Är på jakt efter en tålig vandringsstav.

Jag har länge letat efter någon tålig vandringsstav att använda under mina fisketurer i Västerbottens vildmarker. Jag är dock ganska så kräsen gällande egenskaperna på staven, den bör klara av att kilas in mellan stenblock vid klättring samt gå att ta spjärn med vid hopp över klippskrevor/bäckar.
Alla stavar jag har kikat på i butik har verkat alldeles för veka för att överleva på mina turer, just nu så använder jag en stör huggen av en björk som har räddat mig från fall fler gånger än vad jag orkar att räkna till.
Men den är tyvärr ganska så tung att släpa på, så jag antar att det borde finnas något mer modernt alternativ istället för stören. :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ehh, jag använder en av en, säkert inte lättare än björk :-/ Men tycker att den är väl värd varje gram! Allt från vara vandringsstav, till att snabbt bli det som håller regnskyddet uppe, till det man petar i gräs och kvistar för att ta reda på vad som rörde sig där (inte sugen på att använda handen där och då...) osv...

Den är ca 170cm lång och med en diameter på ca 4cm vid den grövsta delen, och ca 2cm på den tunnaste. Påminner lite om Gandalf när jag dundrar fram igenom skogen med staven i högsta hugg ;)
Jag är mest nyfiken på om det finns något alternativ i moderna material :)

Annars så får jag nog ta och hugga mig en ny kortare, och lättare stav, men det vore inte fel om det fanns något mer modernt alternativ.

Du skulle kanske ta kontakt med någon virkesförsäljare och fråga efter hickory. Det finns ju ett antal yx- och släggtilverkare i Sverige vars skaft görs av hickory så nog borde det gå att hitta ett ämne till en vandringsstav.

Prova med ett kvastskaft, finns i olika dimensioner.
Dom är rätt billiga. Titta på olika byggvaruhus.

Prova med ett kvastskaft, finns i olika dimensioner.
Dom är rätt billiga. Titta på olika byggvaruhus.

Ang. kvastskaft, kolla hur fibrerna verkar ligga, har råkat ut för såna där dom inte ligger längs med, utan typ vinklat 20 grader eller så.. blir jättesvagt. Gäller även användning till räfsa.. =)
(har ingen erfarenhet när det gäller att använda dom som vandringsstav)

Men varför i hela friden tror ni att ett kvastskaft ska vara bättre än en björk..??
Vill du ha lättare så gå på aluminium, men det är tråkigt och man blir smutsig.
Hi kort är inte lätt. Ta en asp istället, sen kan du tälja den jämn tjock för att spara lite vikt... Annars finns bambu.

Svårt att hitta något lätt som även tål en del stryk. Stavar av glas- och/eller kolfiber är visserligen lätta, men knäcks lätt om man får en brottpunkt. Inget att kila in mellan klippblock.
Metaller är såklart mer tåliga, men på bekostnad av vikten.

Trä ser jag fortfarande som den bästa kompromissen.
Även en mycket tunn vandringsstav av trä blir hållbar om den är rak. En böjd stav tål inte mycket tryck nedåt.

Längs diken och sjöar i hela landet växer mängder med spikraka Alar i olika diametrar.
Skörda på våren (ja det fungerar bra nu också) och riv av barken omedelbart. Luften oxiderar saven och staven blir vackert rödbrun. Mjuka trädslag brukar inte spricka nämnvärt, men man kan temporärt försegla ändarna med epoxy för att minska sprickbildningen. Bäst ur spricksynpunkt är att låta torka med barken på, men då får man inte den där fina ytan (dessutom är det inte kul att barka en torr stav).

Snabbvuxen gran är både spirkrak och tämligen kvistfri. Tar inte heller åt sig vatten.

Både al och snabbvuxen gran är i det närmaste viktlösa i de volymer som berör vandringsstavar.

Hickory är förmodligen bäst, givet att man hittar en lämplig bit.
Ask är mycket likt hickory.

En liten sko av metall får staven att hålla i många många mil =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips