Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Garmin sätter färg och form på en karta i en ".TYP"-fil. På en karta som installeras på en dator så finns filen någonstans i strukturen och när man för över den till enheten så läggs den in i själva kartfilen.
Beroende på vilket format som kartan som ska typas är i så är det mer eller mindre möjligt. Det finns mycket om TYP-filer på internet och här på Utsidan.
Olika gpsmodeller har olika "grafikmotorer" och därmed visas samma karta olika. Enda sättet att komma runt detta är att lära sig att "typa" tyvärr.
Garmins originaltypning för FriPro4 är inget att hurra för ändå så för att få vettig läsbarhet måste man ändå typa om för aktuell gps.
Tyvärr går det inte (vad jag vet) att få bort den "slöja" som garmin lagt över kartan som omöjliggör helt vit bakgrund utan som bäst blir det RGB 246,246,246 av någon anledning.
Man undrar verkligen hur dom tänkt där, att installera belysning av skärmen i gpsen och sedan lägga ett gråfilter över kartan??
Tyvärr går det inte (vad jag vet) att få bort den "slöja" som garmin lagt över kartan som omöjliggör helt vit bakgrund utan som bäst blir det RGB 246,246,246 av någon anledning.
Har för mig att jag fick det ganska nära vitt när jag tog bort höjddata från kartan genom att ta bort alla filer som slutade på ".DEM" från kartinstallationen på datorn.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...