke så. Tandkräm fungerar inte primärt genom att döda våra vänner bakterierna. Tandkrämsfirmor som tillsätter triclosan gör detta mycket för att spela på vår allmänna bakterierädsla. Det viktiga med tandborstning på kort sikt är f.ö. själva borstningen.

Deodoranter fungerar genom att de innehåller parfym och aluminiumjoner; de förra luktar gott, och de senare bildar en propp i svettporerna och förhindrar svettning. Bakpulver icke så.

Att ha med sig ett par kilo bakpulver för att släcka eventuella spontant uppkommande oljebränder anser jag vara att något ta i i överkant. I synnerhet som hela fjället antingen är fyllt med jord eller snö.

Bakpulver fungerar utmärkt som pH-höjare vilket kan uppmuntra rätt sorts tensider att göra sitt jobb bättre, vid t ex fot- eller skjorttvätt. Men utelämnar man tensiden missar man poängen.

Bakpulver är bra till att baka kakor! T ex havreflarn. Men visst klarar man sig utan färska havreflarn på fjället? Va?

Allt detta påminner mig f.ö. om Blandaren: "Rumpfords bakpuder"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips