Automatisk bindning

Missförstod nog frågan nu, men har som sagt inget hål att hålla fast skridskon med piken, men det är inte så svårt att trampa ner pjäxan i bindningen. Man får kanske öva lite på det om det är trixigt.

Jag använder inte NNN BC till skridskor men till turskidor. Strulande autobindningar är mindre lyckade jämfört med manuella på så vis att du inte kommer åt mekanismen. Så länge de funkar så kan de vara bekvämare, och så länge de bara isar invändigt så hjälper varmvatten (och att få in fett när de torkat). Men rätt vad det är brister fjädern i auton och då är bindningen körd. Den manuella är robust mekanik och fel som kan uppstå är lösbara om en öppnar upp bindningen.

Jag använde både auto och manuell vintern 2023 och auton är numera kasserad.

P.S. alla NNN BC är Rottefella men de finns som sagts även med Fischerdekaler.

Mistir ,har du hål fram på skridskorna för att resa och hålla fast dem vid påtagning eller funkar det ändå

Här får du ett svar ett år försent, nä, har inget håll framtill på skridskorna. Och har fortfarande samma problem som förra året med att högerpjäxan är lätt att få ner i bindningen menvänsterpjäxan, som är lite för stor, är svårare. Är inte supernöjd med bindningarna, trodde det skulle vara betydligt enklare att steppa i dem. Kanske blir bättre med tiden som fjädermekanismen blir lite slappare?

Finns det fett eller annat smörjmedel inne i automatbindningen? I så fall kanske mera smörj kan hjälpa.

Vissa längdskidbindningar kan bli trögare om främsta skruven den i mitten skruvas åt för hårt oavsett om bindningen sitter på skida eller skridsko. Jag har inte använt Rottefellas auto BC själv.

Thure

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Tur man håller sig på isbana med moderna vakumformade skridskor med nitad hållare för skena i skon och utbytbar skena och isdubbarna behövs
inte.

Finns det fett eller annat smörjmedel inne i automatbindningen? I så fall kanske mera smörj kan hjälpa.

Vissa längdskidbindningar kan bli trögare om främsta skruven den i mitten skruvas åt för hårt oavsett om bindningen sitter på skida eller skridsko. Jag har inte använt Rottefellas auto BC själv.

Thure
Tack för tipsen! Ska prova!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips