Vad är bästa skyddet över kikaren när den hänger om halsen? Naturbokhandeln har en läder pryl men den sitter på dena remen. Andra har ett tygstycke.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bästa skyddet över kikare
- Trådstartare avslutatmedlemskap160620
- Start datum
Zeiss classic okularskydd fungera bra
Naturbokhandeln säljer Zeiss classic okularskydd som är designat för äldre Zeiss-modeller men som passar på många kikare. Skyddet är i stabilt gummimaterial. Till frontlinserna använder jag skydd som man använder till kikaresikten. De finns att köpa i jaktbutiker och har fördelen att man kan titta genom skydden.
Naturbokhandeln säljer Zeiss classic okularskydd som är designat för äldre Zeiss-modeller men som passar på många kikare. Skyddet är i stabilt gummimaterial. Till frontlinserna använder jag skydd som man använder till kikaresikten. De finns att köpa i jaktbutiker och har fördelen att man kan titta genom skydden.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
I vägen
Hur fäster du läderbiten för att den inte skall hamna i ansikte när du tittar?
De flesta kikare idag är vattentäta och kan som glasögon lättast göras rena med vatten och en droppe diskmedel.
Men att skydda mot damm med en läderbit eller liknande är enkelt.
Thure
Hur fäster du läderbiten för att den inte skall hamna i ansikte när du tittar?
Stoppar nackremmen genom varsitt hål i två av hörnen i den fyrkantiga biten. Hade öljetter i hålen men det är överkurs.
Thure
Så enkelt. Men för mig blir hamnar tyg eller skinnbiten i ansiktet när jag tittar.
Jag har sytt ett enkelt överdrag i fleece som täcker allt utom 'baksidan' på kikaren. Dras åt runt kikaren med gummisnöre och snörlås. Överdraget sitter runt ena remmen med en enkel ögla så när man lyfter kikaren till ögonen åker inte överdraget med.
Både på fjällvandringar och vanliga skådarutflykter använder jag ett plastskydd som följde med kikaren (nu med över 20 år på nacken). Skyddet täcker okularen och har två avlånga fästhål, ett på varje sida. Men jag använder bara ett av hålen, som fotot visar. På detta sätt har okularen skydd för regn när jag går. Så fort jag lyfter kikaren för att se i den ramlar skyddet ner av sig själv och faller åt sidan. Det fungerar mycket behändigt och passar mina behov. Remmen är en modern rem till en digitalkamera.
Numera har jag en modern, gasfylld minikikare i fjällen. Men samma system med ett gammalt okularskydd för Optolyth.
Numera har jag en modern, gasfylld minikikare i fjällen. Men samma system med ett gammalt okularskydd för Optolyth.
Bilagor
Mitt val
Hittade en gammal skinnbit på 40 ggr 20 cm. I två hörnen på långsidan sydde jag fast kardborre så hörnen viks in runt nackbenet. Lätt att slita bort ett hörn om jag inte gillar ha den i ansiktet. Så fick det bli för mig.
Hittade en gammal skinnbit på 40 ggr 20 cm. I två hörnen på långsidan sydde jag fast kardborre så hörnen viks in runt nackbenet. Lätt att slita bort ett hörn om jag inte gillar ha den i ansiktet. Så fick det bli för mig.
Hastverk
Inget konstverk men verkar fungera.
Gissar att det är nackbandet du skrev men att smartphonen inte fattade. Men jag förstår inte riktigt hur det ser ut.
Har du någon bild?
Thure
Inget konstverk men verkar fungera.
Bilagor
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg