Hur bär vi två barn samt en dagsturpackning?

Vi (2 vuxna) ska göra dagsutflykter ut på fjället i sommar med våra två barn ca 6 månader och 2 ½ år. Vi äger följande utrustning att bära barnen i; en bärmes (äldre modell) ”Gerry” som inte har utrymme för någon packning, en babybjörn bärsele (trång för barnet, får ej på varma kläder under) samt en ”Bergans” bärstol (röd äldre modell) med ett minimalt packutrymme under stolen.
Frågan är hur vi förutom barnen får med regnställ, varma tröjor, liggunderlag, fika mm?
Finns tips på lösning alternativt annan utrustning? Jag vet att det finns någon typ av ryggsäckar där barn också kan sitta.
Det vore i och för sig skönt att slippa köpa in ny dyr utrustning då våra fjällturer blir högst en gång per år.
 
Om lilla barnet sitter i Baby Björn kan man ha den innanför jackan och sätta på varma vuxensockar på barnets ben. Den som bär kan ha en liten ryggsäck på ryggen.
Kanske man kan surra en packpåse under Bergans-stolen?
Vår son har velat gå själv sedan har var 1 år. Korta stunder sitter han på axlarna. Har man en ryggsäck packad "på höjden" så funkar topplocket som ett rump-/ryggstöd så barnet sitter bekvämare (och längre stunder).
Jag provade hemma att packa 100-l-ryggsäcken med kläder i en hög korv som täckte halva botten. Sonen kunde då sitta i säcken på korven och matgrejorna fick plats i sidofickorna. Detta har jag dock inte prova "i fält".
 
Frågan är ju vad bärstolen klarar av för maxvikt (barn+bärstol+mat(+kök?)+förstärkningsplagg+blöjor mm ger över 20kg) Ryggsäcksalternativet verkar inte så dumt.

/Håkan
 
En på mage en på rygg

Ta det större barnet i bärstolen på ryggen och det mindre i bärsele på magen (om kallt innanför jackan) på den starkare föräldern. Den svagare föräldern tar packning i en vanlig ryggsäck.

Begränsa etappernas längd. Barnen behöver inte större revir än några tiotal meter.

Thure
 
Hej
jag slaktade en gammal bärmes och använde själva "stolen" som jag sedan fäste innuti en 100 liters säck (fäste genom olika spännband) sedan fick jag plats med allt som behövdes till barnet under "stolen". Nackdelen var att det blev en ganska vid öppning upptill och min då 2 1/2åriga dotter kunde slänga sig från sida till sida. JAg löste det genom ett brett band som jag drog åt upp till för att minska rörelseomfånget för henne. Annars blev det ibland vanskligt, då jag helt oförberedd på hennes kast nästa tappade balansen.
 
Ramrygga

Vi börjar lära oss... Lagom till dess barnen (3st) börjat gå själva börjar mamma och pappa få riktig stil på bärandet (enligt egen uppfattning). Först en fråga. Har ni en "gammeldags" ryggsäck med utvändig ram och ramförlängare? Använd den i så fall, något bättre finns knappast. Packa säcken, se till att det finns något mjukt överst. Stäng och lägg ett liggunderlag under remmarna i bakkant på locket. Nu kan barnet inte glida bakåt. Sätt barnet på locket (jag talar givetvis om det stora barnet), dra en rem från ramförlängaren runt barnets rygg. Barnets ben sticker nu fram över bärarens axlar. Lilla barnet kan packas i vilken ryggsäck som helst. en kasse kläder mitt i säcken, barnet ovanpå med ett ben på varje sida. Ett vilt barn kan behöva en lös vagnssele. Vi har för vår del skänkt bort alla våra barnstolar - de vanliga ryggsäckarna är bättre! "Dagsturspackning" med barn är ju trots allt ganska omfattande... MVH Anna
 
Thures lösning

fungerar utmärkt. Tänk på att det är barnens behov som styr, inte egna prestationen. Själv har jag skänkt vidare barnselar, Komobärare samt sittinsatser till ryggsäckar. Såsmåningom är det skönt att barnen bär själva....

God tur

Johan K
 
så här kan man bära!

Om du ska ha det lilla barnet under jackan så rekommenderar jag att du överväger att prova en bärsjal, helst en trikåsjal. Babybjörn är ej att rekommendera för att bära längre stunder, varken för bärare eller barn. Vill du ha barnet utanpå kläderna så finns det en fenomenal sele som heter Ergo, och som man kan bära både fram och bak med, och den fungerar från ca 5 månaders ålder upp till ca 25 kg. Det finns dessutom en ryggsäck(!) som man spänner utanpå selen. Köper man en sele + ryggsäck så blir det = 1160kr.
Har själv burit mina barn, både i sjal, Ergo, och babybjörn, och jag tycker att just Ergo selen är överlägsen allt annat (men för små barn är en sjal bäst). Den kan dessutom lätt rullas ihop och tar minimal plats i ryggsäcken.
 
Sele eller sjal

Hej! Ser att du fått många tips redan och mitt tips går åt sele- eller sjalhållet. Vi har en pojke som kommer vara 2,5 år i sommar och en flicka som kommer vara ett drygt halvår. Tänker oss en fjälltur med bekanta med övernattning och vi funderar också på hur vi ska göra. Frågeställningen hur vi ska bära uppkommer ju i och för sig även hemmavid i skogen. Det finns en sida http://www.sjalbarn.se/ där man kan få många tips om sjalar, men även om selar typ Ergo. Har provat Ergo som är fantastiskt bra jämför med "björnen". Min sambo har också provsytt en sele efter ett mönster som hon hittat genom denna sida.
 
På Storulvåns fjällstation sitter ett mycket gammalt foto på en samisk familj i fält.

Pappan bär en jätteryggsäck och på toppen sitter sonen, kanske 3-4 år, och får hålla i sig bäst han kan.

Ryggsäcken ser ut att väga minst 50 kilo så det är kanske inte vår tids lösning, men bilden är spännande i sin enkelhet...
 
"Ergonomisk" sele

Hej!
Jag vill bara tipsa om att det finns jättesköna ergonomiska selar att bära med. De två jag känner till heter ERGO och Patapum. Hade vår Patapum på fjällvandring med 1-åringen i somras och det gick hur bra som helst. Bekvämt både för mig och honom!
MVH Lisa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7
williek Tälta med barn. Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.