Bärsystem för att bära två barn

Med storebror

i bärstol bak kan du ha lillebror med sin mage mot din mage/bröstkorg fram i en bärsele. Snugglis av den nu gamla modell vi hade kan man sy om så att den passar olika barnstorlekar. Har tyvärr ingen digital bild tillgänglig på modellen.

Thure
 
Tack för många goda råd!

Jag har inte tänkt på att man skulle kunna bära dem bakvända, bredvid varandra med ryggarna mot min rygg, ett extra tack för det tipset! Där slipper man ju den tyngdpunktsförskjutning ut från ryggen som gör det tyngre att bära i bärstol än vanlig last i rygga.

/Kristian

Det är alltid kul att försöka vara lite nytänkande. Hoppas att du får tillfälle att testa idén i praktiken. Du får i så fall drilla gossarna i att klättra upp på ryggen när du har bärdonet på dig. Jag brukar göra ett utfall framåt så att dottern kan kliva mig i knävecket när hon ska upp på ryggen.

Själva utflyktspackningen får du kanske ta i en en vanlig ryggsäck fram på magen.
 
Maxlasten på vår bärsjal låg på 80 kg! Det är en Didymossjal, vävd. Fungerar också som gunga och hängmatta till barnen.

Det låter mycket trevligt med användbarheten, att knyta om som hängmatta mm. Tyvärr är jag själv för välnärd för den, men det är ju utmärkt för lillebror att sova middag. Har ni testat om det mindre barnet kom till ro i hängmatta? Vilken maximala längd på barnet, innan det börjar bli otympligt att bära i sjalen? Hur är det psykologiskt för barnet, finner ett relativt stort barn i att bli buren på det viset? Kanske känns instängt för en nästan 2-åring?

Örhnell, jag går inga långa vandringar själv med barnen, någon eller några timmar som längst, så något litet fika, extra kläder och sittunderlag borde kunna klämmas in i packpåse längst ner ovanpå fotstödet på bärramen. Tanken med fjällvandring är att jag (vissa sträckor) vill kunna bära båda barnen och tält + köksprylar, eller liknande, och att hustrun får bära rygga med de lättare delarna av utrustningen.
 
Jag tänker base camp när jag är ute med min 2 1/2 åriga son. Vi går aldrig längre än att jag kan lätt bära tillbaka han och vi bygger alltid base camp. Man får anpassa äventyren efter föruttsättningarna. Vi hinner sticka ut på våra långa vandringar senare i livet ;-)

JH
 
Vår dotter har åkt bärsjal sedan hon var några veckor. Hon tröttnade på att sitta fastknuten vid ca två års ålder, men då bytte vi knytning, så han lätt kunde kliva i och ur själv. Sedan bar vi vidare...
Hon var ca tre år när vi la undan sjalen, då var hon så lång att hon hellre vilade ovanpå ryggsäcken någon kvart då och då. Benen slog då i säckens ram när hon satt på magen. Hon slocknade snabbt i hängmattan tills dagen när hon ramlade ur (nu i somras, hon är sju). Det är dags för en vuxensäck som kan träs utanpå till nästa år. Bärsjalen har varit ett toppredskap för oss, inte minst som gunga här hemma (ingen får plattan i huvudet...)
 
Jag håller med Janna om att det bästa är att lära och träna barnen till att gå. Vår son gick lätt 12-13km i sträck (korta 5-10min pauser förekom) när han var 4.

Man får ju klart planera rutten efter de förutsättningarna man har. Själv skulle jag vilja ut och testa mer extrema rundor, vintertältning etc. Men det får man ju klart göra avsteg från (skjuta på framtiden) om man har småbarn med sig ute.

Vi försöker istället motivera och inspirera barnen till att trivas i skogen (vilket inte är svårt), och en motiverad 4-5 åring kan gå huuur långt som helst. Häng med dem en dag på dagis ska ni se på tempo hela dagen !
 
Ergonomisk bärsele eller Mei Tai är ett "enklare" sätt än en långsjal. (kräver inte att man lär sig att knyta) Fast då missar man ju gungan och hängmattan ;) En sjal kan heller inte gå sönder i spännen eller dyl. Dvs borde tåla mer vikt!
2 barn, tex sjal på magen och sele på rygg... fast i sjal på magen är det enklast att ha ett barn under 1 år, de blir lite ivägen annars, speciellt om man vill se var man sätter fötterna. En sele är lätt att sy själv. kolla på www.sjalbarn.se där finns info sybeskrivningar forum mm
Och problemet är ju packningen... om man inte har nån som bär åt en...
En hund med klövjeväska kanske! :)
Vintern är ju lättare, pulka rymmer både barn och packning!
 
En på varje höft? Såg nån bild på någon som hade knytit två barn på var sin höft i en bärsjal, jag tror det bara var en bärsjal t.o.m.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
MBac Bära barn och packning, i regn Barn och friluftsliv 10
Vandrare Bära barn I ryggsäck? Barn och friluftsliv 1
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.