Australien

Hej,
Min man är på kundbesök veckan 51 i Brisbane. Sedan kommer vi att tillbringa julledigheten fram till den sjätte januari 2014 i Australien. Några favoritområden ur vandringssynpunkt är Fraser Island (ligger nära Brisbane), Tasmanien som Overland Trekk och Outback området med Larapinta trail och ULURU-KATA TJUTA NP. Sedan finns det också Great Ozean Walk i södra Australien. Det är stora avstånd mellan de så vi kanske måste koncentrera oss på kanske max 2 områden.
Min absoluta favorit är Outback området (rund Ayers rock) men jag har läst att denna årstid inte är lämplig för detta område. Har någon erfarenhet av detta?
När det gäller Fraser Island som är närmast, räcker det med en dagstur eller ska man vandra Great Walk (76km/ 6 dagar) för att uppleva ön? Jag kollade på nätet och flera besökare tycker att en dag (guidad tur) ska räcka. Detta är något jag skulle kunna göra medan min man jobbar.
Då vi har bara 14 dagar vill vi använda tiden optimal. Vi har inget tält med oss (bor nu i Singapore) men alt annan utrustning. Hur är det med Overland Trekk, finns det stugor? Annat vi inte bör missa som ligger i de nämnda områden?
Tacksamt för lite tips.
Mvh. Veni
 
Hej,

Har egentligen inte så mycket information om just vandringar i Australien men var där två månader förra året. Var dels på Fraser Island, mycket av informationen och säkerhetsrutinerna där handlade om att alltid gå minst två och två. Detta pga av att de fanns mycket dingos som kunde, och hade veckan innan, attackerat ensamma människor. Det var främst i lägret som detta gällde då det fanns mat och därav mycket dingos. Det kan vara något att tänka på angående att gå själv iaf. Länk angående Dingos. Följer man bara säkerhetsföreskrifterna så är fraser island väldigt vackert, det rekommenderas verkligen.

Gjorde några halvdagsvandringar vid uluru och kata tjuta. Lederna vid kata tjuta stängde vid elva på förmiddagen då det blev för varmt inne bland topparna efter det. Vi var där i november så i slutet av december borde det vara ännu varmare, kanske därför det inte ansågs lämpligt?
 
Tack för svaret, läste länken om dingos och nej jag ska nog inte vandra ensam där, känns ju livsfarligt. Det får bli något organiserat tur.
Angående Uluru-Kata Tjuta, hyrde ni bil och körde från Alice Spring? Hur många timmar ta det?
Mvh Veni
 
Vi åkte en organiserad minibuss-resa från Alice springs till Adelaide, så vi hade halv-guidade vandringar både vid uluru och kata tjuta. Det är en bit att åka, runt 50 mil tror jag det var. Vägarna är relativt snabba och raka, väldigt raka. Sedan finns det boende i många olika prisklasser precis utanför nationalparken.
 
Vi körde ett "backpacker paket" till Frasier där vi gick ihop i en grupp och hyrde en 4x4+tält+mat. Körde 3 dagar med tältning och hann med mycket. Underbart ställe, men bada inte i havet (där kan du snacka livsfarligt... dingos är inget problem). Åk istället in till Lake McKenzie (tror jag ) och bada i timmar i lagunen!

Ha kul!
 
