Bära barn I ryggsäck?

Än så länge är det sele (obekvämt!) som gäller, men om några månader kan jag stoppa lillen i en bärstol och det börjar bli dags att kolla ut vilken man ska ha. Vaude JC verkar vara populär. MEN...

Jag har för mig att jag har läst om att en del stoppar ner sina ungar i en ramryggsäck. Hur gör man då? Funkar det bra? Vad är fördelarna förutom att man slipper ha ännu en pryl i garderoben?

Så gjorde vi...

Hej! Numera går våra tre barn själva och vi behöver "bara" bära deras packning. Under åren som gått har vi dock haft dem nerstoppade i ramryggan till och från. Vi har burit med en gammal Fjällrävensäck och en Skarja med ramförlängare. Skarjan har varit bäst, den är inte så bred i själva säcken att barnet glider omkring... Vi har lagt packningen i en tygkasse mitt i säcken, satt barnet grensle ovanpå ( i lös barnsele) och knutit till stadigt strax under armarna. Selen har vi fäst i ramen. Nu har vi burit mycket med bärsjal också, så våra har snartnog flyttat upp ovanpå topplocket (redan runt tvåårsstrecket). Vi har då virat sjalen några varv runt ramförlängaren, snott den runt barnet och knutit till. De har tom. sovit i den positionen utan protester!
Har man en säck med mycket vidd kan man ta ett löst rullat liggunderlag och ställa det ytterst. Så kan man också göra om det är riktigt kallt. Den stora fördelen med att bära med ramryggsäcken är nog att man har ett passande bärsystem, men man får också med sig lite extra packning. Hälsar Anna

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips