Bästa mjuka brödet på fjällvandring?

Vilket är det bästa mjuka brödet att ha med på en veckolång fjällvandring?

Variablerna att ta hänsyn till är:

Vikt
Energi
Annat nyttigt innehåll: det kan t ex vara bra om det finns fibrer i bröd!
Hållbarhet
Smak

Min klassiker på fjällvandring har alltid varit Lingongrova. Tills jag först efter många år kikade på innehållsförteckningen och upptäckte att Lingongrova inte alls är grovt som namnet antyder, utan ljust vetebröd färgat mörkt.

Danskt rågbröd med lång hållbarhet skulle kunna vara ett alternativ. Det känns kraftigt. Men jag är osäker: Innebär tung vikt verkligen att det är innehållsrikt? Eller innebär det snarare att det innehåller mycket vätska?

Jag kör med Lingongrova och tubost. Funger bra som komplement till havregrynsgröten på morgonen. Under v30 åt jag Fazers runda små bröd som komplement till lunchen. Den "bör man" ha ngt pålägg på, annars blir det torrt.

Det här med socker...ja, så är det. Jag tänker inte på det, utan äter mina mackor och är redo för dagen.
 
Hemma äter jag endast frömängt hårt bröd; det ska vara mer fett än kolhydrater. Ska det med på tur krävs förstås förpackning i hårdplast. På tur är det ju också viktigt att maximera halten av fett och protein. Skulle jag mot förmodan välja mjukt bröd (innehåller väl en del vatten) vore det desto viktigare att få med mer av hållbart fett, kanske Proteinella eller jordnötssmör funkar, eller en extra dos nötter (mitt morgonmål består av nötter, fröer och fet torrmjölk). Men rätt många förslag här innehåller knappt någonting mer än kolhydrater.
 
Just införskaffat ett paket tortilla och ett paket "skrattande kon" på min väg upp till Grövelsjön. Inte så mycket näring förstås, utan mest bukfylla och snabba kolhydrater. Köper bröd kanske en gång i månaden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.