Australien

Nu är jag tillbaks i Singapore och för den som är intresserade att veta hur det gick så berättar jag kort:
Overland Track gick bra trots mycket dåligt väder, från 6 dagars vandring var det en solig dag resten snö, regn och åter regn. Från tredje dagen blev leden svargången på grund av all vatten. Man fick hoppa över alla rötter och stenar för att undvika att bli blött i fötterna. I början kändes skogen magiskt men efter 4 dagar genom skogen förbannade man den då man inte såg mycket. Dom få gånger man kom ut ur skogen låg dimman över bergen. Det var inte någonting att tänka på några toppbestigningar. För första gången blev jag blött inpå kroppen, min regnjacka (en tunn enlagers från Norönna) som jag tidigare var mycket nöjd med höll inte för denna konstanta duggregn. Stugorna var kalla (fanns en liten gaskonvektor) och kläderna torkade dåligt. Har nog inte upplevt så dåligt väder i norra Skandinavien vid mina vandringar. Nåväl, nu när man fått distans och tittar på bilderna så var det ändå en fantastisk vandring.
Det blev en sväng till Lamington NP också. Där stiftade jag för första gången i mitt liv bekantskap med blodiglarna. Jag hade rund 10 stycken på kroppen, trodde jag var bra skyddat med mina fjällräven byxor, kängor och gaiters men fick uppleva hur de försvann genom tyget. Det var så många att jag inte hann att plocka bort alla. Blodfläckorna bredde ut sig. Jag fick en enorm speed ut ur skogen (gick Coomera circuit), de tänkta 2 dagar blev bara en dag där på grund av detta.
Fraser Island och Outback gjorde jag tillsammans med min man och störst intryck av Australien gjorde Outback området där vi fick sova i en svag under bar himmel. Varm var det, men vi fick starta tidigt på morgonen med vara dagsturer så det var inte så farligt.
Bifogar några bilder från Overland Track.
Passa på att önska alla Utsidare Ett Gott Nytt År!
Veni
 

Bilagor

  • IMG_3555.jpg
    IMG_3555.jpg
    52.4 KB · Visningar: 187
  • IMG_3562.jpg
    IMG_3562.jpg
    38.8 KB · Visningar: 174
  • IMG_3633.jpg
    IMG_3633.jpg
    62.8 KB · Visningar: 171
  • IMG_3639.jpg
    IMG_3639.jpg
    81.5 KB · Visningar: 184
  • IMG_3669.jpg
    IMG_3669.jpg
    42.1 KB · Visningar: 203
  • IMG_3684.jpg
    IMG_3684.jpg
    81.4 KB · Visningar: 167
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.