Backup prylar?

Just ja, karta + kompass + GPS följer alltid med. Första åren var GPS:en alltid igång på vandringar men nu kanske jag slår igång den någon gång per dygn. Kul att markera rastplatser eller andra ställen och kolla i efterhand. Har också med en minikompass alt. den som sitter fast på jackärmen på jackan som backup.
 
Det mesta

klarar man sig utan om det kniper. Men veckotur på vintern utan tillgång till stugor kräver förstås mera backup än dagsturer eller en två övernattningar under sommarförhållanden.

Skavsårstejp, kompass, karta har jag nästan alltid med jämte rastplagg. Allt annat situationsanpassat.

Thure
 
Fast nu var det väl backup-prylar det gällde. Dvs. karta&kompass OCH extra kompass eller GPS, tändstickor OCH tändare osv.

klarar man sig utan om det kniper. Men veckotur på vintern utan tillgång till stugor kräver förstås mera backup än dagsturer eller en två övernattningar under sommarförhållanden.

Skavsårstejp, kompass, karta har jag nästan alltid med jämte rastplagg. Allt annat situationsanpassat.

Thure
 
På längre turer har jag en extra brännare med mig. Detta efter en incident där min brännare gick åt pipan i ett område utan något att elda. Lärde mig att äta rödingsushi på den resan...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.