Axelluxation?

Lugn nu...

Jag ber om ursäkt om någon tolkar texten som att man ska göra eskimåsväng på ett visst sätt. Artikeln handlar om axelskador - inte eskimåsväng. Efter 20 års erfarenhet av att lära ut eskimåsväng tror jag nog att ja - det lättaste sättet att rolla är den som också lättast görs med händerna. När man väl lärt sig så kan man "konvertera" till en där man sitter mer upprätt när man kommer upp. Det finns två utmärkta instruktörsvideos jag nyligen tittat på. Eric Jacksons som lär ut en variant som är lätt att lära men riskablare för axeln. En annan fin instruktionsfilm från Performancevideo.com, där Kent Ford lär ut en variant där man sitter mer upprätt med axeln skyddad.

Bästa sättet att skydda axeln är att träna paddling året runt och skaffa superb paddlings- och sitteknik samt bedriva speciell styrketräning för att förebygga axelluxationer.

Det är målsättningen med de jag tränar, särskilt tjejer. Tyvärr har jag genom åren sett så många axelskador som kommit som ett brev på posten efter dålig grundteknik och felaktig, ofta för intensiv träning i stor fors. Vilken eskimåsvängsteknik som används har varit ett underordnat problem. Axelskador börjar snarast med felaktig sittteknik i kanoten! Med fler weekend warriors ökar riskerna - men det är roligt att fler paddlar. Jag hoppas artikeln trots allt kan bidra till fler med mer kunskap

Jag är förvånad över rekommendationen att dra axel i led igen-detta kan medföra slitningar och blödningar osv. !! Enklaste sättet att få axel i led igen är att lägga sig på mage på någonting som är högre än armlängden och låta armen hänga fritt ner. Armens tyngd gör då att axelkulan glider tillbaka alldeles själv. Jag har en dotter med övertänjbara leder som råkat ut för axelluxation några gånger och låtit "kroppen" reparera skadan själv enligt beskriven metod (Icke med våld utan med konst)och det fungerar utmärkt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
independence; sa:
... låtit "kroppen" reparera skadan själv enligt beskriven metod (Icke med våld utan med konst) och det fungerar utmärkt.
Givet att det inte har gått får lång tid...
Om kroppen har hunnit krampa ordentligt skulle min gissning vara att det är muskelavslappnande och smärtstillande medicin som gäller.

(Sen tror jag att det egentligen inte är någon principell skillnad mellan att låta någon kunnig läkare/medpaddlare dra rätt och låta en kunnig patient låta gravitationen dra rätt. Den stora skillnaden mellan konst och våld här är väl mellan okunnig/kunnig och dra rätt och dra fel.)

Mest som funderingar,
Patric

Jag tror att Patric har rätt. Jag slog ena axeln ur led i en löjlig skidolycka för några år sedan. Uppskattningsvis tog det ca 30 minuter innan jag var hos akuten. Trots lustgas, slappnade inte musklerna av tillräckligt för att kulan skulle glida tillbaks själv utan tre personer fick ta i för kung och fosterland för att trycka tillbaks den.
Enligt läkaren var det svårare att få tillbaks kulan på mig dels för att musklerna kämpade emot pga chocken och dels för att män har större muskler.
Efter olyckan kändes musklerna utdragna och när jag började paddla kändes det som kulan skulle kunna hoppat ur när jag tog i. Nu har jag inga problem att paddla, men en bit av skålen slogs loss och simmar runt i kroppen.

Det är en variant också.

Det finns många sätt att få axeln på rätt plats igen och låta armen hänga kan fungera bra, som genom mjuk stretching övervinner den ihopdragning av muskler som blir mer påtaglig när tiden går. Jag har använt olika metoder men upplever hängmetoden tämligen komplicerad - att i skogen/vid vattnet hitta en lagom hög "bänk" lämplig att ligga på, vikt som man gradvis kan öka etc, är svårt. Det går bra på akuten men metoden är inte förstahandsval ens där. Den visade metoden är enkel och säker. Vad man inte skall göra är att ta spjärn mot armhålan med foten, för det kan ge tryckskada. En filt/handduk som brett mothåll som bilden visar är bättre.

Är man inte rutinerad och det inte går lätt, så bör man omedelbart avbryta reponeringsförsök.

Tjejen som beskrivs av Treutiger är överrörlig och har luxerat flera gånger och därmed lätt att få tillbaks också. En skidolycka av en vuxen man med förstagångs axellux är dess raka motsats och det kan krävas full narkos ibland för att få tillbaks axeln.

Att axeln skall skadas ytterligare när man sätter axeln på plats är möjligt, men den egentliga skadan uppkommer omedelbart när axeln åker ur led. Eftersom risken ändå finns för mer skada, måste en legitimerad läkare också noga dokumentera vilka skador som finns Innan och efter ett reponeringsförsök. En "amatör" som har koll på hur man gör och gör ett lyckat försök, kan knappast avkrävas ett sådant ansvar.

Man bör också tänka på skillnaden mellan en paddlingsolycka med lite våld och oftast uppkommen med armen i mycket olämplig position, och en axellux vid skidolycka med stort våld. Den senare har mycket större risk att få en kärlskada. Förra året ledde en sådan skada till att en arm behövde amputeras.

Hoppas detta tillägg kan vara nyttigt.

Paddla väl!

independence; sa:
Ja-varför vänta 30 minuter på hjälp om man kan fixa det själv genast?!
Två av mina tre kamrater som har dragit axeln ur led var till sjöss i stora vågor när det hände (roll respektive högt stöd). Det var helt enkelt inte så jävla lätt när de kom till land ett tag senare.

Den ena av de två lyckades över en stor sten (som fanns där som tur väl var), för den andra hade det redan krampat för mycket (och det fanns ingen bra bänk eller sten).

Som redan nämnts; jag tror inte att vi har några tveksamheter i ditt case Treutiger, men alla case ser nog inte ut så.
[Ändrat av olle11 2006-05-18 kl 15:21]

Axel-ur-led som ett resultat av ett trauma, t.ex. vid skidåking eller andra "smällar" skall i princip alldrig återställas utan röntgen eftersom man ofta ser andra skador i samband med att axeln har luxerat. Jag har en kollega som fick axeln dragit på plats men på röntgen som blev tagen dagen efter visades en fractur av överarmen. Resultatet blev pexus brachialis skada, dvs. nerverna som går ut i armen blev allvarigt skadade och han har i dag ingen funktion i armen (10 år efter skidolycakn).

independence; sa:
Ja-varför vänta 30 minuter på hjälp om man kan fixa det själv genast?!

Det tog 10 minuter innan jag insåg att axeln var ur led. Jag trodde först att det var en rejäl sträckning och åkte vidare med minimal funktion i armen.

När jag väl insåg att axeln hoppat ur led hamnade jag i chock och tänkte mest på att få hjälp.

Antalet bänkar i en skidbacke med 20 graders lutning är inte många.

Vad skulle Treutiger gör i en backe med bra lutning, is och pucklar? Har hon råkat för en sådan olycka själv?

Är axeln ur led?

Det är en enkel fråga men inte alltid lätt att besvara.

Bänkmetoden är ofarlig. Jag minns en skridskofallolycka där en kvinna bröt överarmen. En yngling som trodde att han visste att det var en axelurledvridning försökte dra det rätt vilket var plågsamt för kvinnan och helt onödigt. Jag avbröt det försöket när jag kom till platsen.

En person som har fått axeln ur led tidigare vet vad som hänt och då kan man använda valfri metod.

Är man inte säker bör man avstå från manipulering men att bara låta personens arm hänga ger inte ytterligare skador och är smärtlindrande även om det är en fraktur.

Man kan bilda en människopyramid om man är flera för att åstadkomma "hänget" av armen.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips