Jag ser att jag har utmärkta möjligheter att spara vikt på min tur på Padjelantaleden...detta då proviant kan köpas varefter jag går. Men jag undrar hur trängseln kan vara i köket på de olika stugorna....ingen höjdare att fajtas om att få fixa matlagningen kanske...Så spritköket kanske får följa med.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Att vandra lätt
- Trådstartare Ljung_dalen
- Start datum
Bara för att man kan och gärna skall vandra lätt, i mina ögon i alla fall, så finns det ingen anledning till att man skall vara dum. Ta med dig ett lätt kök så att du klarar dig och att du är säker på att få mat i rätt tid.
Om man ser till att skaffa "rätt" utrustning så kan man med lätthet komma ned i 13kg (ryggsäcksvikt) på en veckas tur inklusive mat och kök.
Lycka till!
//Peter
Om man ser till att skaffa "rätt" utrustning så kan man med lätthet komma ned i 13kg (ryggsäcksvikt) på en veckas tur inklusive mat och kök.
Lycka till!
//Peter
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Ett Crux Lite väger 72g........gas 220g.......ingen kö - väl investerade gram.
Nu väger i och för sig en 220g gastub 360g, men den klarar man sig med om man skall laga mat 3ggr/dag i en vecka. En liten tub på 200g räcker länge till dom förhållanden.
//Peter
Ett Crux Lite väger 72g........gas 220g.......ingen kö - väl investerade gram.
Nja. Skippar jag tältet så släpar jag gärna istället på.. Trangiat!
Stugturer med eget kök är toppen. Bekvämlighet och flexibilitet.
Lite mer om kök
När ni ändå är inne på köksområdet....Kanske detta är fel forum....men jag ser att många talar om gaskök. Ingen som har spritkök längre.? kanske jag lever på stenåldern.
Nja. Skippar jag tältet så släpar jag gärna istället på.. Trangiat!Eller kanske två stycken lätta kök så man kan parallellkoka.
Stugturer med eget kök är toppen. Bekvämlighet och flexibilitet.
När ni ändå är inne på köksområdet....Kanske detta är fel forum....men jag ser att många talar om gaskök. Ingen som har spritkök längre.? kanske jag lever på stenåldern.
Nej då, vi finns.
De största fördelarna med ett hederligt spritkök torde vara att vid sidan av spillolyckor är det fullkomligt idiotsäkert samt att man hela tiden har en tydlig uppfattning om hur mycket bränsle som är kvar. Har man som jag ingen brådska vid matlagningen (använder termos till lunch) gör det inget att det tar längre tid att värma det som nu värmas skall.
avslutad210712
Gäst
Nej det finns många som kör med spritkök ännu. "Problemet" med utsidan är alla vi nördar som är pryltokiga. Men det skall erkännas att det troligen största lyftet jag gjort var att komplettera mitt Trangia med en gasbrännare även om jag inte använder det längre.
Jag har just bytt tillbaka till spritkök (på kortare turer). Måste säga att doften ger mig en hel del nostalgi. När man tänder köket är man genast 9 årig scout igen
/OJ
Angående spill
Så har jag råkat ut för att få t-sprit på fingrana vid matlagning....det gick fint så länge jag åt maten med gaffel. När jag sedan skulle göra rent kåsan för kaffedrickande så hade jag nogrant tagit bort t-spriten från fingrarna,trodde jag. Det var nog det beskaste kaffet i världshistorien. Så visst skall man hålla reda på dropparna från t-spriten.
Nej då, vi finns.
De största fördelarna med ett hederligt spritkök torde vara att vid sidan av spillolyckor är det fullkomligt idiotsäkert samt att man hela tiden har en tydlig uppfattning om hur mycket bränsle som är kvar. Har man som jag ingen brådska vid matlagningen (använder termos till lunch) gör det inget att det tar längre tid att värma det som nu värmas skall.
Så har jag råkat ut för att få t-sprit på fingrana vid matlagning....det gick fint så länge jag åt maten med gaffel. När jag sedan skulle göra rent kåsan för kaffedrickande så hade jag nogrant tagit bort t-spriten från fingrarna,trodde jag. Det var nog det beskaste kaffet i världshistorien. Så visst skall man hålla reda på dropparna från t-spriten.
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar