Avlastning till vristens framsida

Hej!
Sist jag var och fjällvandra så fick jag mycket ont
på vristens framsida mitt emellan fotknölarna (vet ej vad detta område kallas) p.g.a. tryck mot densamma.

Jag hörde talas om att det skulle finnas/fanns
något som man kunde lägga i skon som avlastade
området.

Problemet är att jag vet inte vad det heter jag
letar efter och vart jag skall leta.

Är det någon som känner till detta.

//Pia

Hej, Pia.

Det kan tage lang tid at lære at snøre kängorne ordentligt.
Jeg snører løst over vristen og fast om ankelen.
På en vandretur har foden en tendens til at hæve,
så du undervejs må snøre kängorne om igen.

Gunnar

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En del löpare med samma problem hoppar över att snöra några hål på skorna över det område på vristen där det klämmer. Själv har jag försökt lägga i diverse material i mina gamla telemarkspjäxor, som gav grymma skavsår över framfoten. Fungerade inget vidare, ej att rekommendera.

Shimsa plösen

Jag hade problem för några år sedan med ont i senorna på fotens ovansida, i vinkeln fot- underben, när jag åkte skridskor. Har Asolso Morgedal pjäxor.

Jag klippte till 2 remsor av liggunderlag som jag limmade och tejpade (Lekuplast) fast på plösen, med ett mellanrum på 20-30 mm, så att plösen inte låg an mot senorna.

Blev riktigt bra, men så där varannan säsong får jag limma om, för remsorna lossnar. För tillfället använder jag dubbla lager av något slag av tätningslist, i stället för liggunderlag.

Per Brune

Shimsa plösen

Hej!

Låter som ett bra tips. Är det något speciellt med
lekuplast som gör detta bra? Är det i de flesta
liggunderlag?

/Pia

Re: Shimsa plösen

piaea; sa:
Hej!

Låter som ett bra tips. Är det något speciellt med
lekuplast som gör detta bra? Är det i de flesta
liggunderlag?

/Pia

Ja, Leukoplast (jag stavade fel förra gången) har det bästa klistret på de tejper jag provat.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips