Bästa multiverktyget?

Jag köpte en Skeletool i vintras, men har nu förpassat den till garderobens bakre regioner och där får den ligga!
Den skrotades efter att ha klämt min inre pekfingerled vid fler tillfällen än ett. Den är helt enkelt för tight och klent byggd, och går inte att använda till tyngre applikationer än småpetande.
Jag vet att det finns bättre verktyg, typ polygrip, men ett multiverktyg som inte går att nypa relativt hårt med är värdelöst i mina ögon. Tar man i lite så flexar hela tången.
 
Jeg har Leatherman Charge TTi, og er kjempefornøyd med den.
Kjennes som gjennomført kvalitet hele veien.
Full av masse nyttige gadgets. Utrolig kompakt. Hver eneste milimeter er utnyttet.
Liker spesielt de to knivbladene på utsiden. Brukes mye.
 
Har bara erfarenhet av Leatheman kick och micra, jag fick dom av en som jag hjälpte med ett datorproblem för runt ett år sedan. Innan dess hade jag tittat snett på dessa verktyg, mst beroende på att det jag testat var billiga modeller som du hittar på claes olson för en 50-lapp...
Som det är nu har jag alltid Kick:en med mig på jobbet, micran sitter på nyckelkedjan jag har på fritiden... Hur mycket leta skruvmejsel, hämta tång, var f*n finns en kniv! jag har sluppit gör att jag nu inte skulle vilja vara utan det verktyget.

Vilken modell som "regerar" det är beroende på vilka verktyg man behöver och den kan leverera, att verktyget har en bra ergonomi, vikt, pris och är lätthanterligt och inte minst håller får man väga in också. Så jag tror nog att det finns massor av "bästa" verktyg, just bara för att den uppfyller vad Du har behov av.
 
Har prövat en del som Gerber, Swiss Army m fl under åren men kommer alltid tillbaka till Leatherman som jag gillar kvaliten på och använder mest deras titanmodell som nästan alltid är med. Kan allt från skruva miniskruvar på kameror och glasögon till att dra av härdade grader på stålkanter och så går det lätt att få fram knivar o tång med en hand. Saknade bara korkskruv men har modifierat en som passar...
 
Jag har nu använt min Bahco (köpt på Tradera) i ca 8 månader och den funkar med tanke på det låga priset förvånansvärt bra (kommer inte ihåg vad jag gav, men det var inte mycket!).

Den har ganska bekvämt grepp och är tillverkad i bra stål, till skillnad från många andra märken. Det är väl egentligen bara Leatherman TI Charge med blad i 154CM-stål som kan konkurrera på den fronten.

Bahcon har tyvärr ingen sax eller såg, däremot alla de andra obligatoriska verktygen: Kniv, tång med avbitare, sågtandad kniv, korkskruv (i vilken Victorinox miniskruvmejsel passar), stjärnskruvmejsel, öggla för fånglina med kabelstrippare (fällbar), liten mejsel/skruvmejsel, centimetermått på handtaget, stor skruvmejsel/mejsel, kombo av kapsylöppnare och burköppnare, bryne med två olika grovlekar samt syl.

Alla verktygen funkar väl men precisionen i inpassningen kunde ha varit bättre. Varje gång man drar ut ett verktyg så följer alla de andra med. Mycket irriterande. Tången är fjäderbelastad men när man skall fälla ut den så är den ena skänkeln trögre än den andra - också ett irritationsmoment. Ytterligare ett minus är att varken kniven eller de övriga verktygen är låsbara.

Den väger en del, närmare sagt 192 g.

Jag har också en Leatherman Micra på nyckelknippan och i bilen en Leatherman Juice. Båda funkar väl till sina förmodade arbetsuppgifter men trots dess brister så är Bahcon min klara favorit, framför allt med tanke på det löjligt låga priset för så pass mycket kvalité.

~Paul~
 
Actually...

Angåenden stålkvalitet, så har Charge TTi et S30V blad,
vilket jeg tror er strået vasser (hehe) en Ti's 154CM blad ;).
 
Actually...

Angåenden stålkvalitet, så har Charge TTi et S30V blad,
vilket jeg tror er strået vasser (hehe) en Ti's 154CM blad ;).
När det gäller jämförelsen mellan dessa två superstålen så är det dock inte helt enkelt. Jag äger knivar med exakt samma bladgeometri (två st Buck 110) i både S30V, 154CM, och dessutom CPM 154. Ärligt talat så anser jag att det inte någon som helst skillnad mellan de två första.

Däremot sopar CPM154 golvet med båda två (Paul Bos HT). Det är lika enkelt att slipa men det behåller sin skärpa längre.

Så när det gäller jämförelsen mellan 154CM och S30V så hänger allting på graden av kvalité när det gäller värmebehandling.

~Paul~
 
Ok. Det virker som at du har klart mer peil på dette en hva jeg har.
Men det var i allefall slik jeg hadde fårstått det :).
 
Ok. Det virker som at du har klart mer peil på dette en hva jeg har.
Men det var i allefall slik jeg hadde fårstått det :).
Du har inte missuppfattat den allmäna uppfattningen. Rent allmänt anses S30V vara den bästa kompromissen när det gäller dessa två stålsorter. Men det förutsätter att båda är ypperligt värmebehandlade för att peaka sina specifika säregenskaper. Något som i praktiken nästan aldrig sker antingen pga dålig kunskap eller ekonomiska aspekter.

Med andra ord så är det just värmebehandlingen som är den avgörande faktorn när det gäller jämförelsen mellan dessa två ståltyper som trots allt är mycket nära varandra när det gäller slagseghet, motstånd mot nötning och rosttröghet.

När det gäller de redan nämnda knivarna, dvs Buck 110 så väljer jag 154 CM eller ännu hellre CPM 154 CM eftersom det är Paul Bos som sköter värmebehandlingen. Han är diskutabelt den bästa ingenjören på det här området.

~Paul~
 
Leatherman juice s2

Jag köpte en Leatherman juice s2 under "fair enough" i år. kajn bara säga att jag är helnöjd med den. jag har haft med mig den nästan överallt sedan dess, och den har använts flitigt. den är lagom stor och har de funktioner som jag behöver. Något som jag gillar med den är dom stabila skruvmejslarna och en bra sax.

Har kanske redan postats respons på juice s2, har inte kollat igenom tråden:p
 
skeletool måndagsex?

Köpte min skeletool cx i slutet på maj.
När den var ny låste inte kniven ordentligt i infällt läge, så jag slipade upp hålet så det passade över den lilla lås-knölen.
Nu har en av nitarna krypit genom plåten, dom har helt enkelt bankat för lite på den. (Plåten som håller extrabitset, och jag märkte inte när det hände, så bitset försvann.)

Nu funderar jag på om jag ska nita till den själv eller reklamera den... måste posta den till svenska agenten om jag ska reklamera. (NK sa blankt nej då jag inte hittar kvittot.)

Fler som haft problem eller är det bara jag som fått ett måndagsex?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
bananmannen Det ultimata multiverktyget. Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.