Bästa skydd för papperskartan ?

Plastning/fodral/kopior

Av ovanstående har jag prövat alla tre. Plastning och impregnering ger kartor som beter sig som plast när det blir svalt. Givetvis går de sönder i vecken och blir oläsliga just där man vill läsa.....
I fodral är funkis den varmare av vintrarna här, två fodral som jag upplever som bra utom i stuvningshänseende är Orlibs sjökortsfodral och gamla artoff fodralet. Men pga remupphängningen av den senare fungerar det mindre väl i vind, precis som räven skriver blir man piskad och det är obra. Vintertid är den förra ett ohanterligt segel. Kungens gamla kartficka i byggpkast är inte dålig men alla kan inte komma över den. Tå behövs en för fickkartan och en för kartarkivet i ryggsäcken. Orienteringskartfodralet är ett otyg som man får dras med vid orienteringar.....
Kopior både i färg och S/V är funkis och kan kastas i soppåsen när man lämnar sin A4 eller A3a. Jag vill ha mina i en femliters fryspåse under marschen och bär dem innanför skjortan. Plastpåsen blir dagen skräppåse. Kartarkivet i ryggsäcken i egna plastpåsar.
 
Det är inte piratkopiering att göra backupkopior åt sig själv eller åt kompisar eller familjemedlemmar. Det är uttryckligen tillåtet i upphovsrättslagen.

Man vet aldrig vad som kan ha ändrats innan fjällvandringssäsongen startar :) Jo jag vet att det är tillåtet. Det var därför jag skrev en :) Det var sånt där man ska undvika på nätet, nämligen ironi. Tidigare har jag blivit "åthutad" när jag beskrivit hur man kunde göra diverse tricks med de karttjänster som finns på nätet.

Jag brukar alltid kopiera dagsetapperna på A4. Antingen hemma med scanner/skrivare eller så smyger jag lite på jobbet. En dag håller vanligt kopieringspapper och så slipper man misshandla kartan för att vika fram dagens rutt.

Per
 
Olika strategier

för olika tillfällen.

Ofta har jag GPS med kartor och behöver då inte ta fram den tryckta kartan så frekvent.

Jag har ett Ortliebfodral med tryckknappar egentligen avsett för MC-bruk och för att trycka fast på styrväska på cykel. Jag har satt på tryckknappar på ryggsäckens axelband som passar. Har inte märkt påtagligt sämre egenskaper i kyla.

Thure
 

Bilagor

  • pic_46264.jpg
    pic_46264.jpg
    105.9 KB · Visningar: 791
  • ol_3503010c.jpg
    ol_3503010c.jpg
    30.1 KB · Visningar: 1,033
Mitt vattentäta Ortlieb kartfodral är nog den sämsta högprisprodukt jag köpt.

ortlieb.jpg


Till vänster Ortlieb och till höger SealLine.
Plasten som skulle vara genomskinlig, blev efter kort tids användning klar ungefär som mjölk :( .

Per
 
Jag förbrukar kartor hela tiden, det ska nog vara så, men jag undrar vad ert bästa tips är att skydda kartan mot slitage och fukt.

Plastat in har jag gjort, men det pajar i kylan, vikskador är träliga då det givetvis är pracis där jag vill se hur det ser ut.:(

Har ett kartfodral med pennor, anteckningspapper där är kartorna någorlunda skyddade, men jag skulle vilja ha kartan framme utan att den pajar, ska man klippa i bitar o plasta in eller ?

Detta har tagits upp många, många, många gånger. Använd sökfunktionen innan du postar. Prova, det är busenkelt.
 
Sea-to-summit

Använder samma kartfordral, Sea-to-summit, för både paddling och vandring. Kan gå upp i kanten om man är ovarsam vid iplocket men det går att limma med plastlim. Viktigt att kartfodralet alltid sitter fast i kajaken/utrustningen så kartan inte blåser bort.

