Bälte utanpå jackan - fördelar/nackdelar

Den typen av aktivitet som du beskriver klarar jag utan yxa och kaffepanna. En termos, lite vatten och några mackor är allt jag brukar ha med mig.
Så skillnaden är att jag inte reserverar möjligheten till att enkelt göra upp ordentlig eld eller röja snölegad led till flerdagarsturer. Yxan o kaffepannan är även säkerhetsdetaljer för mig. Vatten i termos räcker begränsat medan yxa o panna ger obegränsad tillgång till vatten, nog så viktigt om nått händer långt hemifrån även på dagsturen. Mer än en gång då snöförhållanden eller fallerande utrustning gjort så turen dragit ut på tiden så 1 l vatten i termos inte hade föreslagit långt.
 
Så skillnaden är att jag inte reserverar möjligheten till att enkelt göra upp ordentlig eld eller röja snölegad led till flerdagarsturer. Yxan o kaffepannan är även säkerhetsdetaljer för mig. Vatten i termos räcker begränsat medan yxa o panna ger obegränsad tillgång till vatten, nog så viktigt om nått händer långt hemifrån även på dagsturen. Mer än en gång då snöförhållanden eller fallerande utrustning gjort så turen dragit ut på tiden så 1 l vatten i termos inte hade föreslagit långt.
Jag tar det igen. Vi sysslar tydligen med olika saker och rör oss i olika miljöer. Min utrustning är allt jag behöver. Och i samband med denna utövning så krävs det varken yxa, kaffepanna eller annan utrustning som du nämner.

~Paul~
 
Bälte utanpå kolten hör till narurfolkens bruk, ryggsäcken har ersatts av kälke bakom snöskotern. Vem kör snöskoter på vinterturen?
 
Bälte med massa prylar på verkar väldigt opraktiskt. Knata runt som en skramlande julgran liksom, som inte kan bära en ryggsäck med höftbälte. Men visst kan det vara praktiskt att nå kåsan lätt när man är i fjällen. En vikkåsa i benfickan funkar bra. Och vill man ha kniven tillgänglig så har är Moras fodral perfekta att klämma fast i den vanliga fickkanten.

Jag föredrar att sy dit en knivhälla, jag har aldrig lyckats klämma dit en mora så den sitter stadigt. Jag gör samma sak med jobbyxorns men då har jag hultafors och då är en hälla helt nödvändig.

För att anknyta till den lätt urspårade diskussionen om styrkelyft så kan Wahlander göra riktigt bra knivbälten. Jag hade en diskussion om ett vanligt bälte men just då fick han kontraktet med Eleiko så han. hade inte riktigt tid.
 
Snö fyller och erhållet vatten blir ringa, jag kör med 2,5 liters kastrullen solo och 4,5 l i grupp. Bälte med knivar, yxor och multiverktyg etc gör att ryggsäck inte kan bäras. Därför har jag kniv och yxa i ryggsäcken.
Andra får ha det som det passar dem.
 
Jag brukar ha bälte med kniv utanpå kläderna även yxan när jag är vid lägret. Annars i ryggsäcken.
För mig funkar det bra. Är ju lite rund.
 
Var är jag är ju frågan som kan reducera bort ryggsäcken, är det blå himmel relativt trädlöst och brun mark behövs vattenflaskan medföras jämte lilla förbandsväskan, men som hemom med gröna marker och långt mellan drickbart vatten behöver packningen kompleteras med regnplagg, sittundellag thermos och matpaket, kikare, kamera, lupp etc. Träden här nere vid havet är skyddade så yxan kan lämnas hemma. Lilla fickkniven duger till påsöppning och grillpinnar.
Uppgiften styr. För mig och säkert för dig. Så skönt att vi är olika
Titta gärna på dina byxor utlagda och uppknäppta, livlinjen är en båge och så bör ett bekvämt bälte skäras, inte rakt.

Go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.