Bästa multiverktyget?

Har haft ett antal

olika sådan här multiverktyg.

Leatherman orginal är fortfarande relativt lätt och med någorlunda kvalitet på verktygen. Oskönt handtag.

Mer prisvärda och fortfarande bra kvalitet hos de modeller Black Bear som Globetrotter sålde för några år sedan. Nu har de bara en modell kvar på hemsidan.

Victorinox Swiss Tool känns bra i handen men är stort och dyrt.

Mest användning av sådana här verktyg har jag till vardags, men de kan platsa i skid, kajak eller skridskopackning också.

Men riktiga verktyg till exempel för att mecka med cykeln behöver man alltid och multiverktyg blir aldrig mer än kompromisser.

Thure
 
Fanns bara en..

Får du syn på en Leatherman Side-Clip så slå till direkt,Kick är inte samma sak.Ska den användas vid fiske är Leatherman det enda som gäller med sin slankhet.


peter
 
...Men riktiga verktyg till exempel för att mecka med cykeln behöver man alltid och multiverktyg blir aldrig mer än kompromisser...

Kompromiss, javisst men en bra kompromiss.
Jag har en Victorinox Plus som köptes på rea för en femhundring för tre år sedan. Kvalitetsmässigt i toppklass men lite väl kantig form och jag saknar en fjädrande tång.

Självklart är det bättre med en välförsedd verktygslåda med kvalitetsverktyg för snickerier, cykelservice och manikyr men min Victorinox kommer fram flera gånger i veckan för att fixa saker.

...

- Jag noterar att femåringens lilla stol har börjat dela på sig, fram med Vic och skruva ihop den.
- Mina döttrar kommer med halsband som har fått knutar, omöjliga att lösa upp, fram med Vic och använd tången för att lösa dem.
- Jag skulle byta RAM på min bärbara Mac men det krävdes en liten instrumentmejsel för att lossa skyddsplattan. Jag har ingen sådan och ingen av mina bitsatser hade bits små nog. Fram med Vic och titta, en liiten bits som passade perfekt.
- Jag skulle skruva på min lättviktspakethållare på MTB, brydde mig inte ens om att plocka fram verktygslådan utan, fram med Vic och plocka en bits som passade perfekt i skruvarna.
- Satt i stugan på semestern och klippte en trasig nagel med den utmärkta saxen.
...

Så, mitt multiverktyg används inte för vandring i skog och mark utan är en självklar del av vardagens problemlösande.

Ofta påpekas det att multiverktyget inte kan ersätta "riktiga" verktyg, men för mig är Vicen ett verktyg. Ett multiverktyg...
 
Senast ändrad:
Jag kan inte annat än instämma med föregående, i busken använder man den sällan men till vardags är multitången en bra kamrat att ha vid sidan.

Min heter Leatherman Supertool och har några år på nacken....det enda felet med den är väl att den är stor och tung, men å nadra sidan har jag utsatt den för det mästa och den har alltid stått palla för påfrestningen...enda undantaget är att jag knäckte sågen för 4-5 vintar sedan när det var -25 och jag skulle ha lite ved, men det var jag som snedbelastade och man kan förstå att härdade verktyg blir spröda i den temperaturen.
Jag har inte lagat den då det tyvärr verkar vara svårt att få sig skickat ett nytt sågblad bara untamn man måste skicka in hela tången...saknar dock på sätt och vis sågen för den var effektiv som FAN med tanke på hur kort den var.

Jag har kännt på en hel del andra verktyg och jag kan erkänna att utvecklingen har gått en bra bit framåt från supertool men en sak verkar bestå än i denna dag...det är ingen som gör dem med så hög kvalitet som Leatherman (Detta är en bedömmning jag gjort uteslutande på diverse tillverkares Hig-End prylar, de mindre/lättare har jag väldigt liten erfarenhet av.).

Så småningom ska väl min supertool bytas ut mot en ny och ännu står New Wave som tronföljare och får jag tag på en bättre begad medans jag har pengar på fickan slår jag till direkt...
 
jag saknar en fjädrande tång.

Fjädrande tång är ett måste! Jag fick en Gerber Multi-plier (länk) när jag köpte tält i våras, och det jag saknar på den är i så fall bits, men det är väl kanske en lite annan typ av verktyg.

Plus är att de vassa verktygen låses i utfällt läge så man inte riskerar att skära fingrarna av sig om man slinter. Dessutom gillar jag att man får ett stort och ett litet verktyg. De kompletterar varandra bra, även om jag sällan har den stora med mig utanför hemmet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
bananmannen Det ultimata multiverktyget. Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.