Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,,

Jag har på flera forum inkl. det här läst massa inlägg om borttappade grejer och förundras över varför det egentligen behöver vara så. Är folk så spridda nuförtiden så dom knappt vet vad dom gör? Själv har jag inte ens slarvat bort en morakniv på 53 år ute i terränglådan trots att jag ibland har mycket prylar med ut, men jag har haft sällskap med folk som inte ens kan hålla reda på sina egna personliga tillhörigheter. Är det dagens jäkt och stress som gör att det genomsyrar hela tillvaron för en del?

Ett hett tips är att använda sig av inplastade packlistor för standardaktiviteter och en whiteboardpenna för tilläggsutrustningen som varierar. Enkelt, billigt och funkis och funkar till alla aktiviteter. Sen att lägga allt man använt-använder-har med på samma ställe är för mig rent basic, på det sättet räcker det med en blick för att konstatera att allt som lämnade packningen är tillbaks där det hör hemma.

Låt oss hjälpas åt att komma ihåg det vi egentligen borde minnas,,,,,,,,,,,,,,,,,vad det nu var. :).
 
Med tanke på hur ofta det är folk i skogen och hur sällan man hittar grejer - eller läser om upphittade grejer på utsidan - kanske det är så att folk glömmer/tappar grejer i skogen ungefär var 40:e år. Med lite normalfördelning på det, så är det nu kanske en överhängande risk att du snart eller i vart fall inom de kommande tio åren kommer att tappa nåt i skogen.
Håll koll på den där morakniven.

Själv tappade jag tre knivar under kanske tre år för drygt 20 år sen, en av dem återfann jag. Sen dess har jag klarat mig, men risken att jag tappar en kniv igen ökar med tiden och framförallt med värdet på den kniv jag (ev) har med mig på mina turer.
 
Vissa

är uppenbart mera glömska än andra. Vissa kvaddar sina pryttlar andra sällan. Vi är olika, kul tycker jag.

Thure
 
På knivar ligger jag fortfarande på netto-plus: hittat tre, och tappat en som jag sen hittade igen (när jag var sex år gammal, längs en röjningsgata). En av de upphittade knivarna använder jag ännu.

I ö har jag tappat en trangiakastrull (pinsamt) och en sån där minivisp som är så jäkla praktisk. Däremot har jag hittat åtskilligt under mina turer.

För egen del står tapp- och glömskefrekvensen i direkt proportion till hur många grejer jag har. Förr hade jag en enda kniv, så den glömde jag aldrig. Idag har jag säkert fem olika. Samma sak med exv klockor; förut hade jag en enda, och nu har jag två snygga, en trasig, två pulsklockor, en med höjdmätare.. och så har jag ett jobb där jag inte ens får bära klocka!

Jämför med hur enkelt det var att hålla reda på plånboken så länge man bara hade en enda jacka. Hur många har du nu, och hur många fickor blir det att leta i?

Jag försöker successivt justera ned antalet prylar, och har nog hälsosamt färre idag än för fem år sen, trots bättre inkomst och inhämtat konsumtionsvacuum (som student var man ju rätt grejfattig s a s). Det är ju roligt med prylar, men ännu roligare med prylar som varit med så länge och använts så flitigt att man har en historia tillsammans med dem!
 
Hmm...
När det gäller de där upphittade knivarna kommer jag att höra av mig, som du såg ovan har jag alltjämt en brist där, men nu förstår jag ju å andra sidan var de kan vara!
Beträffande minivispen kan den nog återfås mot beskrivning. (Jag har inte hunnit lämna den till hittegodset ännu...)
 
Jag brukar vara överjävligt nitisk med att kolla att jag har fått med mig allt! Trotts det lyckades jag bomma att ta med påsen med alla tältspikar när jag packade på morgonen från en övernattning. Upptäckte det ca 3 mil bort på kvällen att det inte var med, lyckligt vis var detta i skogsterräng så man kunde få tag på torra kvistar som ersättare, hade det hänt på kalfjället hade det varit liiite jävligare!
 
Om man tittar på forumet så verkar det mest vara klättrare som sår grejer på bergen, men som gubben sa: den som sår prylar i skogen får bara ovett.

Dumsnören är funkis till det viktiga som inte får tappas bort
 
Har hittills inte glömt något ute... Det kommer väl snart, när alzheimers light till slut slår till ;)

Har dock glömt cyklopet hemma när vi skulle ut och dyka. Kom på det när det var dax att sätta på sig prylarna...två timmar hemifrån. Och vi var bara två, så det blev inte så mycket dykt där inte. Mutade dykkompisen med finlunch men han var nog inte riktigt glad ändå...

Sen är det där med att tappa bort "saker". Något som jag fasar för har inte hänt än. Kommer ännu ihåg min mammas rädsla när min syster plötsligt var borta. På en främmande plats, i ett främmande land (semster, innan mobiltelefonernas tid). Över en timmes letande senare så hittades hon. Men den timmen var inte kul. Min lillkille 2år säger då och då till mig "pringa bort" och "stora vägen", då blir jag lite mer uppmärksam på vad han har för sig (minst sagt).
 
Ja tappa bort personer och speciellt barn är ju allas stora fasa. Ska det tappas bort nåt här så är det jag plus alla tillbehör som är borta, alltså mer borta än vanligt. :)
 
Beror väl litet på vad det är för pryl också.

Jag kollar mina viktiga prylar säkert en gång i minuten. Som viktiga prylar räknas: Kniv, telefon, gps, snusdosa, o.s.v.. Dessa får bara inte försvinna, och kollas således en gång i minuten. Det är aldrig långt att vända på klacken om olyckan varit framme.
Andra "oviktiga" saker kollar jag innan jag lämnar platsen. Upptäcker jag 2 mil senare att min kåsa saknas är det inget som stjälper hela resan, och då får det vara.
Att ha stenkoll på fem vitala saker och godkänd koll på resten, är bättre än att ha någorlunda koll på samtliga hundra saker. Vissa saker är ju faktiskt viktigare än andra.

Ordning och reda = inget förlorat. Lägg inte kniven i riset, den skall sitta i slidan även om du sitter och skär kött vid brasan. Hämtar du något i väskan, stäng väskan efter dig. Ha inte öppna dragkedjor på jackan, o.s.v. Just dragkedjor och fickor är nog den största boven. Går man iväg med topplocket öppet börjar det förr eller senare att trilla ut saker. Är man flera i sällskapet är det snabbt hänt att en ovarsam kamrat lånat något och glömt stänga. Fickor och fack kollas alltid två gånger innan jag börjar gå.

Är det något jag är extra noga med är det tältet och dess tillbehör. Ve den dag pinnarna är borta och man har tänkt slå upp tältet på ett blåsigt fjäll!
När jag stoppat i tält, spikar, reservdelspåse och pinnar i tältpåsen samt dragit igen denna, då gör jag en specialknut på förslutningssnöret.
"Hur var det nu, stoppade jag ner pinnarna i tältpåsen?"
En snabb titt i ryggsäcken. Knut = Allt är med =)

Jag tappade bort en fin rappalakniv en gång när jag var kring tolv år gammal. Något mer kan jag inte komma på =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Redigera/ ta bort inlägg? Allmänt om friluftsliv 3
Kanii Få bort compeed-klister Allmänt om friluftsliv 10
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...