Bach eller Norröna

Jag letar just nu efter en ny ryggsäck och på Utebutiken (Umeå) har jag hittat en bach 80l ryggsäck som jag glömt bort vad den heter och en Norröna Trolltind 60l men jag vet inte vilken jag ska satsa på...norrönan var skönare men bach var större och har oxå rörligt höftbälte samt endast 200kr dyrare. Finns det någon som har något tips eller erfarenhet av bach-ryggsäckar

Tacksam för svar

/Anders

Norröna

Hej !
Jag skulle satsa på en större Norrönaryggsäck. Den där trolltind är säkert bra, men....
Vad är du ute efter ?

En stor packåsna för tältturer, dvs en säck på 80-100 liter, eller en stugturssäck på 60 liter ?
60 liter är för mig nåt slags mellanting mellan en dagsturssäck (på vintern, då kanske 50 liter behövs för mig),

Jag skulle hellre satsa på en Norröna modell Stetidn eller storen (90 resp 100 liter).Glöm inte att Norrönasäckarna kan kompletteras med ytterfickor också (rätt så dyra tycker jag, över 300 kr).

Bachs ryggsäckar brukar ju Pelle som jobbar där rekommendera....nja, kanske Arcteryx är bättre.Klättermusens säckar är ju också bra.

MVH Mats, också Umeå

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jag har en bach ryggsäck, och kan verkligen rekommendera det märket. hållbarare ryggsäck får man leta efter(i alla fall den jag har) och väldigt skön mot ryggen.

Tack för ditt svar och som svar på din fråga så är det så att stetind är så mycket dyrare att det känns som jag om jag köper den inte har råd att åka någon stans för att använda den.

Men jag vill ändå ha en ryggsäck som man i alla fall kan fara ut på längre sommarturer

Anders

Stetind billigt

Jag vill bara tipsa om att Norröna Stetind finns på rea hos http://www.spejder-sport.dk som är en dansk nät-butik. 1999 danska kronor tycker jag är mycket prisvärt. Jag har köpt grejor därifrån och frakten var inte särskilt dyr heller.
/Thomas J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips