Bästa tältet för mc-semester ?

Är det nån här i forumet som kan tipsa om ett bra prisvärt tält, helst för 2 personer, som är lätt och av bra kvalité.
Tältet ska helst vara litet och lätt när det är ihoppackat, då det ska trängas med sovsäck och liggunderlag m.m. bakpå en motorcykel av sporttyp.

tacksam för svar

/Mattias

Tadpole eller Half Moon

Det finns säkert 100-tals tält som fyller din kravspecifikation. Hur högt vill du att tältet skall vara inuti? Behövs en absid?

Två trevliga men ganska små tält men med hyfsad sitthöjd som jag har erfarenhet av är TNF Tadpole och Sierra Designs Half Moon.

De har några år på nacken så det är inte säkert att de tillverkas längre. Om kassan är god kan Hillebergs Nallo eller Unna vara aktuella.

På paddlingsforumet tror jag det var en diskussion om liknande tält för några veckor sedan. Det rekommenderades ett amerikanskt självbärande tält som jag inte minns namnet på.

Jag tror att du kan hitta ett hyfsat tunneltält för 2-3000 kr som fyller dina krav men vill du ha vikt under 2 kg så minskar urvalet betydligt.

Thure
[Ändrat av thureb 2002-05-22 kl 15:16]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
MC Tält?

Gå in på getout.se de har Vaude tält till hyfsade priser! Själv har jag ett Feret 1. Visserligen har jag ingen sporthoj men jag åker MC och Tältar mycke.
3,2 kg tycker jag är hyfsat på ett 2 manna tält Packvolym 20 x 50 cm.
Ha en bra MC Sommar!
Agne

Hillebergs Nallo2.
Vi har Nallo 2 till att både fjällvandra med och att ha på mc-turer. Vikten är liten och det tar mycket liten plats. Ganska rymmlig plats att sova på, fast det har kanske med att göra att vi inte är över 180 cm långa? Halvhyfsad stor absid. Skinnstället får plats brevid liggunderlaget, hjälm och stövlar i absiden. Där får även packväskor plats. Vi har tältet i tankväskan + annat och pinnar, sovsäckar och liggunderlag där bak. Oftast på korta turer kör vi bara våran 1100 Black bird, och då kräver det att man har liten packning.
Vi håller tummarna för en bra sommar.
---Lotta---

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips