Bälte utanpå jackan - fördelar/nackdelar

Säger inte att bälte utanpå jackan alltid är bäst eller mest praktiskt. Men för mig, vid vissa friluftsaktiviteter, så fungerar det alldeles utmärkt.

Ser inte någonstans i TS inlägg att han tänkt använda bältet i samband med ryggsäck med avbärarbälte så det verkar ju vara så att folk läser in sitt eget friluftande i hans inlägg.

Går jag med ryggsäck med avbärarbälte sitter kniven på byxbältet, så lågt infäst så den inte hamnar under avbärarbältet.

Vintertid på skiddagsturer, då jag för det mesta går i lårlång anorak, ersätter jag för det mesta ryggsäck med avbärarbälte, med ett brett läderbälte där samehuggare, lillkniv, ev kanvasväska hängandes bakom röven, ev yxa, komfortabelt kan hänga utan att samla svett eller vara i vägen. Ibland ersätter jag midje/rövväskan med liten rygga utan midjebälte. Upp till ca10kg är midjebälte o bröstrem mest i vägen imho.
Ett bälte utanpå jackan ger mig också möjlighet att snabbt få av mig mössa o vantar o förvara dem innanför jackan på magen där de hålls varma o lättillgängliga. Ett bälte utanpå jackan håller reda på skidstavarna om det skulle behövas. Eller vedpinnar när jag letar ved. Bältet håller även ihop midjan på anoraken. Detta är på vintern. I skogen. På mina turer.
Sommartid använder jag ingen lång jacka så då kommer jag lättare åt kniven på byxbältet.
Och kåsan har alltid sin plats i höger benficka, den ska inte hänga o skramla runt midjan.

Edit: imho skall bältet vara 50-80 mm brett. Det bredare bältet tillåter mer vikt men väger lite mer.
 
Senast ändrad:
Nu märker du bara orden.
Ja, och om jag hade hävdat att en brytbladskniv för 20:- fungerar precis lika bra som valfri fastbladare för 1200:-, så hade du nog argumenterat mot:)

Axelväskremmen du visade, jag hävdar i min tur att vilken slät läderrem som helst i samma bredd är mer komfortabel att bära med;)

Ja, jag kan klara pristaket genom att köra endast på de två flagglinor jag har och eventuellt en liten bit paracord.
:
Även med sölja och ev andra attiraljer som krävs för att få ihop ett bälte med motsvarande funktion? Och det bältet blir lika brett, lastbärande och komfortabelt som ett 60 mms läderbälte? Jag tvivlar forfarande;)
 
1. Ja, och om jag hade hävdat att en brytbladskniv för 20:- fungerar precis lika bra som valfri fastbladare för 1200:-, så hade du nog argumenterat mot:)

2. Axelväskremmen du visade, jag hävdar i min tur att vilken slät läderrem som helst i samma bredd är mer komfortabel att bära med;)

3.Även med sölja och ev andra attiraljer som krävs för att få ihop ett bälte med motsvarande funktion? Och det bältet blir lika brett, lastbärande och komfortabelt som ett 60 mms läderbälte? Jag tvivlar forfarande;)
1. Det är inte säkert. Det hela beror på i vilket sammanhang man använder brytbladskniven. Den har helt klart sina anv. områden.

2. Frågan gällde huruvida det fanns alternativ till ett bälte utanpå ytterplagget/jackan. I det läget så är skillnaden försumbar vilket material som ingår i bältet. Det är snarare bältets geometri som är av vikt eftersom båda varianterna är ungefär lika flexibla.

3. Som jag nämnde tidigare så är det här bältets starka sida dess mångsidighet, dvs man kan fläta fram det antal och den form som man för tillfället behöver. Till skillnad från ett tjockt och brett bälte. Jag kan således anpassa dess utseende och antalet öglor och liknande som jag vill. Jag har kört på öglor gjorda i samma material, dvs antingen flagglina eller paracord. Funkar alldeles utmärkt.

