Bajskortet

Om man ska ta gula kortet och inte får fram några droppar - kommer man då att bli underkänd och framförallt kommer det att finnas möjlighet till omtenta? Eller kommer testet att vara helt teoretiskt?
Bajskortet är bara teori för att få sitt diplom, så även förstoppade kan få diplom.
Troligen är medlemar på utsidan mer medvetna om hur man beter sig i naturen men när man läser vissa tidningsartiklar om nedskräpning så undrar man om vissa skojcertifikat kanske skulle behövas på allvar.


/Patrik
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Antagligen måste man lära sig mer då, och göra fler praktiska prov. Ungefär som olika klasser på körkort. Man kan nog få Sarek-behörighetet, resp snö/is-behörighet om man vill.
Jo troligen nåt sånt. Kanske kan va värt att ta det. Tycker det är jobbigt att hålla sig en vecka eller två när man är ute.

Jag har skitit så länge jag kan minnas, så borde inte va några problem tänker jag, men aldrig med spade förvisso - det är väl den man behöver träna på inför provet.

Sen är det bara - skit, gräv och tig!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Är väl inget fel med det där. Bra med information om något som påverkar andra.

Har sätt en reels från USA på samma tema och där var det områden man måste bära ut skiten i påsar.
 
Detta börjar ju gå helt överstyr, kunde inte låta bli att utveckla ett kursprogram åt STF. Ja, knäpp ibland. Sorry.

Kursprogram för STF Gul & Brun Academy

Dag1 - Gula Kortet

Dagen innehåller mest teoretiska genomgångar, men med ca 1h praktiska övningar.
Var är det förbjudet / olämpligt. Var är bästa stället. Hur gör man för att det inte ska synas. Hur gör man om det är väldigt bråttom. Hur gör man i absiden, eller tom i sovsäcken -> praktik.
Tjejer kommer att få specialmatriel.

Dag2 - Bruna kortet

Ungefär samma innehåll, men inriktat på brunt, och ca 2h praktiska lärarledda övningar. Hur man använder en sten, stock eller ett träd. Vi tränar på att sitta på huk. Lämpliga alternativ om toapappret är slut kommer att demonstreras. Hur löser man Myggfaktorn. Hur gömmer man grejjorna - spade, sten, mossa eller ljung ?

Dag3 - Extra behörighet och Examinering.

Fm: Teoretisk genomgång av Sarek-behörighet och Snö/Is-behörighet.
Em: Alla elever får svara på tentafrågor och göra praktiska prov längs en bana.

Dom som blir godkända får närvara vid en ceremoni och mottaga sina Gula och Bruna kort.
 
Detta börjar ju gå helt överstyr, kunde inte låta bli att utveckla ett kursprogram åt STF. Ja, knäpp ibland. Sorry.

Kursprogram för STF Gul & Brun Academy

Dag1 - Gula Kortet

Dagen innehåller mest teoretiska genomgångar, men med ca 1h praktiska övningar.
Var är det förbjudet / olämpligt. Var är bästa stället. Hur gör man för att det inte ska synas. Hur gör man om det är väldigt bråttom. Hur gör man i absiden, eller tom i sovsäcken -> praktik.
Tjejer kommer att få specialmatriel.

Dag2 - Bruna kortet

Ungefär samma innehåll, men inriktat på brunt, och ca 2h praktiska lärarledda övningar. Hur man använder en sten, stock eller ett träd. Vi tränar på att sitta på huk. Lämpliga alternativ om toapappret är slut kommer att demonstreras. Hur löser man Myggfaktorn. Hur gömmer man grejjorna - spade, sten, mossa eller ljung ?

Dag3 - Extra behörighet och Examinering.

Fm: Teoretisk genomgång av Sarek-behörighet och Snö/Is-behörighet.
Em: Alla elever får svara på tentafrågor och göra praktiska prov längs en bana.

Dom som blir godkända får närvara vid en ceremoni och mottaga sina Gula och Bruna kort.
Ungefär som det funkar på normala Svenska kurser, det ska vara överarbetat i absurdum oavsett om det finns någon poäng med kursen.

Hälften av deltagarna sover eller halvslumrar - lite som alla YKB-kurser som alla chaufförer tvingas gå på varje år sen 2014. 5st olika delkurser a`7 tim där man får lära sig sånt som man redan kan pga att man har tagit körkortet och jobbar som chaufför.

Ganska ointressant för chaufförer som kör schacktbil, tankbil eller betongbil att sitta i 7 tim och lyssna på hur man surrar godset.... Lika ointressant för alla oss andra som surrar gods varje dag och lär oss inget nytt!

Sen får man lära sig att man inte ska köra lastbil när man är berusad eller narkotikapåverkad... Ungefär den nivån är alla dom kurserna på och det är lag på att man tvingas gå 1 av dom 5 kurserna varje år under hela ens yrkesverksamma liv som chaufför.

Jag har nog mer nytta av en bajskurs i såfall, även om jag vet hur man bajsar.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.