Bästa vallan för turskidor?

Undrar om någon har prövat någon valla som funkar bra i fjällen?
Testade tapevalla i vintras men den skrapades av när underlaget blev hårdare.
Glad för alla tips!

Hej, jag har bara använt vanlig Swix (grön, blå etc), och tyckt att det funkar hyfsat. Har tänkt att det som funkar i spåret, funkar på fjället. Nötning tycker jag generellt är ett problem både med tejp- och annan valla, men skillnaden är att vanlig valla går hyggligt bra att förstärka när den nötts bort (ssk om du har vallorna i fickan nån timma innan du smetar på, annars kan kylan göra att de är för hårda).

Har ni andra märkt någon skillnad mellan olika vallamärken, i spåret eller på fjället? De jag provat (Swix, Frode + nån till) har ungefär samma förmåga/oförmåga att sitta kvar på skidan.

/Anders

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
För att valla skall sitta kvar bra

så bör skidan ha bra dubbelspann och tänk på att spannet bör vara lite styvare på turskidor avsedda för turer med packning. Hur man lägger på vallan har också betydelse. Det skall inte vara glidvalla i steget och gärna skarklister som grund innan man lägger på aktuell fästvalla.

Vid skare så slits fästvallan av hur som helst betydligt kvickare.

Vallningsfria belag eller stighudar i steget ( kicker skins) är ett bra alternativ till fästvalla på fjällskidor / telemarkskidor IMHO

Thure

Klister

Jag brukar använda Swix isklister som grundfästvalla. Om det blir skare så slits vallan bort fort och isklistret kommer fram. För att grundfästet ska sitta kvar så sandpapprar jag skidorna i trampet och gör rent noga. Konstigt nog är det inte många som använder klister.

Vad gäller burkvallor (antar att det var dom du menade) tycker jag att Swix funkar OK, utom Swix röd som ska användas runt noll, där är ski-go gul mycket bättre (om man nu håller sig till standardburkvallor som inte kostar skjortan).

Tipps för att få av vallan i fält: Om du inte har valla-väck med så funkar bensinen till bensinköket i nödfall.

Tack Björn för ett mkt informativt inlägg. Glömde säga att jag också sandpapprar fästytan, och ibland grundar med skarklister. Tror också att klister används för lite på fjället. Ofta är ytan isig eller skare, och de gånger jag har underfrysning brukar vallan inte spela nån roll (och då har de flesta med vallningsfria skidor också underfruset...). Så, klister vid is eller tö tror jag på. Kan som sagts även blandas upp med vanlig burkvalla.

Vill slå ett slag för silverklister som inte är så hyperklistrigt som "annat" klister, och dessutom inte samlar på sig så mycket skräp.

Sen min låda med Lappglid tog slut har det varit Swix wax för hela slanten. Gör rent innomhus på skidbotten. sandpappra trampet grunda med varm valla (röd eller lila)valla med vad som temperaturen bestämmer, vid skarföre får du finna dig i att lägga på mer vid rasterna. Skall du gå mycket uppför rekommenderas hudar. Många tycks ha skidor med för lite spann. Kanhända pga förvaring utan klossar...slarv m a o.
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips