Bärplanskajak!

Kolla in denna konstruktion! Jag undrar hur mycket snabbare den är jämfört med en vanlig tävlingslåda?

http://www.foilkayak.com/

Nu såg jag att de tydligen ska börja med hastighetstester under vecka 34..
[Ändrat av mielo 2004-07-27 kl 10:08]
 
Jag undrar om det inte krävs att man också måste hålla en viss fart för att den EV skall vara effektivare än konventionella tävlings/motions kajaker. Den skulle i så fall alltså bara fungera effektivt på korta sträckor?
 
Jag hittade följande på hemsidan:

Q. How much faster is a hydrofoil equipped kayak?
A: In theory, the foilkayak should be able to reach top speeds close to 30 kph (16 knots). Over a distance of 1000m, the theoretical potential is probably somewhere around 2 minutes 30 secs (About one minute faster than todays fastest times in a conventional kayak).
 
enligt uppgift skall det gå att paddla ganska långsamt när man väl är uppe. Det är lite kul att de äntligen har gjort det i praktiken för Einar Rasmussen pratade över en öl om att det skulle gå redan 1997 . Jag tror till och med att han börjat experimentera lite med planskivor på en kajak. Klart är dock att det inte är tänkt till långfärd. Initialkraften lär vara ganska stor och man vill nog inte ha någon extra vikt med sig. Men så länge den "flyger" måste den vara effektivare än att paddla i vattnet.

Hoppas att de har en prototyp att visa vid VM i bergen denna helg. Peter Ribe "killen på videon" skall ju tävla och einar lär ju vara där så chansen är nog god.
 
Siven! Du får väl försöka tjata dig till en provtur i Bergen! För du ska väl vara med där? Lycka till i så fall!
 
Lite OT, men hur snabbt paddlar man egentligen (normalt)?
Har haft GPS när jag paddlat min olastade P65 XP och GPS:en har visat toppfart 8 knop, utan att jag gjort nåt seriöst toppfartsförsök. Stämmer detta tro?
Jag tycker det låter snabbt...
 
Mezzner; sa:
Lite OT, men hur snabbt paddlar man egentligen (normalt)?
Har haft GPS när jag paddlat min olastade P65 XP och GPS:en har visat toppfart 8 knop, utan att jag gjort nåt seriöst toppfartsförsök. Stämmer detta tro?
Jag tycker det låter snabbt...

Kan du utan problem paddla i 8 knop tycker jag att du omgående skall anmäla dig till Os laget här har man tydligen missat en förmåga :)

Allvarligt talat så kan man nog piska upp dom flesta kajaker i förvånansvärda farter. Men i en havskajak är man mer intresserad av att hålla en dräglig medelfart under längre stunder. Och i princip dom egenskaper som ger en hög toppfart ger sämre långfärdsegenskaper.

Typ exemplet är Jim Danielsson i sin Iceflow som paddlat imponerade snabbt runt Sveriges kust.

En annan fart fantom är Verlene Kruger som kör långlopp i USA i en rejäl kanadensare. Men han brukar inte ha några problem att köra ifrån racer kajaker av alla de slag.

Hans Friedel
 
Jag tolkar det som att min gps inte har skött sig?
Jag har kollat under färd och sett att jag nått 5,6 t ex efter att ha paddlat på lite; kanske 4,5 i medel, men efter avslutad färd har det stått 7,5 resp 8,0 (i toppfart alltså) vid de två tillfällen då jag haft gps:en med mig.
 
När jag har varit ute och sprungit med min gps så har jag upplevt samma fenomen, man kommer hem och gps'en visar att man har toppat 36km/h, och det är ju inte så troligt.

Jag tror att det beror på att gps'en plötsligt får bättre mätdata och kan korrigera din position mot vad den var för en sekund sedan, och då kan det bli så att du verkar ha rört dig den verkliga förflyttningen, typ 2meter plus den korrigerade positionen 3meter, och på så sätt verkar det som att man under en liten stund gjorde 5meter/sekund.

Tror jag.

Johan
 
Stämmer nog (eller så är det bara att inse att du och jag är rätt snabba...), jag hör ibland hur min 60CS tappar signalen, antagligen för att det är nära träden vid stranden eller för att den hamnar lite innanför flytvästen när jag paddlar med den runt halsen.

I mitt fall kanske 6 knop är att betrakta som en rimlig hög hastighet?
 
GPS

Toppfarten är sällan intressant och som sagts tidigare, Gpsen kan ge lite lustiga värden dock verkar väl inte 7-8 knop speciellt orimligt som ett peak värde, håller man 5 knop i medel så borde man ju ligga både över och under det värdet.

Ibland ser man dock helt orimliga toppfarts värden. Och då kan det säkert röra sig om glädjevärden.

Som referens kan det vara kul att titta på olika slätvattens resultat för att få lite känsla för värdena.

Men resultat från långlopp skall man ta med en nypa salt det kan skilja mycket mellan den faktiska distansen och den uppgivna. Men slätvattens distanserna brukar ju vara "kalibrerade" här måste även djupet ha ett visst min värde för att man skall kunna tävla rättvist

Hans Friedel
[Ändrat av hassex 2004-07-30 kl 18:45]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.