Bästa sättet att beställa från Nordamerika?

Bästa är väl relativt men billigt är ju bra.

Om man vill maximera chanserna att slippa tull och skit.

Skall man köra via USPS eller något annat som är non track?

Hur är det med gift eller väldigt låg värde om det är track?

Någon som vet tullavgift på kläder, ryggor, tält osv?

Vad är bäst helt enkelt?
 
crazy; sa:
Bästa är väl relativt men billigt är ju bra.
-jo just

Om man vill maximera chanserna att slippa tull och skit.
-kan ordnas

Skall man köra via USPS eller något annat som är non track?
no - not ups

Hur är det med gift eller väldigt låg värde om det är track?
-går att ordna

Någon som vet tullavgift på kläder, ryggor, tält osv?
-who cares?

Vad är bäst helt enkelt?

Contact me...fy fan värre smygreklam lan man väl inte få? :cool:
 
Vi ska se om detta stoppas...

x

Från en konsument till en annan...hur mycket är du villig att betala? För:

Hillebergtält?

Sovsäckar typ: North Face, Marmot, Mountain E osv?

Ryggor: Arcteryx ex naossäckar, G G Vapour Trail m.m.

Kläder: Marmot, Arcreryx(för all del); North Face osv.

Skicka ett mail så får ni "kanske" Hjälp,,,
 
Tjena,

Myterna kring hur man undviker tull o moms är många o vildvuxna, men jag törs nog påstå att ingen här på forumet har någon säker metod för detta. Det där med "Gift" funkar inte hos seriösa leverantörer. Jag antar att det är UPS du menar? Tja, val av fraktbolag ingår i mytfloran. Om det är billigast du är ute efter, ska du nog beställa från Kina...

/G
 
Det finns ju en tullfri-gräns för sånt man får ha handlat på resa för eget bruk, aktuell gräns finns på tullverkets hemsida. Den räcker nog inte till ett bättre tält.

Man kan ju alltid påstå att det är ett tält (osv) som är gammalt och inte köpt på resan, men det betyder ju osant intygande osv.

När det gäller "obemannade" frakter, så finns det förstås sätt, men det är ju förstås varusmuggling det handlar om då.
Fast det går ju då också att tubba nån svensk sporthandlare att sälja svart...

USPS-försändelse eller annan försändelse spelar nog mindre roll, frågan är snarare vad avsändaren ställer upp på.
 
Det går att lösa "problemen" med tull och moms, precis som man gör vid fildelning, d v s man delar upp försändelsen i små bitar. Det ultimata är naturligtvis att klippa tältet i frimärksstora bitar och klistra dem utanpå vykort.
 
alert; sa:
Tjena,

Myterna kring hur man undviker tull o moms är många o vildvuxna, men jag törs nog påstå att ingen här på forumet har någon säker metod för detta. Det där med "Gift" funkar inte hos seriösa leverantörer. Jag antar att det är UPS du menar? Tja, val av fraktbolag ingår i mytfloran. Om det är billigast du är ute efter, ska du nog beställa från Kina...

/G

Jorå vi kan trixa
 
Till skillnad från vad vissa påstår är det inte alls någon myt att olika transportsätt ger olika risk att
få betala tull och moms.

USPS Air Mail fastnar mycket mer sällan är t.ex.
Global Express. Risken är emellertid inte på något sätt noll att Air Mail skall fastna. UPS och DHL debiterar alltid tull och
frakt, och har dessutom en högre speditionsavgift än posten, som hanterar USPS-försändelser. Min erfarenhet är dessutom att UPS har en tendens att placera in ens försändelser i för höga tulltaxor (t.ex. om man köpt ett par skor och en klocka debiteras skotull på hela försändelsen), förmodligen för att vara på den säkra sidan gentemot tullverket. De tar dessutom ut en dyr
avgift för att korrigera sina egna fel.

Tulltaxorna varierar på ett sätt som inte är så förutsägbart, men går lätt att söka på i Tullverkets Taric-system, som finns tillgängligt på deras hemsida.
Textilier, inklusive tält, ryggsäckar etc, tenderar att ligga runt 12%, skor högre, elektronik lägre, böcker förtullas inte alls. Tull debiteras inte på
varuvärden under 300kr, däremot debiteras alltid moms.

När det gäller att skriva "gift" på paketet så spelar det rättsligt ingen roll. Det är värdet på godset som
avgör. Att deklarara värdet lägre fungerar utmärkt, men
du begår ett lagbrott om du uppmanar till det och avsändaren begår ett lagbrott (i de flesta länder) om han deklarerar lägre. Förmodligen är du skyldig att anmäla till tullverket om ditt gods gått igenom utan att blivit förtullat.

/ Erik
 
Inte ens egenbärning och brukat under resan är säkrat mot tull och avgifter, om man överskrider fribeloppet.
Försäkringsvärden kan leda förtullningsvärden.
Pratar vi om dyrbarheter med Sample eller Gift på så kan det bli försök till varusmuggling som lök ovanpå.
Det verkar i min långa men ändå begränsade erfarenhet vara slumpmässighet och tur är som vanligt en väsentlig fördel.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.