Bättre för varmt än för kallt?

Ja, som ni säkert förstår kommer här ännu en sovsäcksfråga. Jag ska köpa mig en ny och kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill ha. Säcken ska användas året runt och den får absolut inte vara för kall men inte heller för varm...usch tänker ni säkert, kan han inte bestämma sig..man kan ju inte få allt. Vidare så vill jag förstås inte att säcken ska vara för tung och otymplig. När blir den det förresten?

Jag skulle hemskt gärna ha synpunkter och tankar kring olika säckar, Haglöfs, Fjällräven etc. Varför är det så få som pratar om Fjällräven förresten, gör dom inga bra säckar?
 
Året runt säck?

Tulipaneros säger du!
Varma sommarnätter vill du inte ha nån sovsäck alls!
I tält på vintern vill du ha en med komforttemp till -30.
I snöka fungerar en höst-vårsäck fint.
Vår och höst behöver du en som håller dig komfortabel vid -5.
Finns det en säck som gör det?
Nej det gör det inte. Men kombinerar du en tunnare sommarsäck med en höst-vårsäck så närmar du dig en vintersäck, sommartid räcker sovsäckslakanet och blir det styggväder på vintern så kan du använda sovsäcksöverdraget som förstärkning. Så du som vi andra får nog köpa dig mer än en sovsäck.

Lycka till

Johan K
 
Fleecebag

Tanken med den sk. Fleecepåsen var att man kunde komplettera sin vår/höstsäck på ett billigt sätt om man nu bara gör ett fåtal vinterövernattningar i ex. snöka. Att köpa en extrem vintersäck för att använda den hela året runt är nog att skjuta sig i foten tyckte jag. Men om man verkligen har för avsikt att sova massa nätter i riktig kyla skulle jag inte rekommendera "the fleecebag"

Om som Johan säger köper TVÅ säckar så blir man nog mer nöjd. Men vissa av oss har allt för ansträngd ekonomi för det och då är det nog vanligt att chansa på ETT köp. Ofta blir det då den "varmaste säcken man har råd med" vilket ofta gör att den inte känns skön på sommaren och att den ändå inte funkar på vintern :)

Att Fjällräven skulle göra dåliga säckar tror jag inte är sanningen bakom tystnade kring detta märke. Själv skulle jag nog stormtrivas i deras Siluettedunsäck. Den verkar riktigt skön men har en prislapp som man nog skulle svettas länge över (10000:)
 
Sova på begränsad budget!

Köp en syntetisk höst-vårsäck som är rymlig nog för dig och ditt sovsätt (i eller medvändare), med hel blixtlås. Annars kan du inte använda den på sommaren.
Komplettera med ett hemsytt sovsäcklakan i siden och ett hemsytt sovsäcksöverdrag i syntet. Gärna även en fleecsäck eller filt.
Detta är inte perfekt för något men kommer nog att fungera till dess du är villig betala för en lättare sommarsäck....och ev en riktig vintersäck.
En vandrarhemsnatt kostar ca 150:- ett billigt hotell en ca 400:- Mina sovsäckar har mer än väl betalat sig själva i den jämförelsen...Och jag har dem kvar!

Lycka till

Johan K
 
i och med...?

Följdfrågan är inte vad som är i-vändare eller med-vändare utan snarare hur 17 jag vet vilket jag är.

Har en stark känsla av att det där varierar med underlag och temperatur och säck... berätta ni som vet.

Jag ska oxå köpa säck så småningom och vill då ha en vår-sommar-höst...

Borka
 
med eller i

Då förklarar jag mig lite tydligare... det där visste jag redan... (ler vänligt)

Citerar mig själv:

"Följdfrågan är inte vad som är i-vändare eller med-vändare utan snarare hur 17 jag vet vilket jag är."

När jag sover så sover jag, jag har ingen aning om jag roterar i säcken eller om den roterar med mig. Det kan ju inte direkt jämföras med att sova i sängen hemma där täcket ju är löst.

Alltså, finns det något sätt att ta reda på vilket jag är... eftersom jag sover när jag vänder mig i sömnen...

/Borka
 
Sorry

Ok, liten missuppfattning där :)

Antar att det Brune försöker förmedla är att det skiljer sig på "sovare" och "sovare" In invändare kan tydligen snurra runt i en trång säck medan en sådan som jag gärna tar säcken med sig runt och vaknar genomsvett och tror att man skall strypas :) Du märker troligen detta hemma i din vanliga säng om du vaknar med ett lakan som ser ut som en tvinnad wettextrasa...

Testa att sov i ett trångt påslakan en natt så kanske du får svaret?
 

Guest

Gäst
Anekdot

Jag hade en lumparkompis som vaknade mitt i natten och var alldeles förfärligt kissnödig. Tyvärr hann han inte hitta blixtlåset som nu var på ryggen och öppna det. Resten av den övningen fick han sova under vindrocken. Han var således i-vändare.
 
Jorå...

Det är helt okej att missuppfatta någon som uttrycker sig luddigt...

Problemet är bara att jag tror att det varierar eftersom jag ibland har täcket bakom/framför mig och ibland över mig i mer eller mindre ordnat tillstånd.

Men jag ska också erkänna att jag alltid är "stöni" och envis och ofta tvärsemot och sällan följer "genomsnittet"... skratt...

Men tack för tipset om trångt påslakan, ska testa det en natt.

/Boris
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.