Vandring runt Brisbane

Hej Veronica!
Jag bor i Brisbane sedan 1989, sa jag har en del information om vandring haromkring.
December och Januari ar valdigt varmt och framforallt fuktigt, men om du bor i Singapore vet du allt om hur det ar. Julen ar ocksa semesterperioden har i Australien, sa det ar stor chans att campingplatser och hotell ar fullbokade. Vad galler Fraser Island kan man se det mesta pa ett par tre dar, sa en 4WD tour ar nog det basta. Eftersom du inte har ett talt ar det svart att rekommendera nagra langre vandringar.Det enda sparet med stugor ar Overland track pa Tasmanien, men man maste boka i forvag under hogsasong och du maste ta med ett talt i alla fall om stugan skulle vara full.
Ni kunde ju forstas kopa ett litet billigt domtalt for $50 - 80 och slanga det nar ni flyger hem.
Om ni bestammer er for att stanna i Brisbane kan jag varmt rekommendera Lamington National Park, dar finns massor med stigar fran 6 till 24km, alla ar val skyltade.
Dar finns 2 center for bushwalking i Lamington, O'Reilly's och Binna Burra. Man kan bo pa bada stallena, ganska dyrt, eller kora upp varje dag.
Binna Burra ar 1.5 timmar fran Brisbane med bil, O'Reilly's 2 timmar.
Alla vandringar i Lamington ar inne i regnskogen sa man gar i skuggan hela tiden, vilket ar att foredra i sommarhettan.
Mina favoritvandringar via O'Reilly's ar:
Albert River Circuit, 22km, 6 timmar, vattenfall, mossbelupna stenblock och langst bort vid Echo Point har man fantastisk utsikt over norra NSW till Mt. Warning.
Tooloona Circuit, 17km, 5 timmar, annu mer vattenfalloch utsikt.
Via Binna Burra:
Shipstern Circuit, 18km, 5 timmar, regnskog, utsikt over Numimbah Valley.
Coomera Circuit 18 km, 5 timmar, regnskog, vattenfall.
Andra dagstripper fran Brisbane:
Mt.Warning, 9km. 4 timmar, kor 2 timmar soderut forbi Gold Coast till Murwillumbah, sedan till foten av berget, pa toppen finns utsiktsplattformar och pa en fin dag ser man hela vagen till Byron Bay.
North Stradbroke Island, ak till Cleveland, ta katamaranfarjan till Dunwich, ak buss till Adder Rock, ga ut pa stranden och knalla hela vagen till Point Lookout, cirka 3 timmar. Pa "the Gorge Walk" kan man nastan alltid se delfiner, stora skoldpaddor och i bland manta rays, nar val migrationen ar i full gang ser man alltid knolvalar har, men just nu ar dom alla nere vid Antarktis och kakar krill.
Fast om ni ar sugna pa langre vandringar med stugor att sova i, fyg till Christchurch i N.Z. tar bara tva timmar fran Brisbane och ar billigare an att flyga till Tasmanien.
Hoppas ni kommer att ha trevligt har i Queensland, hade ni kommit pa vintern (Maj - Augusti) hade jag haft mycket mer att rekommendera, December ar for varmt.
 
Tack så mycket Mats, det är rätt mycket att välja på. Problemet är att jag måste anpassa mig till min mans resa som är där för att träffa kunder. Huvudkontoret (för Australien) ligger i Brisbane och det är de som planerar för hans kundbesök. Jag får pussla ihop det och en del saker får jag göra utan honom.
Jag kollade på en Fraser Island camping tour, valet står mellan en 2- eller 3-dagars tour. Bägge innehåller samma sak, kan tänka mig att med 3 dagar hinner man lite att vandra runt eller bada också.
Tror du det är värd att ta en 3 dagars tour?

Från 21. 12 är min man ledigt och då tänkte vi att ta oss till Tasmanien, kanske vid julafton eller dagen innan skulle vi kunna börja vandringen. Tror du det är så mycket folk att vi måste skaffa tält? Är inte de flesta hemma vid julafton?
När det gäller Alice Springs och omgivning får jag ta mig dit ensam och då blir det en organiserat tour. Jag googlade och trots värmen så finns det org. tourer. Jag har inte så mycket val, jag kommer inte så lätt mera till Australien det gör däremot min man.
Angående NZ så kommer vi att tillbringa varan semester där (6 till 26. mars) Vi har bokat Milford Track, Abel Tasman coast Track och en dagstur till Tongorino Crossing bland annat. Sedan bär det åt Sverige igen.
Hälsningar Veni
 
Tack så mycket Mats, det är rätt mycket att välja på. Problemet är att jag måste anpassa mig till min mans resa som är där för att träffa kunder. Huvudkontoret (för Australien) ligger i Brisbane och det är de som planerar för hans kundbesök. Jag får pussla ihop det och en del saker får jag göra utan honom.
Jag kollade på en Fraser Island camping tour, valet står mellan en 2- eller 3-dagars tour. Bägge innehåller samma sak, kan tänka mig att med 3 dagar hinner man lite att vandra runt eller bada också.
Tror du det är värd att ta en 3 dagars tour?

Från 21. 12 är min man ledigt och då tänkte vi att ta oss till Tasmanien, kanske vid julafton eller dagen innan skulle vi kunna börja vandringen. Tror du det är så mycket folk att vi måste skaffa tält? Är inte de flesta hemma vid julafton?
När det gäller Alice Springs och omgivning får jag ta mig dit ensam och då blir det en organiserat tour. Jag googlade och trots värmen så finns det org. tourer. Jag har inte så mycket val, jag kommer inte så lätt mera till Australien det gör däremot min man.
Angående NZ så kommer vi att tillbringa varan semester där (6 till 26. mars) Vi har bokat Milford Track, Abel Tasman coast Track och en dagstur till Tongorino Crossing bland annat. Sedan bär det åt Sverige igen.
Hälsningar Veni

Hej, om du ändå ska till Alice springs så är det fint att besöka kings canyon också. Jag skulle hellre satsat längre tid på Tasmanien där det finns otroligt mycket att se, exempelvis Maria Island national park med sitt djurliv.
 