~Paul~
 
2. Frågan gällde huruvida det fanns alternativ till ett bälte utanpå ytterplagget/jackan. I det läget så är skillnaden försumbar vilket material som ingår i bältet. Det är snarare bältets geometri som är av vikt eftersom båda varianterna är ungefär lika flexibla.
Här får vi väl vara överens om att vi tycker olika. Läder i sig har en struktur och stadga som du näppeligen kan återskapa med nått rep imho. Sen anser jag att en slät rem är milsvitt bekvämare att bära oavsett om den bärs över axeln eller bär upp prylar runt midjan. Plus att ett välsmort läderbälte inte binder lika mycket snö/vatten som något flätat repbälte.

3. Som jag nämnde tidigare så är det här bältets starka sida dess mångsidighet, dvs man kan fläta fram det antal och den form som man för tillfället behöver. Till skillnad från ett tjockt och brett bälte. Jag kan således anpassa dess utseende och antalet öglor och liknande som jag vill. Jag har kört på öglor gjorda i samma material, dvs antingen flagglina eller paracord. Funkar alldeles utmärkt.
På precis samma sätt som man kan skräddarsy ett läderbälte, om man nu är för ekonomisk för att köpa Fjällrävens:)

Nedan 2 av mina egengjorda, det smalare 50mm och det bredare 80mm. Och lite prylar som kan finna sig hängandes i, eller nedstuckna bakom, sagda bälten.
 
Här får vi väl vara överens om att vi tycker olika. Läder i sig har en struktur och stadga som du näppeligen kan återskapa med nått rep imho. Sen anser jag att en slät rem är milsvitt bekvämare att bära oavsett om den bärs över axeln eller bär upp prylar runt midjan. Plus att ett välsmort läderbälte inte binder lika mycket snö/vatten som något flätat repbälte.


På precis samma sätt som man kan skräddarsy ett läderbälte, om man nu är för ekonomisk för att köpa Fjällrävens:)

Nedan 2 av mina egengjorda, det smalare 50mm och det bredare 80mm. Och lite prylar som kan finna sig hängandes i, eller nedstuckna bakom, sagda bälten.
Jag kan förstå varför din rig funkar för dig. Personligen bär jag dock aldrig yxa, grovhandskar, en stor midjeväska (och stavar?) i bältet.

I mitt fall handlar det oftast om kåsa, tändare/eldstål/tändmaterial (i en vattentät ask) större kniv samt en Vic som är fastsatt i bältet med en pin on reel och som därefter tillåts glida ned i byxfickan.

Så visst. Din uppsättning funkar säkert jättebra för dig. Min funkar lika bra för mig. Det ena behöver inte utesluta det andra ;).

Du har ju på sätt och vis också skräddarsytt ditt bälte för dina behov, precis som undertecknad har gjort, dock med andra material. Vi är nog ganska lika på den punkten :).

~Paul~
 
Varför använda ryggsäck om man inte behöver vare sig utrymmet, extravikten, begränsningen av rörelseförmågan eller förmågan att binda svett om egen rygg?

Skidrar jag i ylle o bomull ytterst behöver jag inga extra förstärkningsplagg när jag stannar till, fastän det är -25. Och är det så milt i skogen åker jag oftast barhänt, så vantarna ligger tryggt innanför anoraken på magen.
1liter vatten, kaffepannan o lite mat ryms mer än väl i rövväskan. Yxan bärs lättast och lätt åtkomlig i bältet. Huggarn hänger lika lätt tillgänglig om snölega hindrar framfarten. Och då följer stavarna med snabbt nedstuckna bakom ryggen fast jag förflyttar mig på skidorna med yxa eller huggare i hand.
Gör om det lika snabbt, smidigt och enkelt med ryggsäck istället om ni kan ;)
 
Vi pratar helt uppenbart om olika situationer. När jag tar med yxan så brukar jag också ha med mig proviant och utrustning för en flerdagarstur. I det läget så har jag rätt många prylar med mig och yxan bärs lättast på ryggans utsida.

Den typen av aktivitet som du beskriver klarar jag utan yxa och kaffepanna. En termos, lite vatten och några mackor är allt jag brukar ha med mig.

~Paul~
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.