Man ska ha flera kartkopior, en för varje deltagande person och originalet i reserv. Det kan hända att man skiljs åt eller att någon förlorar sin karta.
 
jag skriver ut de bitar som är intressanta i A5 och laminerar. Gör hål och sätter ihop med en nyckelring. En sån bunt går lätt ner i en benficka eller klipps fast med en karbin på axelremmen. Oftast behövs inte så många ark, bara att välja rätt skala.
 
Det där var jättekonstigt, jag tänkte precis tipsa om det där. Jag har två stycken, en A5 och en liten för jaktkort och annat. Jag har haft dem i säkert 6-7 år. A5:an har jag använt massor, i regel hängande på bröstet eller innanför jackan, och är förvånad att den fortfarande är i kanonskick. Jag skulle prova att skicka ett mail till dem och klaga. Blir förvånad om du inte får ett nytt.

PS.
Det har inte hänt nåt speciellt med karfodralet? Typ glömts länge på ett element eller liknande? Underligt att det blivit så jämnt mjölkaktigt/opakt. Jag försöker febrilt surfa efter amorfa plaster men hittar inget just nu om hur det skulle ändras så i strukturen. Var bara 11 år sen jag läste "Polymera Material"... Grymt intressant kurs (maskinteknik)!

Mitt vattentäta Ortlieb kartfodral är nog den sämsta högprisprodukt jag köpt.

ortlieb.jpg


Till vänster Ortlieb och till höger SealLine.
Plasten som skulle vara genomskinlig, blev efter kort tids användning klar ungefär som mjölk :( .

Per
 
Senast ändrad:
Det där var jättekonstigt, jag tänkte precis tipsa om det där. Jag har två stycken, en A5 och en liten för jaktkort och annat. Jag har haft dem i säkert 6-7 år. A5:an har jag använt massor, i regel hängande på bröstet eller innanför jackan, och är förvånad att den fortfarande är i kanonskick. Jag skulle prova att skicka ett mail till dem och klaga. Blir förvånad om du inte får ett nytt.

PS.
Det har inte hänt nåt speciellt med karfodralet? Typ glömts länge på ett element eller liknande? Underligt att det blivit så jämnt mjölkaktigt/opakt. Jag försöker febrilt surfa efter amorfa plaster men hittar inget just nu om hur det skulle ändras så i strukturen. Var bara 11 år sen jag läste "Polymera Material"... Grymt intressant kurs (maskinteknik)!

Vad jag minns så använde jag kartfodralet vid 3 st ”kajakturer” a’ ca 10 km innan kartfodralet det var så dåligt att det inte gick att se igenom det. Resten av tiden har kartfodralet legat i en garderob. Hade jag haft närmare till Svima så hade jag åkt och reklamerat kartfodralet.

Nu är det nog över 10 år sedan jag köpte mitt Ortlieb så dom kan ha tagit fram ett bättre material sedan dess. Men jag är fortfarande besviken att en högprisprodukt kan vara så kass.

Per
 
Det måste ha varit nån felaktig batch för nåt så dåligt lär de inte släppa med mening. Jag tyckte att fodralen var för dyra men nu många år senare så är jag mycket nöjd med dem. Jag har använt dem vid jakt och vandring i alla årstider och de lär hålla många år till. De är fortfarande glasklara för mig.

Vad jag minns så använde jag kartfodralet vid 3 st ”kajakturer” a’ ca 10 km innan kartfodralet det var så dåligt att det inte gick att se igenom det. Resten av tiden har kartfodralet legat i en garderob. Hade jag haft närmare till Svima så hade jag åkt och reklamerat kartfodralet.

Nu är det nog över 10 år sedan jag köpte mitt Ortlieb så dom kan ha tagit fram ett bättre material sedan dess. Men jag är fortfarande besviken att en högprisprodukt kan vara så kass.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
maskon Bästa telefonen som frilufts-GPS? Navigering 42
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.