Bästa bränslet till 111T

Köpte idag via Blocket ett helt oanvänt Optimus Hiker 111T s k multifuel med hattbrännare.

Det skall gå att använda med fotogen och ren bensin (med bensin med en extra så kallad restrictor en rörbit instoppad i brännaren men med samma munstycke). Alkohol kan också användas då byter man restrictor och har ett annat munstycke.

Mitt tänkta användningsområde är familjepaddlingar och liknande när vi är 5 personer eller flera och inte Trangias 25-kastruller förslår för t ex pasta eller potatiskok.

Jag har stor vana sedan tidigare av fotogenkök med hattbrännare men skulle nu vilja testa bensin lite för att jag är nyfiken men också för att kunna klara mig med bara ett bränsle då bensin även funkar för förvärmning.
Vad säger ni DSK och XXARGS m fl vad skulle ni välja fotogen med spritförvärmning eller ren bensin?

http://www.youtube.com/watch?v=0HprInFDhck
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=BU1BoPon05Y

Thure
 
Har samma brännare till min finska Kap-Arktic. Kör just nu bensin och får ut en fin blå låga. Effekten ngt sämre än med fotogen. Startar snabbare med bensin dock. Jag använder inget stryprör, funkar bra ändå (med lagom tryck, med för högt tryck kan det brinna magert).

...Jag tycker inte att förvärmning med bränslet fungerar bra i hatt-brännare, det blir söligare. Använder därför t-sprit...

//J
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Köpte idag via Blocket ett helt oanvänt Optimus Hiker 111T s k multifuel med hattbrännare.

Det skall gå att använda med fotogen och ren bensin (med bensin med en extra så kallad restrictor en rörbit instoppad i brännaren men med samma munstycke). Alkohol kan också användas då byter man restrictor och har ett annat munstycke.

Mitt tänkta användningsområde är familjepaddlingar och liknande när vi är 5 personer eller flera och inte Trangias 25-kastruller förslår för t ex pasta eller potatiskok.

Jag har stor vana sedan tidigare av fotogenkök med hattbrännare men skulle nu vilja testa bensin lite för att jag är nyfiken men också för att kunna klara mig med bara ett bränsle då bensin även funkar för förvärmning.
Vad säger ni DSK och XXARGS m fl vad skulle ni välja fotogen med spritförvärmning eller ren bensin?

http://www.youtube.com/watch?v=0HprInFDhck
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=BU1BoPon05Y

Thure

Köpte du den i Vallentuna? Om så är fallet så är jag jävligt bitter över att ha varit på landet den här helgen.

Skämt åsido, grattis till en fin spis:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Det ska väl gå att använda med bensin, och utan strypningsröret också, bara man bytt munstycke.

Jag har ingen erfarenhet av just 111, men väl av andra bensin och och fotogenkök. Jag tror du glatt kommer kunna köra på bara bensin, även om det kan bli lite sotigt vid själva förvärmningen. Jag förvärmer ofta bensinkök med sprit av den anledningen. Det är däremot väldigt trevligt att slippa fotogenets feta kladd jämfört med rent heptan man köpt på järnhandeln, och som dunstar bort utan att lämna spår efter sig.

Bensin är ju så klart mer brandfarligt än fotogen, och ångorna vid ett läckage kan ju samlas i t.ex. en kanot eller en kokgrop på ett annat sätt, men jag tycker du ska testa och se vad du gillar bäst.
 
Service och ett bra kök, grattis. Vindskydd behöver man, gärna lika höga som kök och kastrull. 6 liters gryta med metallhandtag på sidan eller Trangias lägerkittel 2,5 och 4 l.
 
Jeg ville brukt parafin (fotogen), men bensin går bra inntil du får en lekasje. ;)
111T er designet for parafin, men kan anvende annet.

dsk
 
Sprit har lågt värmeinnehåll och bensin är prima tills det börjar läcka, då återstår fotogen som brukar finnas överallt.
 
Triple fun

...Provkör just nu de tre möjliga bränslena..
 

Bilagor

  • Complation_2.jpg
    Complation_2.jpg
    55.6 KB · Visningar: 1,453
Jag har också hållit på och experimenterat med brännare, munstycken, restriktorrör och 3 flytande bränslen...
Men för att göra det enklare (och eliminera eventuella egenheter mellan olika exemplar av samma brännartyp) så körde jag proven i mitt Optimus 154W. Det har en 207-brännare som förutom bränslets inkommande riktning in i brännarkroppen (underifrån) är likadan som 221-brännaren i 111T. Min konklusion är att fotogen är klart överlägset (både effekt och funktion), bensin är bekvämt (men deflagrationsfarligt vid oönskade läckage) och sprit förblir ett rent reservalternativ. Jag förvärmde alltid med rikliga spritransoner och hade en manometer på tanken så jag kunde säkerställa likvärdighet även där.

Mitt favoritval kvarstår:
Fotogen som bränsle, Tenol som förvärmare och Optimus Hattbrännare i alla lägen!

[ Faktum är att nu när jag byggt brorsonens finska Arctic-efterapning färdig så har jag faktiskt kört den 221-brännaren med campinggasol också, det gick sådär... Med Primus PowerGas som bränsle och Alkohol, Bensin resp Multi-fuel -munstyckena så blev resultatet att jag anser att det antingen behövs mer utveckling och tester - eller att vi sk--er i idén... Med A-munstycket brinner den fett, stabilt och orange. Med M-munstycket brinner den magert, oroligt instabilt och för magert ljusblått. Med B-munstycket brinner den bättre och stabilare än med M, men fortfarande inte bra och stabilt blått. Jag misstänker att vi behöver B plus restriktorrör eller ett eget unikt munstycke nånstans mellan B och A...

Vad som däremot var mycket trevligt var att det inte gjorde minsta skillnad om jag körde med rättvänd eller uppochnervänd gasolbehållare. Så får man bara fram rätt munstycksborrning så är det bara att köra (förvärmt!!!) med inverterad gastub! Och eftersom munstyckshålet ska vara större än det numera allenarådande M-munstycket så finns det gott om råvara att jobba med... ]
 
Min tanke idag var att prova de olika bränslena fotogen, bensin och sprit med respektive rätt munstycke.

I mina tre 111:eek:r antar jag att det sitter M-munstycke (de är tyvärr omärkta) M=multifuel och ska funka med båda fotogen och bensin. Jag ville dock prova de tre bränslena med respektive riktigt munstycke och gjorde därför en beställning på Fogas där jag beställde 3st munstycken, ett för Fotogen (art.nr.2509), ett för Sprit (art.nr.2508) och ett för Bensin (art.nr.2506). Monterade dessa i mina tre 111:eek:r.

Munstycken på Fogas:
http://www.fogas.se/shop/2075---munstycke-foer-fotogen/

Fotogen – Brinner som en gud, alltid. Men misstänker att art.nr.2509 är ett M-munstycke (0,32mm) och inte K-munstycke (K=Kerosene, 0,28mm)…

Sprit – Funkade inte alls…gick inte att tända…Med restrictor-röret gick det däremot fint (men brinner inte vackert, se bild). Jag har restrictor-röret med 2 hål…trodde inte man behövde detta om man hade A-munstycket…!? Den brinner med mindre synlig låga och effekten upplevde jag som lägre.

Bensin – Misstänker här att jag gjort fel vid beställningen…Munstycket är märkt 46/28 (art.nr.2506) vilket är Typ 3 och tydligen till en Radius-brännare. Försöker jag med detta blir det bara stora gula flammor eller underburn...Jag bytte tillbaka till ett M-munstycke och då funkade det fint.

Mitt laborerande kan nog fortsätta i all oändlighet. Med olika munstycken och olika restrictor-rör kan man nog få köket att acceptera de tre bränslena bra. Men man kommer inte ifrån att köket är gjort för Fotogen i första hand. Detta bränsle är tveklöst också det säkraste valet och även om förvärmningen blir något mer omständig (med extra flaska Tenol eller liknande) så föredrar jag det.

Någon mer som provat A-munstycke…?

Någon som provat K-munstycke…? Brinner det finare med Fotogen då…?
 

Bilagor

  • Tre.jpg
    Tre.jpg
    41.6 KB · Visningar: 1,450
  • tre_nara.jpg
    tre_nara.jpg
    35.2 KB · Visningar: 1,268
Senast ändrad:
Men för att göra det enklare (och eliminera eventuella egenheter mellan olika exemplar av samma brännartyp) så körde jag proven i mitt Optimus 154W. Det har en 207-brännare som förutom bränslets inkommande riktning in i brännarkroppen (underifrån) är likadan som 221-brännaren i 111T.

Min konklusion är att fotogen är klart överlägset (både effekt och funktion), bensin är bekvämt (men deflagrationsfarligt vid oönskade läckage) och sprit förblir ett rent reservalternativ. Jag förvärmde alltid med rikliga spritransoner och hade en manometer på tanken så jag kunde säkerställa likvärdighet även där.

Mitt favoritval kvarstår:
Fotogen som bränsle, Tenol som förvärmare och Optimus Hattbrännare i alla lägen!
]

Tack för att du delar med dig. Spännande aktiviteter du driver med. Jag är enig i din åsikt angående fotogen (+tenol förvärmning)...

Såg nu också att en av mina brännare ser annorlunda ut än de två övriga...!? Kortare avstånd från munstycket till röret upp i hatten, samt hål från sidan saknas i röret upp i hatten...!?

Är det originalbrännaren eller är den utbytt..?
 

Bilagor

  • två brännare.jpg
    två brännare.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,377

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips