Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,,

Att ha varit ungdomsledare i friluftsfrämjandet gav mig vanan att snabbt söka av en plats innan den lämnas för t se vad andra glömt, allt från tält till små skräpbitar. Den vanan har fungerat väldigt väl för mig. Den gör at jag alltid tar ett extra varv i en fjällstuga för att se vad min grupp (numera jag) har glömt.,

Att kolla att ingenting är kvar är ett självklart men väldigt bra råd. Det gäller ofta bara att verkligen göra den där extra loven, EFTER att allt är packat och platsen man lämnar verkligen ska vara tom, då är det lätt att hitta det som ev är kvar. Att ha gjort den kontrollen gör också att man inte behöver fundera på om man verkligen tog med sig det ena eller andra (slog jag av spisen, typ...). Om man nu inte är hundra på var grejen ligger i packningen, eller om man verkligen plockade upp den - behöver man ju inte reda ut, om man "VET" att platsen man lämnade var tom. Detta ger sig själv också när man städar och kollar att man inte råkat tappa nåt skräp.
Kollar man städningen, så hittar man ev kvarglömda saker.

Var sååå nära på att glömma tältbågarna hemma när jag packade för en vinterfjälltur en gång.
Jag tyckte att packningen var klar och stängde nöjd pulkan... då jag av en slump ser något grönt sticka fram under en pall...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips