Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring?

hallå

Skåning som planerar att vandra i lappland i sommar, hade tänk ha med mig någon bärbar panna eller trangiakök av något slag? Vad brukar ni ha med er för kök ? Vet ni några bra kök?

mvh
 
Trangia 27-3 UL med gas (GB-74) brännare om ni är 1-2 personer. För 3 personer vält 25-3 istället som har större grytor.

Nu vet jag inte hur "roligt" ett Trangiakök är, men stabilitet och pålitlighet är viktigare för mig;)
 
Hur många personer är det som ska dela på köket? Hur många dygn planerar du att vara ute? Vilken typ av matlagning hade du tänkt? Valet av kök kan påverkas av flera faktorer.

Som smux påpekade så är Trangiaköken användbara och pålitliga i alla lägen. Vill man lyxa till matlagningen åt gourmethållet så är Trangia bästa valet. En riktig universallösning alltså!

Alla kök är roliga på sitt sätt och alla kök tillsammans är roligast! :)
 
Tror vi blir 3-5 beroende på hur många familjemedlemmar jag lyckas övertala och vi blir borta MAX 1 vecka beroende på väder och humör….. osv

Då vi är mycket förtjusta i paella så lutar det åt paella över öppeneld, vilket även är väldigt roligt att tillaga speciellt utomhus och då känns det inte som trangiakök riktigt håller måttet…

Var hittar man större stekpannor eventuellt riktiga paellapannor i Sverige? ( tänker inte beställa från spanien )

mvh
 
Trangia 27-3 UL med gas (GB-74) brännare om ni är 1-2 personer. För 3 personer vält 25-3 istället som har större grytor.

Nu vet jag inte hur "roligt" ett Trangiakök är, men stabilitet och pålitlighet är viktigare för mig;)

Dessa två är världens bästa kök punkt
 
Ett Trangia 25 eller 27 med sprit, gas eller bensin/fotogen ( köps till vid behov ) är ett av dom få kök som man kan ha hela livet under alla omständigheter.
Ett stormkök värd namnet, om det inte stormar så fungerar det alldeles utmärk ändå.
Ett av marknadens allra stabilaste kök.

Dessutom kan man köpa alla delar lösa vid behov.

Mvh Dan.
 
Nu har du ju inte skrivit i vilken utsträckning eller mer exakt var i lappland som ni ska vandra eller om ni ska bo i tält eller så men att ha en paellapanna över öppen eld som enda matlagningsalternativ känns som en tidskrävande, väderkänslig och framförallt vedkrävande lösning.

Jag förstår mycket väl mysfaktorn med det och jag är väl pessimistisk men jag föreställer mig att när man uttöttad efter en dagsetapp i regn kommer fram och bara vill slå upp tältet, äta mat (vad som helst) och sova inte är så sugen på att först leta (torr) ved i den utsträckning som behövs för att sedan försöka få till en vettig matlagningseld i kanske dåligt väder.

Nu utgår jag ifrån mitt eget sätt att vandra på och då är inte en paellapanna över öppen eld ett alternativ utan jag använder Trangia och äter olika varianter av påsmat men du/ni kanske har andra förutsättningar och erfarenheter som gör att det kommer att funka för er.

Vad har ni för lösning för råvarorna/ingredienserna?
 
Som skrivits

ovan så skrev TS inte om det rör sig om stugtur eller tältur, basläger eller A till B-tur etc. Skall maten bäras och för hur många dagar i så fall.

Bär så lite som möjligt är ett bra råd.

På stugtur behövs inte kök alls. Att rekommendera kök får behovsanpassas.

Thure
 
Var?

Största frågan e väl var ni ska vandra? Är inte överallt man får eller kan göra upp egen eld och ved o en stor panna e inget man frivilligt vill gå o släpa på... Eller? Håller med trangia folket e ni familj eller gäng över tre st. Så 2*25 eller 27. Finns inget värre än att sitta o vänta på att ens mat ska bi klar medan "alla andra" redan äter. Fräsiga spanska rätter o annat som räknas som "lyx" hade jag gjort på en dagarsturerna hemma på skåneleden elr annat skånskt ställe. Dit man kan ta bilen i stora drag. Dick går paella att göra i trangiakök ala hopkok. Men e riktigt tveksam på att räkorna och musslorna klarar sig i ryggsäcken om så bara på resan dit. O tänkte ni köra konserver, så tycker jag lite synd om er att ni ska kånka runt på massa sopor i ryggsäckarna. Frystorkat, torkat, pasta, ris o andra sädesprodukter for the win!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.