Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,,

Jag går "nerifrån och upp" när jag skriver packlistor/packar. Dvs kängor, sockar, strumpor, byxor, shorts osv. Då glömmer jag sällan något. Maten blir ju med samma sätt frukost-lunch-middag osv. Men så kanske ni andra också gör...?


Systemet har en viss nackdel, då du glömmer saker som inte passar in på den linje du beskriver. Exempelvis för en fjällvandring har du precis glömt:
Karta+kompass, kokkärl, salt+peppar, kniv, rödvin, tändstickor och you name it!

En fördel med klättringen är att allting sitter på karbiner, som sitter på selen/utrustningsslinga/repet/kompis-sele ... Det går inte att tappa bort klätterprylar om man inte tappar bort hela utrustningsslingan eller hela selen. Sedan finns det säkert de som buntar ihop sina prylar (big-wall-rackar) i ryggsäcken... Mindre bra!

Edit: På svenska fjällen, och med tanke på maträtterna som är festligast där, är inte vitvin bättre dricka än rödvin? Eller är det ett ämne för en ny tråd? :)
 
OM man ska mista saker så är det bättre att ha någon annan eller något annat att skylla på ... "det tappas bort".

Under vår senaste vandring i Sarek "tappades" det bort en trangiakastrull i titan, två lättviktstallrikar och ett par vadarstövlar.
Kastrullen hade diskats och lagts upp upp och ner utanför tältet då en plötslig stark vindby tog tag i den och blixtsnabbt förpassade den nedför Bielatjåkko och ut någonstans på Pielaslätten. Medan vi sökte efter den blåste två tallrikar (säkrade med en sten) bort. I Rapadalen stal en räv våra vadarstövlar och efter en heroisk insats som rävskrämma (ingen vacker syn) släpptes de och efter en del sökande återfanns de.

Det är så skönt när man kan skylla på annat eller andra när saker saknas!! Själv tappar jag aldrig bort saker ... nåja, en kniv förvarar jag sedan något år på okänd plats i skogen.
 
Rävar...
Jag blev sånär av med min kaffepåse i skinn när en räv knallade runt tältplatsen och så småningom kom på att kaffepåsen nog var det mest åtråvärda. Det krävdes ett utbrott och jakt efter den, så släppte den taget och jag fick behålla min påse.
(Förövaren finns f ö på bild i mitt album här på utsidan. Bilden är tagen före tillgreppet.)
 
Skulle gärna säga att jag "lärt mej att förhålla mej till verkligheten och acceptera att ett par prylar blir kvar hemma" men då slår mig ett annat uttalande (från Pessimistkonsulten):
" Kom ihåg! Det aldrig för sent att ge upp!" Och jag har inte riktigt gett upp ännu.
Därför är det ett litet helvete varje gång jag ska iväg.

Känner också igen mig själv på att problemen att hålla rätt på prylarna minskar när jag väl är ute. Inte så att jag har lärt mig att lägga saker på rätt plats men jag får med mig grejorna i alla fall. Inget blir borttappat.
Skulle jag köra Teknikerns stil med allting i diskreta naturnära färger så hade saken varit en annan tror jag. Då hade jag väl inte ens hittat kajaken. Jag måste ha klara färger på alla smågrejor.

Sen måste jag GPS för att inte tappa bort mig själv...

håhåjaja
thomas

Den där "pessimistkonsulten" har jag "gjort slut med", han har pressat mej tillräcklit många år. Jag nöjer mej med att veta att jag gör mitt bästa när jag packar.
Att få med allt är numer en vision istället, enklast så. Skulle jag ha listor för olika aktiviteter
kommer säkert fel lista att användas.

MVH Glenn
 
Jo, men när det väl händer så känns det förjävligt. Värst är det om en kniv kommer bort. Jag köpte med en Spyderko hem från Staterna ett år, och den tappade jag bort på en nattlig vända i jobbet. Varje gång jag passerar där jag tror att den försvann, så tittar jag efter den. Året efter så köpte jag en ny likadan i samma affär dessutom, men det hjälper inte. det är ju inte " den " kniven.
 
Jo, men när det väl händer så känns det förjävligt. .

Jag förstår dig alltför väl. Jag irriterar mig vansinnigt på saker som försvinner. Det mesta försvinner som sagt redan hemma.

Jag känner att glenn o.c. har tillfört något som jag kan börja arbeta på.
Nämligen att få med mig alla rätta saker är en vision. Något att sträva mot.

