Backtrack

Kollade i nya Naturkompaniet-katalogen, där finns en apparat de kallar för Backtrack GPS.
Att döma av vad som står om den så kan den funka som ett bra hjälpmedel att hitta tillbaka till utgångspunkten om man blir överraskad av tex dimma.
Någon av er som har spanat på den??
Bra pris , tycker jag , om den funkar. En riktig GPS med friluftskartan är svettigt dyr tycker jag.

kan innebära två saker. Antingen att hitta tillbaka till en punkt eller att reversera hela färdspåret. I det senare fallet kan batteritiden ställa till det. I det första fallet behövs bara en waypoint.

Thure

Men du jämför inte likvärdiga saker..
Tittar du på en Etrex H http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=4296 så får du fler funktioner men ff en enkel GPS och troligen bättre mottagare. Kommer du upp till ca 1600kr så kan du koppla till datorn och titta på dina spår i olika program mm. Fråga efter en begagnad GPS och du får kanske en med friliuftskartan till bra pris som inte är mycket mer än 999kr.

kan innebära två saker. Antingen att hitta tillbaka till en punkt eller att reversera hela färdspåret. I det senare fallet kan batteritiden ställa till det. I det första fallet behövs bara en waypoint.

Thure
Det står att man kan stänga av den medan man går, så det är nog bara en waypoint man går tillbaka till.

För majoriteten

av friluftsanvändare rekommenderar jag en GPS med karta i enheten. Det är roligare och ger snabbare inlärningskurva IMHO. Tänk dig en bilnavigator utan display hur kul är det?

Thure

Kollade i nya Naturkompaniet-katalogen, där finns en apparat de kallar för Backtrack GPS.
Att döma av vad som står om den så kan den funka som ett bra hjälpmedel att hitta tillbaka till utgångspunkten om man blir överraskad av tex dimma.
Någon av er som har spanat på den??
Bra pris , tycker jag , om den funkar. En riktig GPS med friluftskartan är svettigt dyr tycker jag.

Ursäkta, men jag tycker att det här verkar vara en pryl som endast är skapad för att det går, och inte utifrån något behov.

Kan inte minnas att jag nån gång varit i en situation där jag prompt ville tillbaka till utgångspunkten och inte hade andra utvägar. Är du på sjön i en kajak och det blir plötslig dimma (kan hända, men är inte vanligt i min värld) tar du sikte på närmaste land och kör på kompasskurs, t.ex.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
jodå, karta och kompass har jag, det var inte det som var grejen. Saken är den att jag har råkat ut för dimma, tät sådan, dessutom långt från utgånspunkten (bilen), men den där E-trex verkar vara ett alternativ.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips