Bajs på Elbrus?

Jag ska åka till Elbrus om en månad ungefär och kom på härom dagen att jag inte riktigt vet hur man gör med avföringen på berget. Finns det krav på att man ska ta med sig allting ner eller är det ok att lämna kvar det alt. slänga det i en glaciärspricka? Vilken metod tycker ni är bäst för transporten till BC (om det är sådana krav) eller till närmsta spricka?

Må Gott
Gunnar

På Elbrus är tyvärr det mesta tillåtet. Bajs, skräp gasbehåller etc slängs överallt. Om 10 år är Elbrus världens högst belägna soptipp.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tyvärr är det fritt fram, dvs ingen reglering. Fundera på vattenrenings-system. Magbesvär är vanligt..

jamo; sa:
Tyvärr är det fritt fram, dvs ingen reglering. Fundera på vattenrenings-system. Magbesvär är vanligt..

Vi hade tänkt att koka vattnet samt eventuellt använda puritabs (vattenreningstabletter), tror du att det räcker eller ska det behövas ett reningssystem med filter och liknande?

Om man verkligen orkar att alltid smälta snö/ta bäckvatten och sedan koka det ordentligt så är det väl tillräckligt bra men tidskrävande kanske. Att dessutom ha tillgång till virus/bakteriedödande preparat eller filtersystem är knappast ett minus. Tär på krafterna att vara kass i magen i upp till 1 vecka vilket skedde för många i vår grupp. Man får väl göra sin egen bedömning. Jag som har/hade 3 olika reningssystem som lämnades hemma i byrålådan ångrade mig i alla fall. Vi hade massa problem med bensinköken (svenska kök som inte gillade rysk låg-oktanig/lortig bensin) och då blev det lite si och så med kokandet när tålamodet tröt.

Xinix

janus82; sa:
...eventuellt använda puritabs (vattenreningstabletter)...

Glöm puritabs, det smakar pyton. Leta på Xinix, finns på vissa apotek eller i välsorterade utebutiker. Lämnar ingen smak och är nästan lika enkelt att använda. Jag har renat rätt dodgy vatten med det utan problem hittills. Hålles dock från frysning och solljus. Vi ses kanske i ryssland, kommer till MV 4/7.

//Erik

Re: Xinix

lillebrorsan; sa:
janus82; sa:
...eventuellt använda puritabs (vattenreningstabletter)...

Glöm puritabs, det smakar pyton. Leta på Xinix, finns på vissa apotek eller i välsorterade utebutiker. Lämnar ingen smak och är nästan lika enkelt att använda. Jag har renat rätt dodgy vatten med det utan problem hittills. Hålles dock från frysning och solljus. Vi ses kanske i ryssland, kommer till MV 4/7.

//Erik

Vi kommer dit 1/7 så vi lär nog stöta på varandra på berget.

Lycka till.

/Gunnar

hmm

jag kom hem från elbrus för en vecka sen.
dom har ett dass som man måste använda vid the barrels iaf. dom sa att om man inte gör det så får man gå ner och blir avvisad från berget. vet inte om det är så men iaf... det va ju mkt snö när jag var där så jag såg inte så mkt skräp. men det kanske kommer fram när snön är borta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips