Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bästa replagstekniken??
- Trådstartare delort44
- Start datum
Det kanske inte finns nåt riktigt bra sätt. Jag är ofta en av tre i ett replag och vi brukar helt enkelt knyta in en i vardera änden samt en på mitten. Det bygger förstås på att reporna inte är längre än halva repet. Vet inte om det finns så mycket snabbare sätt om man inte har två simultanklättrande andremän.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Ett rätt funkis sätt att klättra snabbt med ett tremannareplag är att låta förstemannen leda med två rep, använd tunna enkelrep men koppla som dubbelrep så har man den fördelen bl.a. vad gäller repdrag. Sedan säkrar förstemannen upp båda andramännen simultant, med några meters lucka mellan dem. Har förstemannen en Reverso i "guide-mode" blir det rätt säkert.
Funkar i alla fall bra när klättrarna har hygglig marginal på turen och inte riskerar att bli hängande, behöva sänkas ner eller få annan assistans.
Har klättrat flera längre turer på det här sättet (upp till 17 replängder) och lyckats hålla i princip samma hastighet som tvåmannareplag på samma tur.
Funkar i alla fall bra när klättrarna har hygglig marginal på turen och inte riskerar att bli hängande, behöva sänkas ner eller få annan assistans.
Har klättrat flera längre turer på det här sättet (upp till 17 replängder) och lyckats hålla i princip samma hastighet som tvåmannareplag på samma tur.
Jag har klättrat på samma sätt både här hemma och i alperna. Det finns ju två system, dels det med enkelrep där försteman klipper i varannan säkring (som om han hade dubbelrep), dels på dubbelrep kopplat som twinrep (båda repen i alla säkringarna). Det enda man då får se upp med är att andremannen kan bränna sig på trejdemannens rep när han/hon klipper ur sitt eget, ifall tredjemannens rep samtidigt rör sig i karbinen.
Jag har sett fullständiga lemmeltåg hopsatta på det här sättet i alperna där det är lite längre klättring (en försteman, två andremän, när de är uppe säkrar en förstemannen vidare, medan den andra tar upp två andremän till. Bra om bara en av fem har kapacitet att leda en viss passage.
Jag har sett fullständiga lemmeltåg hopsatta på det här sättet i alperna där det är lite längre klättring (en försteman, två andremän, när de är uppe säkrar en förstemannen vidare, medan den andra tar upp två andremän till. Bra om bara en av fem har kapacitet att leda en viss passage.
Jag har inte klättrat själv med dubbel eller twin rep men jag måste bara fråga.på dubbelrep kopplat som twinrep (båda repen i alla säkringarna).
När jag gick ledklättrar-kurs så fick jag inbankat i mitt skalle att man absolut inte fick göra så, koppla in 2 dubbelrep i samma säkring. Anledningen var att dubbelrep var gjorda för att ensamt ta ett fall. Med 2 i samma säkring så blir det farligt lite dynamik.
Som instruktör kanske han var övertydlig med farorna. Är detta något man normalt inte tar hänsyn till?
[/QUOTE]
Jag har inte klättrat själv med dubbel eller twin rep men jag måste bara fråga.
När jag gick ledklättrar-kurs så fick jag inbankat i mitt skalle att man absolut inte fick göra så, koppla in 2 dubbelrep i samma säkring. Anledningen var att dubbelrep var gjorda för att ensamt ta ett fall. Med 2 i samma säkring så blir det farligt lite dynamik.
Som instruktör kanske han var övertydlig med farorna. Är detta något man normalt inte tar hänsyn till? [/QUOTE]
Det ligger mycket i det du lärt dig, dock så finns det ett rep från Beal som heter JOKER som gör att trix som detta kan utföras med gott samvete.
Jag har inte klättrat själv med dubbel eller twin rep men jag måste bara fråga.
När jag gick ledklättrar-kurs så fick jag inbankat i mitt skalle att man absolut inte fick göra så, koppla in 2 dubbelrep i samma säkring. Anledningen var att dubbelrep var gjorda för att ensamt ta ett fall. Med 2 i samma säkring så blir det farligt lite dynamik.
Som instruktör kanske han var övertydlig med farorna. Är detta något man normalt inte tar hänsyn till? [/QUOTE]
Det ligger mycket i det du lärt dig, dock så finns det ett rep från Beal som heter JOKER som gör att trix som detta kan utföras med gott samvete.
Sök lite på twinrep och teknik kring det här på forumet så hittar ni massor med info. I korthet går det bra att klippa två halvrep i samma säkringar om man gör det hela tiden. Så fort man inte klipper i ena repet i en säkring så kan man INTE klippa in det igen eftersom repen då vid fall glider i olika fart och riskerar att brännas av.
Dubbelrep (två halvrep) funkar perfekt för att klättra tre. Senast vi klättra Presten i Lofoten så gjorde vi det med tre personer i replaget. För att förenkla rephanteringen så delade vi upp leden i block. Jag ledde fyra första replängderna, nästa kille ledde fyra följande replängder och så sista fyra reporna körde replagsmedlem nummer tre. Väldigt social utflykt, jättetrevligt med sällskap vid standplats! Tar lite längre tid men har man inte bråttom så.
Dubbelrep (två halvrep) funkar perfekt för att klättra tre. Senast vi klättra Presten i Lofoten så gjorde vi det med tre personer i replaget. För att förenkla rephanteringen så delade vi upp leden i block. Jag ledde fyra första replängderna, nästa kille ledde fyra följande replängder och så sista fyra reporna körde replagsmedlem nummer tre. Väldigt social utflykt, jättetrevligt med sällskap vid standplats! Tar lite längre tid men har man inte bråttom så.
Två rep är starkare än ett!
Eller helt enkelt: för ett givet rep brukar fångrycket i ett normerat (UIIA) fall vara angivet. Det är därmed helt beroende av styvheten ("dynamiken") i repet.
Om man tar ett enkelrep eller dubbelrep som är avsedda att ensamma kunna ta upp lasterna från ett fall så blir det för styvt om man lägger två rep i varje karbin.
Det finns däremot rep som är avsedda för detta och de kallas då tvilling- eller twinrep. Det anges på repet med en märkning. Det finns ett fåtal(?) rep som kan fungera både som twin och dubbelrep. De har alltså dimensionerats som en slags kompromiss.
Eller helt enkelt: för ett givet rep brukar fångrycket i ett normerat (UIIA) fall vara angivet. Det är därmed helt beroende av styvheten ("dynamiken") i repet.
Om man tar ett enkelrep eller dubbelrep som är avsedda att ensamma kunna ta upp lasterna från ett fall så blir det för styvt om man lägger två rep i varje karbin.
Det finns däremot rep som är avsedda för detta och de kallas då tvilling- eller twinrep. Det anges på repet med en märkning. Det finns ett fåtal(?) rep som kan fungera både som twin och dubbelrep. De har alltså dimensionerats som en slags kompromiss.
Lite begreppsförvirring här:
Dubbelrep är ett begrepp som syftar på en teknik där man har två parallella rep och kopplar än det ena än det andra repet i säkringarna, men aldrig båda repen i samma karbin. Vid ett fall så faller man då alltid i ett rep.
Enkelrep och halvrep kan användas till denna teknik, fast man kör oftast med halvrep för att spara vikt.
Tvillingrep är både en teknik och en reptyp. Tekniken innebär att man alltid kopplar båda repen i samma karbin, som om de vore ett enkelrep, något som man kan göra eftersom ett förstemansfall gör att båda repen rör sig lika mycket i karbinen och därför inte kan utveckla någon friktionsvärme sinsemellan. Om man klättrar som tremannareplag är, som Anna skrev, denna teknik opraktisk, och dessutom direkt farligt eftersom ett fall av den ena klättraren gör att det ena repet kan glida mot det andra i samma karbin och bränna av det. Fördelen med tvillingrepsteknik är mindre risk för att båda repen går av över en kant eller av stenslag samt att man har två rep så att man kan göra fullreplängdsfirningar.
Tvillingrep och vissa halvrep kan användas till denna teknik.
Däremot får man aldrig använda enkelrep till tvillingrepsteknik! Då blir fångrycket farligt högt - det blir lite som att byta ut klätterrepet mot en stålvajer (ja, lätt överdrivet såklart). Ser ni någon som gör det så kan det vara på sin plats med ett påpekande och en rekommendation om att gå en kurs ;-)
Dubbelrep är ett begrepp som syftar på en teknik där man har två parallella rep och kopplar än det ena än det andra repet i säkringarna, men aldrig båda repen i samma karbin. Vid ett fall så faller man då alltid i ett rep.
Enkelrep och halvrep kan användas till denna teknik, fast man kör oftast med halvrep för att spara vikt.
Tvillingrep är både en teknik och en reptyp. Tekniken innebär att man alltid kopplar båda repen i samma karbin, som om de vore ett enkelrep, något som man kan göra eftersom ett förstemansfall gör att båda repen rör sig lika mycket i karbinen och därför inte kan utveckla någon friktionsvärme sinsemellan. Om man klättrar som tremannareplag är, som Anna skrev, denna teknik opraktisk, och dessutom direkt farligt eftersom ett fall av den ena klättraren gör att det ena repet kan glida mot det andra i samma karbin och bränna av det. Fördelen med tvillingrepsteknik är mindre risk för att båda repen går av över en kant eller av stenslag samt att man har två rep så att man kan göra fullreplängdsfirningar.
Tvillingrep och vissa halvrep kan användas till denna teknik.
Däremot får man aldrig använda enkelrep till tvillingrepsteknik! Då blir fångrycket farligt högt - det blir lite som att byta ut klätterrepet mot en stålvajer (ja, lätt överdrivet såklart). Ser ni någon som gör det så kan det vara på sin plats med ett påpekande och en rekommendation om att gå en kurs ;-)
Det finns tre reptyper.
Enkelrep(singlerope)
Ett rep som ensamt kan utgöra en del i säkringskedjan.
Halvrep(halfrope)
Ett rep som tillsammans med ett annat rep kan utgöra en del i säkringskedjan.
Tvillinggrep(twinrope)
Ett rep som tillsammans OCH parallellt med ett annat rep kan utgöra en del i säkringskedjan.
Detta är fritt från den definition som används i PPE standarden.
Enkelrep(singlerope)
Ett rep som ensamt kan utgöra en del i säkringskedjan.
Halvrep(halfrope)
Ett rep som tillsammans med ett annat rep kan utgöra en del i säkringskedjan.
Tvillinggrep(twinrope)
Ett rep som tillsammans OCH parallellt med ett annat rep kan utgöra en del i säkringskedjan.
Detta är fritt från den definition som används i PPE standarden.
Clogg
Jag har inte hunnit testa detta själv men borde man inte kunna göra såhär?
Försteman klättrar upp som vanligt.
Andreman kopplar in sig på repet med en clogg. När han kommer till en mellansäkring kopplar man loss kortslingan och kopplar in den igen under cloggen tills han är uppe.
Tredjeman rensar som vanligt.
Förutsätter givetvis att man har en clogg men vad kan det mer finnas för nackdelar?
Micke
Jag har inte hunnit testa detta själv men borde man inte kunna göra såhär?
Försteman klättrar upp som vanligt.
Andreman kopplar in sig på repet med en clogg. När han kommer till en mellansäkring kopplar man loss kortslingan och kopplar in den igen under cloggen tills han är uppe.
Tredjeman rensar som vanligt.
Förutsätter givetvis att man har en clogg men vad kan det mer finnas för nackdelar?
Micke
Liknande trådar
- Svar
- 41
- Visningar
- 6 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg