Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har och har haft flera tält både tunneltält och kupoltält från olika tillverkare bl a ett Terra Nova Laser competition med bågkanalerna utanför respektive innanför yttertältsväven. Ingen större fråga IMHO. Det påstås att det kan påverka hur lätt bågarna skjuts in i kanalerna på kupoltält och hur mkt vindbrus som kan uppstå vid hård blåst.
Jag har inte märkt något ökat problem med vindbrus.
Har ett Marmot med bågarna utanför. Mycket enkelt att sätta upp och man klickar i ett antal hållare vilket gör att det går snabbt. Ingen kanal som kan gå sönder alltså men ser en risk med att plasthållarna kan gå sönder med tiden. Time will tell...
Har tält med bågar utanpå och tält med kanaler, båda funkar finfint.
Skulle dock välja ett tält där man klickar fast utanpåliggande bågar i metallclips, åtminstone över trädgränsen.
Amerikanska tält har ofta bågar som man reser innertältet med genom att klicka runt plastringar med slits i från innertältet runt bågarna. Sen dras yttertältet på utanpå bågarna.
Jag trivs med den lösningen medan många propagerar för att i stället inner och yttertältet reses tillsammans.
Anledningen att jag är fundersam är hur det blir på vintern när det snöar på...om det är sämre att jobba med kalla stänger och vad risken är att de fryser i hop osv.
En orsak till att placera stänger och eventuella stångkanaler på utsidan av yttertältväven är att det är mindre risk att själva yttertältväven repas/rispas sönder vid ett eventuellt om än osannolikt stångbrott.
En orsak till att placera stänger och eventuella stångkanaler på utsidan av yttertältväven är att det är mindre risk att själva yttertältväven repas/rispas sönder vid ett eventuellt om än osannolikt stångbrott.
Det är ju helt sant. Har du använt sådana tält i rejäl kyla någon gång? Tänker på de plastbitar som man knäpper fast på stängerna också...de borde riskera att bli sköra när det är kallt?
Det är ju helt sant. Har du använt sådana tält i rejäl kyla någon gång? Tänker på de plastbitar som man knäpper fast på stängerna också...de borde riskera att bli sköra när det är kallt?
Nej. Jag har bara använt två olika tunneltält från Hilleberg: Nammatj 2 och Akto. Båda dessa tält har utanpåliggande stångkanaler. För mig är det en ren självklarhet.
Det är ju helt sant. Har du använt sådana tält i rejäl kyla någon gång? Tänker på de plastbitar som man knäpper fast på stängerna också...de borde riskera att bli sköra när det är kallt?
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
Claes Grundsten är främst förknippad med sina storskaliga landskapsfotografier. I Sarek – en biografi lyser dock de glättiga panoramabilderna med ...
3 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer