Bälte utanpå jackan - fördelar/nackdelar

Var får du tag på de mängderna paracord för en tjuga;)

Jag köpte 95 m från Paracordshop när de hade REA. Kommer inte exakt ihåg vad den kostade men det var inte mycket över 200:- kronor. Dessutom kör jag som sagt på flagglina för själva stommen, det sänker slutpriset rejält. Jag har två olika dimensioner på flagglinor, en på 8 mm och en på ca 3-4.

Med andra ord så kan jag blanda lite hur som helst mellan dessa två lintyper. T ex kan jag köra på 3 flätade flagglinor omgivna av Cobra-paracord. Det är i princip bara fantasin som sätter gränserna.

~Paul~
 
Jag köpte 95 m från Paracordshop när de hade REA. Kommer inte exakt ihåg vad den kostade men det var inte mycket över 200:- kronor. Dessutom kör jag som sagt på flagglina för själva stommen, det sänker slutpriset rejält. Jag har två olika dimensioner på flagglinor, en på 8 mm och en på ca 3-4.

Med andra ord så kan jag blanda lite hur som helst mellan dessa två lintyper. T ex kan jag köra på 3 flätade flagglinor omgivna av Cobra-paracord. Det är i princip bara fantasin som sätter gränserna.

~Paul~

Men du hävdade ju att "ett rep" för 20:- funkade precis lika bra som ett 60mm brett bälte? Backar du inte lite grann nu?
=D

Och fick jag nått rakt svar på mina tidigare frågor?;)
Det kan du säkert, men brukar du göra det? Och hur bekvämt är det efter säg 4 timmar?
 
Men du hävdade ju att "ett rep" för 20:- funkade precis lika bra som ett brett bälte? Backar du inte lite grann nu?
=D

Och fick jag nått rakt svar på mina tidigare frågor?;)
Nu märker du bara orden. Ja, jag kan klara pristaket genom att köra endast på de två flagglinor jag har och eventuellt en liten bit paracord.

Och ja, jag har använt den här typen av "bälte" men eftersom jag inte alltid behöver hänga på massa kringutrustning på mig så är de sönderplockade. Det är liksom poängen med detta. Nämligen att man är flexibel.

De aktuella linorna:
 

Bilagor

  • Min paracordlina i camouflagefärg.jpg
    Min paracordlina i camouflagefärg.jpg
    77.7 KB · Visningar: 459
  • Min paracordlina i camouflagefärg, 2.jpg
    Min paracordlina i camouflagefärg, 2.jpg
    127.4 KB · Visningar: 465
  • Min flagglina, tjock.jpg
    Min flagglina, tjock.jpg
    77 KB · Visningar: 454
  • Min flagglina, tunn.jpg
    Min flagglina, tunn.jpg
    74.1 KB · Visningar: 445
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 441
Lite av en besatthet är det ju förstås. Nu senast så köpte jag en del fiskeutrustning men trots det så kör jag med de gamla prylarna så att det inte skall "hända något" med de nya ;).

~Paul~

Hehehe.. Kände en framliden bonne, som pratade om att slita ut en växel i taget på traktorn. Ettan låg och typ tomgång håller länge..
 
Så gör jag, min Brusletto hänger i en karbin i avbärarbältet, när jag tar av mig säcken kopplar jag in karbinen i byxbältet. jag förstår inte hur ni kan ha kniv i byxbältet och avbärarbäle utanpå!?
 
Bälte med massa prylar på verkar väldigt opraktiskt. Knata runt som en skramlande julgran liksom, som inte kan bära en ryggsäck med höftbälte. Men visst kan det vara praktiskt att nå kåsan lätt när man är i fjällen. En vikkåsa i benfickan funkar bra. Och vill man ha kniven tillgänglig så har är Moras fodral perfekta att klämma fast i den vanliga fickkanten.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    65.9 KB · Visningar: 414
Envisas man nu med livsidsbälte så googla på holsters and belts. Ett bra bälte är figursytt d v s i en storradrig kurva, hopsytt av två relativt styva skinn, kan fås i vilken färg du önskar med vilket spänne du vill och givitvis i rätt längd för ditt ändamål. Pistolbelts och dressbelts. Kör skräddarsytt eller stoppa din kortbladiga slidkniv i jackans innerficka som ego gör.
go tur
 
Det blir lätt massa fixideer och konstiga påhitt när det gäller att plocka ihop och bära sina prylar. Det finns hur många exempel på det som helst, oftast på amerikanska knivforum. Det är så klart sannolikt mest folk som sitter mer framför skärmen än de är i skogen som står för sådana påhitt. T ex hänga en Fällkniven F1 i ett snöre runt halsen. Och sen klämma fast ett bryne, stort eldstål och ett par meter lina kring fodralet...Lätt, bekvämt, praktiskt och säkert :) Eller varför inte klämma fast en stor Leatherman och ett eldstål med en bit cykelslang kring fodralet på sin 500 gram tunga Bowies slida? Smidigt så det visslar om det, bär man gärna i bältet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.