Bärbar digital systemkamera som tål normalväder

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

avslutad210712

Gäst
Har själv funderat på en Nikon D200 just pga dess vädertålighet men efter det att Pentax K10D kom så har den väckt mitt habegär ordentligt. Problemet med Pentaxen är väl bara det att den är konstant omöjlig att få tag på om man inte är på rätt ställe eller känner rätt personer. Nackdelen med Pentaxen är väl att det inte finns riktigt lika mycket objektiv att välja på som till Nikon och Canon men å andra sidan så är det väl så att de objektiv som inte finns lika hade varit i en prisklass som ligger utanför mitt intresse.

Fast normalväder tycker jag att min Konica-Minolta Dynax 5D klarar rätt bra. Dessutom ligger den för det mesta (lätt framkomlig) i kameraväskan så även lite sämre väder går an.

inga andra heller ?

kigulu; sa:
Bare værd opmærksom på, at D200 ikke er garanteret vandtæt - Det er tætnet mere end de fleste andre, men kommer der vand ind dækker garantien ikke
Finns överhuvudtaget inte någon helt vattentät digital systemkamera, eller ?

äkta vattentätt ska de va

Brune; sa:
Sorry, missade detta med digital. ”Helt vattentät” är för mig åtminstone dränkbar.

Per Brune

Absolut, helt vattentätt ska de vara, inte bara vattenskyddat, för då har man väl fortfarande bevisbördan om aktsamhet etc om det blir vattenskada.

Så klarar den inte ett kort tapp i vattnet, eller än värre de häftiga monsunregn som är en del av vårat normalväder, så blir det ju iaf det där med inpackning o urpackning i plastpåsar , aquapacer etc.
Och saltvattnet här nere vid havet ska vi inte tala om....
Men bättre med vattenskydd än inget skydd alls förstås.
Per D

Canons proffesionelle serie mener jeg alle er vejrtætte (undtagen 5D), og det gælder så vidt jeg kan se også nikons prof serie - men det er kameraer til over 20000.

Der er nogle kompakte kameraer der er vandtætte bla. olympus mju serie.

Enten må du nok ned i noget kompakt til turene i regnskoven eller købe et regntæt overtræk til DSLR kameraet

avslutad210712

Gäst
Köper du en dSLR som är vattentät är det knappast någon mening om inte objektiven är det också. Känns inte UL vare sig för bäraren eller plånboken *S*

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips