Bästa vandringsleder i Sverige och Norge?

Jag gör en liten lista med de bästa leder och områden för fjällvandring i Skandinavien (Sverige och Norge).

Det som jag hittils har (gjort) är:
1. Kungsleden
2. Padjelantaleden
3. Nordkalottleden
4. Sarek
5. Jotunheimen
6. Rondane
7. Hardangervidda

Vilka andra leder och områden borde väl vara med om man nämner de största och mest kända?

Det som jag hittils har (gjort) är:
1. Kungsleden
2. Padjelantaleden
3. Nordkalottleden
4. Sarek
5. Jotunheimen
6. Rondane
7. Hardangervidda
En led kan du möjligen (med stor tvekan) säga att du "gjort" när du har vandrat den en gång från start till mål, men ett fjällområde som Sarek kommer du aldrig att bli "klar" med. Det är därför många återvänder år efter år efter år. Det är inte för att uppleva samma saker som tidigare. Det är för att uppleva nya saker som de flesta återvänder.
Du har inte "gjort" Padjelanta för att du vandrat Padjelantaleden och Nordkalottleden. Padjelanta är så oerhört mycket mer. Det är bara att söka runt på Utsidan.

Vill du däremot bara ha en lista över intressanta områden att besöka, så har du glömt Vindelfjällen med alla dess olika områden som t ex Artfjället. Du har inte heller med Sulitelma - ett mycket begränsat område som jag själv återkommer till gång på gång - för att uppleva något nytt. Arjeplogsfjällen med dess fiskevatten saknar jag också och - kanske framför allt - Abiskofjällen.

Det finns mycket intressant i den svenska fjällvärlden.

God tur! önskar HåkanF

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jämtlandsfjällen!

Jämtlandsfjällen får inte saknas på en sådan lista. Kanske inte lika "tough" som fjällen i Norrbotten, men otrolig vacker. Jag är tveksam om det finns andra fjällområden förutom Sarek som är så varierad som Jämtlandsfjällen. Inom loppet av några timmars vandring kan man uppleva allt från alpint högfjäll till fjällurskog nere i dalen. Och håller man sig utanför lederna eller går utanför säsongen så är det inte alls mycket folk man träffar på där.
Och så Skäckerfjällen inte att glömma. En liten vacker pärla.

De vandringar som jag har gjort, förutom de redan nämnda, är Kebnekajse-området med den s.k. Jojjoleden förbi Tarfala.
Ett attraktivt område för oss pensionärer, och kanske andra, som vill bo på fyrstjärnigt hotell och göra dagsturer är Grövelsjöfjällen med Femundsmarka på den norska sidan.

fler vandringsområden

Två områden som finns med på min "att besöka i fjällen"-lista men som inte har nämnts här ännu är Børgefjell samt Västra Padjelanta med Rago.

Börgefjell--

är jättefint. Jag och min sambo gick tio dagar där utan att träffa en människa. Alltså ingen trängsel precis. Det var i slutet på sjuttiotalet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips