Bälte utanpå jackan - fördelar/nackdelar

Bara massa bök med ytterligare ett bälte som ska av och på. Häng kniven i byxbältet som folk gör mest.
...och det där utrustningsbältet från Fjällräven med D-ring och karbinhake, var det mest smaklösa jag sett på länge!
...OCH PRISET 1200 SEK ???
Jävla dumheter!
 
Man kan ju enkelt förlänga hällan på slidan så kniven hänger ytterligare längre ned, en bit nylonband stör inte avbärarbältet, inte för min del i alla fall.

Numer bär jag min WM1 hängande runt halsen innanför jackan/tröjan i en egengjord kydex slida.

F1:an hänger på eller ligger i ryggsäcken....

Ett bälte till är enligt mig meckigt.

From da Phone
 
Vad har TS för kniv och slida? Upplever sällan något problem att komma åt min Mora 2000 när den hänger i byxbältet. Slidans hälla är relativ lång och flexibel. Även när jag har stridsväst, apropå tidigare diskussioner, kommer jag åt kniven relativt lätt.
Andra knivar med styvare slidor eller med kortare hällor kan te sig annorlunda.
Jag kan även tycka att det är en fördel många gånger att ha jackan över kniven för att skydda den från att ramla ut om man rör sig i något snår eller liknande.
Sällan man behöver ha fram kniven så snabbt att man inte kan lyfta på lite på rocken och ta fram den.

Några sätt för att ha kniven lättillgänglig kan vara att tejpa fast slidan på skidstaven/vandringsstaven eller fästa den i bröstremmen på ryggsäcken. Snöre runt halsen funkar också..
 
Självklart är jag inte dummare än att jag kan prova med ett ytterbälte och sedan ta av det om det inte funkar. Ville bara kolla vad folk hade för olika lösningar för att få lite inspiration! Tanken med ett bälte utanpå jackan fick jag från överlevnadslegenden Lars Fält som oftast verkar ha det (utom vid kanotpaddling då han har den runt halsen). Det handlar inte om att få fram kniven så snabbt som möjligt (vid björnjakt kör jag med spjut, mer ändamålsenligt), utan att jag personligen tycker att det kan bli nog så bökigt och knöligt med kniven under jackan.

Och jag håller med om att Fjällrävens bälte är bland det vansinnigaste som producerats, jag tog det som exempel på en ytterlighet inom detta område...

Angående min kniv så bär jag oftast en morakniv som jag själv gjorde i slöjden på högstadiet. Inte hippast eller vassast, men högt personligt värde. Slidan är hälften trä, hälften läder. Att kniven skulle falla ur slidan är i stort sett omöjligt, då slidöverdelen av läder ger ett riktigt "MVG-klick".

Tack för alla tips!
 
Om du vill prova om ett "utrustningsbälte" är något för dig kan jag rekommendera att du köper dig ett hederligt stridssele. som typ detta http://www.tradera.com/item/292217/188351356/stridssele-m58-59-komplett-med-vaska

Här är själva bältesdelen löstagbar, och är funktionsmässigt identiskt med fjällrävens bälte. Du får också med några väskor du kan experimentera med. Sen spar du runda slängar 1000:-

Personligen tycker jag att ett "utrustningsbälte" utanpå jackan är lämpligt när man utför sysslor i anslutning till lägret, typ som att samla och hugga ved. Det är också användbart om man gillar strapatsliknande aktiviteter med minimal utrustning.

Men om du vandrar med en ryggsäck på ryggen kommer det mest vara obehagligt efter en stund. Om du vill ha ett utrustningsbälte i kombination med ryggsäck skall du nog kolla på militära stridsvästar som är utformade i detta syfte. Men behöver du ha så mycket utrustning tillgänglig utan att behöva ta av dig ryggsäcken?

Men till vanligt friluftsliv brukar det enligt mig räcka med ett vanligt byxbälte där kniven sitter.
 
Vintertid använder jag ofta bälte med kniv utanpå jackan/anoraken, just för att det blir 'för svårt' att komma åt kniven under jackan. Håller även ihop midjan på ytterplagget.

Och Fjällrävens Equipment Belt går att tillverka själv för en klart billigare peng - mitt blev 50mm brett, ganska likt förlagan plus en dump pouch i kanvas/läder.
Typ
http://bushcraftusa.com/forum/showt...h-belt-somewhat-inspired?highlight=fjallraven

http://bushcraftusa.com/forum/showt...Pouch-Step-by-Step-Build?highlight=dump+pouch
 
Å andra sidan, om ett bälte för 1200 spänn håller ett liv, så är det inte vansinnigt dyrt. Folk köper tex smartfåner för tusentals kronor och betalar dyrt för massa tv-kanaler. I min värld är då det hållbara bältet ett sundare köp, trots att jag inte själv vill ha ett. Däremot har jag en bläckpenna som kostade 1300 spänn.. Skriver mycket. Fast den kommer att hålla min tid ut.
 
Å andra sidan, om ett bälte för 1200 spänn håller ett liv, så är det inte vansinnigt dyrt. Folk köper tex smartfåner för tusentals kronor och betalar dyrt för massa tv-kanaler. I min värld är då det hållbara bältet ett sundare köp, trots att jag inte själv vill ha ett. Däremot har jag en bläckpenna som kostade 1300 spänn.. Skriver mycket. Fast den kommer att hålla min tid ut.

Fast varför investera i ett så pass dyrt bälte när ett rep för en tjuga kan klara jobbet lika väl? En Mont Blanc-penna är inte bara en penna, det är en livsinvestering där värdet inte sjunker. Det kan man inte säga om ett sketet bälte ;).

~Paul~
 
Jag har också funderat över det här. Jag brukar sätta kniv och diverse annat i avbärarbältet om jag är ute med "stora" säcken.
Vid läger eller på dagsturer utan packning gillar jag att köra slimmat med kanske bara kniv och vattenflaska vid byxbältet. Jackan över. Trevligt på flera sätt. Luftigt. Passerande joggare blir inte oroade på dagsturen, och jag slipper muppkänslan av att bete mig som om jag vore till fjälls 30 min från Slussen...

Men, just vid lägerliv känns det otympligt. Särskilt när kniven ska tillbaks i slidan när jackan hänger över. Ett tvåhandsjobb om man inte ska riskera att skära sönder jackan.
Förr har jag haft lite olika bälten. Det gamla ammunitionsbältet i läder med en massa småfickor hade jag som ung, och ett tag ett stridsbälte enligt förslag ovan. Känns lite för mycket stofil/möp övet båda dem nu. Ett stridsbälte i annan färg kan funka. Svart ellet marin kanske är något.
 
Fast varför investera i ett så pass dyrt bälte när ett rep för en tjuga kan klara jobbet lika väl? En Mont Blanc-penna är inte bara en penna, det är en livsinvestering där värdet inte sjunker. Det kan man inte säga om ett sketet bälte ;).

~Paul~

Av samma anledning som att folk inte bara använder "moror" och låter de dyrare ligga, för att inte slita på dem, så värdet minskar.
Eller köper en dyr toppluva i sportaffär, fast en för 50 spänn från Maxi funkar lika bra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.