Till Mats,
Kollade lite på en dagsutflykt (19.dec.) till Lamington NP (Coomera Circuit). Det verkar inte finnas någon public transport från Brisbane till Lamington NP, Binna Burra Lodge?
Organiserade turer finns det gott om men jag skulle vilja vandra på egen hand. Är det mögligt?
Veni
 
Hej Veronika,
Jag kollade lite pa internet, det finns bussbolag som kor fran Brisbane eller Coolangatta, men dom kor pa eftermiddagen, vilket skulle betyda att du fick stanna over natten. Det basta ar att hyra en bil och kora upp. Public Transport ar ett frammande koncept i bilgalna Australien, i alla fall utanfor storstaderna.
Binna Burra har "Safari tents" permanenta talt man kan bo i, man bokar genom the Lodge.
Det ar inga problem att ga sjalv, kop en broshyr med karta i cafeterian och knalla ivag.
Vad galler Tasmanien sa gallde mitt rad om talt ifall ni skulle ga som" independent walkers", det finns inte plats i stugorna till alla, men det finns taltplattformar utanfor. Prinipen ar "First in best dressed" sa om ni inte vill springa for att vara sakra pa en plats i stugan sa far ni ta ett talt. Jag tror att ni maste ha ett talt for att fa lov att ga overhuvud taget.
Annu mera daliga nyheter ar att enligt Tasmanian Park and Wildlife Service finns det inte plats for tva personer att ga mellan den 18/12 och nyarsafton (Independet walkers).
https://bookings.overlandtrack.com.au/otbse/controller/fit_booking_tripdetails.asp
Er enda chans ar att det finns plats i dom privata stugorna, det finns plats for 13 personer, alla guidingfirmor anvander samma stugor, http://www.cradlehuts.com.au/
Ett par addresser som kan vara varda att kolla in:
http://www.worldexpeditions.com/au
http://www.tasmainanexpiditions.com.au
http://www.wildernessexpiditions.net.au
Dom vill ha omkring $A3100 per person.
Det finns andra stallen i Tasmanien, men the Overland ar ju den stora grejen, kolla:
http://www.tarkinetrails.com.au
Ett annat alternativ for sommaren ar Australian Alps, kolla:
http://www.lakecrackenback.com.au
Eller ga en guided walk pa Great Ocean Walk.
Hoppas du far till en bra tid i Australien!
Mats
 
Tack Mats, helt rätt det finns inte permit kvar för 2 personer, finns 1 permit kvar för den 25.12 och 31.12. Nu har jag tänkt om, det ser ut så just nu att vi skulle kunna göra 3-dagar Fraser Island turen ihop och sedan flyger vi till Alice Springs och kommer över julen att vara där. Det erbjuds camping turer till Uluru NP i princip varje dag. Sedan får vi skiljas åt och min man åker tillbaks till Singapore (via Sydney) då han ändå inte kunde stanna tills den sjätte. Jag flyger till Devonport och tar permiten som finns kvar för den 31. 12 och vandra Overland track. Enligt många på nätet så är den tämligen lättgången och det verkar ju finnas många som går, så ensam lär jag inte bli. Sedan är min man inte så ledsen över det, slipper han att kånka med sig ryggsäcken också.
Då vi landar i Sydney, blir det också (för mig) en org. 2-dagars tur till Blue Mountains.
Det är som du redan skriver, det finns massvis erbjudanden om organiserade turer men väldigt lite info om hur man kan ta sig på egen hand till de ställen.
Lamington NP verkar trevligt men ser ut så att falla då jag inte kör bil själv och en övernattning där inte passar in i planeringen,
Det kan hända att jag får tänka om igen men just nu så skulle den planeringen funkar.
Hälsningar Veni
 
Nu är det klart, på fredag natt bär det av till Tasmanien, fick en permit för Overland Track nu på söndag. Ett 1-mans tält är införskaffat och annat diverse som jag lät kvar i Sverige. Stugorna är rätt enkla där och det finns ingen kokmöjlighet heller. Trots 2 trianga hemma fick jag även skaffa mig ett kök, lite surt. Jag köpte mig ett Primus, ett som man skruva bara på gasbehållaren. Nu hoppas jag att de i Australien har samma gasbehållare som vi har i Europa för det fanns 2 att välja på här i Singapore, en för den asiatiska marknaden och så den andra varianten.
Flygbiljetten blev mycket billigare nu inför julen än vad det skulle ha blivit efter, 3500kr enkelbiljett Singapore - Devonport (via Melbourne). Den 18. 12 möter jag sedan min man i Brisbane.
Hälsningar Veni
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.