Jag måste lära mig något som min familj alltid verkar ha vetat om.
Nämligen att om något är borta så måste man acceptera det.
Jag min dumme fan har ju alltid börjat leta när något har försvunnit.

Leta tar tid. Leta ger också i viss mån en övning i att hitta saker.
Min familj kan således varken leta eller hitta något, så därför har man lärt sig acceptera att saker är förvunna istället.

Jag måste tydligen också lära mig detta. Fast det verkar vara svårt att lära om...
Har jag tid att leta och bli vansinnig eller ska man acceptera, köpa nytt och glädjas när
försvunna saker dyker upp?

Ska man bara packa ett kreditkort och lösa behoven efterhand?

/thomas
 
Under gårdagens kajakfärd på Bråviken i nästan kulingvindar, orolig krabb och stampande sjö blev jag tvungen att göra ett oplanerat strandhugg när blixtarna började slå ner runt kajaken och vad hittade jag väl där inne bland snåren om inte en rostfri termos av bättre fabrikat än min. Kaffet i den var dock kallt så jag fick fortsätta med mitt eget kaffe medans jag väntade på att åskvädret skulle dö ut och hagelskuren minska.
 
Leathermanhistoria

Jobbigast tycker jag det är med dom prylarna som man använder i flera aktiviteter. Min multitool t ex. Den brukar alltid ligga på olika platser i systemet beroende på aktivitet. Så då får man gå genom alternativen, lådorna, packpåsarna, ryggsäcken osv. när man inte hittar den.

Men sist när den var borta så hittade jag den i kanten av en grusväg. Det var en ovanlig plats att hitta den.

Sur blev jag också, eftersom jag redan sett ut mig en ny en på webben kvällen innan (efter att jag förstått att den var borta i terrängen; trodde aldrig jag skulle hitta den.. ;)

Tips: Förvara inte en multitool i ett horisontalt bälteshölster med kardborrelås.

/N
 
Systemet har en viss nackdel, då du glömmer saker som inte passar in på den linje du beskriver. Exempelvis för en fjällvandring har du precis glömt:
Karta+kompass, kokkärl, salt+peppar, kniv, rödvin, tändstickor och you name it!

Ja men, det var ju bara början ;) Det står ju osv... Skrev inget heller om tält, liggunderlag, sovsäck, extraskor och säkert 50 prylar till...

Kanske skulle ha tillagt att jag alltid har vissa saker på vissa platser i ryggsäcken. Ex köksprylar i sidofickan, karta, kniv & kompass i topplocket osv. Går även igenom ryggsäcken så...

Rödvin! Det släpar jag inte på. Man måste ju tänka på procenten...
 
glömde mina glasögon på en lägerplats en gång.
Orsak:bytte till kontaktlinser på morgonen och brillorna låg kvar på backen.tack och lov kunde jag hitta dem på tillbakavägen nästa dygn.
En tältpinne.för att jag inte räknade igenom dem ordentligt när jag packade;hittade en ny pinne vid nästa lägerplats.
Ett stöd för gasburken;hittade sen aldrig igen det vid ett senare besök på denna lägerplats.
 
Numera

tappar jag sällan bort prylar. Råkar vara så att jag alltid lägger prylarna på samma ställe :)

Däremot tänkte jag visa hur man kan tappa bort en yxa!

En kompis som är lite 'lekfull' hade några övningar för sig under en paddlingspaus. Den yxan satt kvar i trädet när vi åkte vidare :-/
 

Bilagor

  • yxkast.jpg
    yxkast.jpg
    80 KB · Visningar: 185
Jo komihåglistor kan fungera som alibi för att stänga hjärnan

Ganska drygt sagt tycker jag, alla fungerar vi olika. En del glömmer, det innebär inet att hjärnan är avstängd.

Själv kör jag med listor hemma innan jag ska ut. Har en monsterlista med kategorier för vandring, paddling, sommar, vinter mm. Egen och grupputrustning. Den uppdat5rea alltid då det ska in nya saker eller jag glömt något.

VCäl ute i fält glömmer jag väldigtt sällan något på en plats (kan ite koma ihåg när det hände senast). Att ha varit ungdomsledare i friluftsfrämjandet gav mig vanan att snabbt söka av en plats innan den lämnas för t se vad andra glömt, allt från tält till små skräpbitar. Den vanan har fungerat väldigt väl för mig. Den gör at jag alltid tar ett extra varv i en fjällstuga för att se vad min grupp (numera jag) har glömt.,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Redigera/ ta bort inlägg? Allmänt om friluftsliv 3
Kanii Få bort compeed-klister Allmänt om friluftsliv 10
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.